Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 128

Ämne: Uranglas

Uranglas

Har äntligen fått en liten UV-ficklampa (försenad julklapp). Jättekul!
    Här är bildbevis på hur fint det blir.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Citat Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Får bidraga med vad jag tror är uranglas. Har inte testat. Vet någon var och vem som gjort. Bratt kanske?
    Jag antar att du fotat med blixt ulferic?! för se så fint uranglaset lyser upp!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Har tagit reda på att det är Bratt. Om det är uranglas vet jag inte. Får nog skaffa mig en sån däringa urinprovare.

Citat Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Har tagit reda på att det är Bratt. Om det är uranglas vet jag inte. Får nog skaffa mig en sån däringa urinprovare.
    Det är uranglas. Blixten från en kamera har oxå den effekten som UV-ljus ger.
    Har haft några glas/vaser i uranglas från ca 60-talet från rejmyre, så visst har de gjort uranglas där.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Bra att få veta Äjth. Får skaffa en blylåda.

den finns med bland modeller som bratt designade B162 kul att se den i äjthgult
    Senast redigerat av harley den 2009-01-03 klockan 18:10.

Uranglas?

Har precis insett att vi nog har lite uranglas i vitrinskåpet efter att ha läst den här tråden.
    Jag bifogar några bilder, skulle vara kul om någon kunde berätta mer om det, t.ex. tillverkare och ålder.

PS. Har förresten någon ett bra tips på var man kan låna en geigermätare (eller köpa en billig)? DS.

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Jag har en likadan skål som din första och här har Arne lämnat lite information om den.
    http://www.precisensan.com/antikforu...rsk%E5l&page=3

Kecke, tack för informationen. Kul att veta lite mer om glaset!

Vet någon vad som är rimligt att betala för uranglas? Gav själv 110 kr för sockerskålen på fot.

Uranglas

Någon som känner igen denna ljusstake?? av färgen att dömma skulle det kunna vara uranglas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •