Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra glas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rengöra glas?

    Jag skulle gärna vilja regöra några glas jag har, det har blivit grådassiga av disk i maskin, det ser liksom ut som en beläggning, men jag vet inte riktigt hur man ska få bort det...

    Normalt sätter man ju till sköljmedel i diskmaskinen för att undvika att få beläggning, men hur gör man för att få bort den när den redan kommit? Vad beror den på...?

    Tilläggas ska att det inte är några dyra glas så det gör inget om jag får experimentera lite...
    http://www.porslinsbloggen.se/

  • #2
    Detta är ett ämne som sysselsätter till och med de riktiga experterna...

    RISE är ett statligt forskningsinstitut som samverkar med akademi, näringsliv och samhälle i det svenska innovationssystemet. Välkommen till RISE!


    Tyvärr är det så i de flesta fall att detta inte är en beläggning, utan en permanent påverkan på ytan som inte går att ta bort på annat sätt än att mekaniskt slipa ner den (eller med syrapolering, men det är väl i praktiken förbjudet nuförtiden). Spolglans hjälper som kostmetisk åtgärd, eftersom det lägger sig "ovanför" det mjölkiga och gör att det inte syns, men det är som sagt en rent kosmetisk effekt.

    Kan för övrigt passa på att varna er alla, känn efter på insidan av vaser o.dyl. innan ni köper dem! Jag ropade in en trevlig Gehlin-vas på ett välrenommerat ställe för nåt år sen, men efter diskning så uppenbarade sig en obehagligt mjölkig yta som inför försäljningen dolts med just spolglans...

    Comment


    • #3
      Den vita mjölkiga beläggningen går inte att få bort, precis som cjf säger. Det är inte enbart sköljglans som vissa energiska säljare döljer skadat glas med, utan även med ex matolja. Glaset ser snyggt och fint ut och efter en disk så framträder skadan - högst oärligt förfarande!!!

      Comment


      • #4
        Tänkte väl att det kunde vara så, men man hoppas ju...
        Nåja det var ju inget hus jag köpt, några kronor bara...

        Jag får ta till vara de bästa och posta resten i glasinsamlingen!
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #5
          Jag köper mest bara vanligt glas, kristall är för besvärligt. Diskar allt i maskin men glömmer fylla på både salt och spolglans med jämna mellanrum. Mången ful skål har blivit gnistrande vacker diskad i maskin. De enda gångerna jag får den där fula beläggningen är om det samlats vatten som inte ångats bort utan torkat långsamt. Jag trivs bra med mina sköna glasgrejer...
          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

          Comment


          • #6
            titta under mina rengöringstips där finns bot eller i alla fall bättring

            dom är väl testade vid detta laget =)
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

            Comment

            Working...
            X