Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lockskål på fot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Lockskål på fot

    Jag hade för mej att jag frågat om den här skålen förut men hittar inte tråden.
    Hur som helst så har jag nu hittat en likadan här.

    Enda felet är att den saknar lock och det verkar inte ha funnits något heller.
    Kan någon av er hjälpa mej?
    Vem är Erkkitapio Siiroinen och var och när och framförallt, är det verkligen samma skål?????????
    Bifogade filer

  • #2
    Erkki-Tapio Siiroinen gjorde en hel del glas för Riihimäki glasbruk Finland. Kan inte på rak arm svara på om han designat denna.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Om du tittar på länken så verkar det ju vara samma skål utom att den saknar lock...........eller????????????

      Comment


      • #4
        Ursäkta, kollade aldrig länken, höll på med en avancerad sallad!!!
        Jovisst är det samma. E.T Siiroinens grejer brukar vara eftertraktade. Hans kantiga, lite ruffa stil hör väl hemma hos Riihimäki. Han har bl.a gjort Tärningsvaserna, googla lite på honom, han har sin distinkta stil.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          hej kecke jag är nästan 100 på att skålen heter barokki Det finns en sida som heter laatutavara.com Där finns det mycket finskt glas
          Last edited by harley; 2008-06-13, 20:10.
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Barokki har små rundlar i mönstret men inte dimantmönstret.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
              hej kecke jag är nästan 100 på att skålen heter barokki Det finns en sida som heter laatutavara.com Där finns det mycket finskt glas
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Barokki har små rundlar i mönstret men inte dimantmönstret.
              Tack kompisar.
              Enligt länken jag bifogade så heter skålen Barokki och är designad av ErkkiTapio Siiroinen.
              Enligt vad jag kan se så är det absolut samma skål förutom att min har lock.
              Det är DET jag undrar över?
              Kan han har gjort skål med lock också?

              Comment


              • #8
                Jag är inte finska, men envis ändå- detta finner jag på nätet http://www.laatutavara.com/eng/index...a=0&aliryhma=3
                har själv haft flertalet delar attribuerade till siiroinen och barokki.
                Allt som finns på nätet är ju inte med sanningen överensstämmande, men jag har stött på denna modell flertalet gångert såsom barokki. Dubbelkolla gärna!!
                Jag blir väldigt tveksam själv till de "fakta" jag snappat upp på nätet. Genom flera kanaler har jag attribuerat den serie jag länkat till, i mitt sista inlägg, här ovan.
                Värdet av att själv forska i litteratur och lägga sig vinn om att kunna presentera korrekta fakta, har blivit ännu viktigare för mig. Det är så lätt att glappa ihop med alla andra på nätet
                Last edited by Äjth; 2008-06-13, 23:17.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Tack Äjth.
                  Jag skall läsa på lite mer.

                  Comment


                  • #10
                    jag har i bak huvudet nån stans har jag sett en lika dan lockskål som keckes och jag var ut och kollade på sidan jag tipsade om i går och den var det inte jag menade skall kolla i literatur jag har men jag är nästan säker på att den hette barokki men jag har inte haft någon själv så
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • #11
                      jag var in och kollade på sidan pressglas och där var det en rosa barokki och den ser inte ut som den på laatutavara nej får kolla i böcker istället för nån stans har jag sett en lika den kecke har
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                      Comment


                      • #12
                        Harley, dina sista två inlägg begriper jag inte mycket av??? vad är det du vill säga?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Harley, dina sista två inlägg begriper jag inte mycket av??? vad är det du vill säga?
                          Jo Äjth jag var aldrig in och kollade sidan om finskt glas innan jag tipsade om den Det är ju en försäljnings sida så objekten blir ju sålda och försvinner hela tiden Och den skålen jag såg där NU stämde inte in med den på sidan Pressglas Så jag diskuterade nog med mig själv det jag skrev. För någonstans har jag sett en Barokki lockskål Och vad jag kommer ihåg såg den ut som Keckkes Blev det rörigt igen jag är nykter tror jag
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                          Comment


                          • #14
                            Jo det blev rörigt det här. Pressglassida?? och det ena med det andra. Jag förstår inte. Jag drar mig tillbaka från denna tråd.
                            Hoppas Kecke finner det rätta serienamnet.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Nu förstår jag inte vad det är som är oklart Sidan pressglas finns ju på forumets länkar Under P där finns en rosa barokki
                              Last edited by harley; 2008-06-14, 15:48.
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                              Comment

                              Working...
                              X