Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uranglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja här sticker uranet i ögonen Ulferic
    vet inte vem som gjort kåsan
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #17
      Tycker föremål numro två liknar Göte Augustssons alster på Ruda..men om det gjordes uranglas där har jag ingen susning om

      Comment


      • #18
        Ser ut som ett Bratthandtag i varje fall.

        Comment


        • #19
          Jag får fylla på med vad tror och då blir det Riihimäki som gjorde en del uranglas och bland annat en del skopor. Vore bra om ngn kan verifiera mina finska hinter !
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Uranglas

            Jag fick nyss, i likörsetstråden, veta att ett av mina saltkar istället var ett likörglas av Edvin Ollers från Elme.
            De här skålarna har samma åttkantiga form och är delade på samma sätt så det bildas 16 ytor på utsidan.
            Är det någon som vet om detta också är Edvin Ollers, Elme?
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Uranglas

              Har äntligen fått en liten UV-ficklampa (försenad julklapp). Jättekul!
              Här är bildbevis på hur fint det blir.
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                Får bidraga med vad jag tror är uranglas. Har inte testat. Vet någon var och vem som gjort. Bratt kanske?
                Jag antar att du fotat med blixt ulferic?! för se så fint uranglaset lyser upp!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Har tagit reda på att det är Bratt. Om det är uranglas vet jag inte. Får nog skaffa mig en sån däringa urinprovare.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                    Har tagit reda på att det är Bratt. Om det är uranglas vet jag inte. Får nog skaffa mig en sån däringa urinprovare.
                    Det är uranglas. Blixten från en kamera har oxå den effekten som UV-ljus ger.
                    Har haft några glas/vaser i uranglas från ca 60-talet från rejmyre, så visst har de gjort uranglas där.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Bra att få veta Äjth. Får skaffa en blylåda.

                      Comment


                      • #26
                        den finns med bland modeller som bratt designade B162 kul att se den i äjthgult
                        Last edited by harley; 2009-01-03, 19:10.
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                        Comment


                        • #27
                          Uranglas?

                          Har precis insett att vi nog har lite uranglas i vitrinskåpet efter att ha läst den här tråden.
                          Jag bifogar några bilder, skulle vara kul om någon kunde berätta mer om det, t.ex. tillverkare och ålder.

                          PS. Har förresten någon ett bra tips på var man kan låna en geigermätare (eller köpa en billig)? DS.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Jag har en likadan skål som din första och här har Arne lämnat lite information om den.

                            Comment


                            • #29
                              Kecke, tack för informationen. Kul att veta lite mer om glaset!

                              Vet någon vad som är rimligt att betala för uranglas? Gav själv 110 kr för sockerskålen på fot.

                              Comment


                              • #30
                                Uranglas

                                Någon som känner igen denna ljusstake?? av färgen att dömma skulle det kunna vara uranglas
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X