Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ville Sjöholm, Lerberget, Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Samtida, men inte gjord av V.S, och ändå svensk. Det är den bestämda känslan jag får.
    Den typiska vågen under Sjöholms signatur saknas på den här trevliga bocken. W.S? Möjligen.
    Det är värt att hålla bocken på UFO-avdelningen, för en senare uppenbarelse.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Samtida, men inte gjord av V.S, och ändå svensk. Det är den bestämda känslan jag får.
      Den typiska vågen under Sjöholms signatur saknas på den här trevliga bocken. W.S? Möjligen.
      Det är värt att hålla bocken på UFO-avdelningen, för en senare uppenbarelse.
      ok, scheisse också =)
      Finns det en UFO avdelning alltså. Skrämmande att jag inte vetat om det det. Tack. Kommer absolut posta den där.
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #18
        Ett fruktfat med assietter av Ville Sjöholm. Fatets diameter är 32 cm.
        söffe
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ett fint fat av Ville Sjöholm loppat i en lada för ett par helger sedan.
          Den yttre gröna slingan på brättet är i relief och blomman i sgrafitto.
          Signerad "Hemslöjden Båstad, V.S. 1937".
          Undrar lite vad som hände 1772 och vad det står för på fatet? är det Gustav III antagna regeringsform efter stadskuppen som hedras?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Ett fint fat av Ville Sjöholm loppat i en lada för ett par helger sedan.
            Den yttre gröna slingan på brättet är i relief och blomman i sgrafitto.
            Signerad "Hemslöjden Båstad, V.S. 1937".
            Undrar lite vad som hände 1772 och vad det står för på fatet? är det Gustav III antagna regeringsform efter stadskuppen som hedras?
            Ville Sjöholm gjorde en hel del lergods där han inspirerades av 1700-tals gods
            vilket han sannolikt studerade på museer och i böcker. I boken "Av lera och Eld" av Inge Bonge -Bergengren utgiven av Nordiska museet, finns fat liknande VS med bla det på den tiden populära tulpanmotivet. Jag tror att året 1772 endast omtalar årtalet då fatet tillverkades ursprungligen. Om det skulle ha varit regeringsformen eller stadskuppen som åsyftades, hade sannolikt något i dekoren visat detta.
            Last edited by Polsson; 2010-09-06, 21:23.
            p-son

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Ville Sjöholm gjorde en hel del lergods där han inspirerades av 1700-tals gods
              vilket han sannolikt studerade på museer och i böcker. I boken "Av lera och Eld" av Inge Bonge -Bergengren utgiven av Nordiska museet, finns fat liknande VS med bla det på den tiden populära tulpanmotivet. Jag tror att året 1772 endast omtalar årtalet då fatet tillverkades ursprungligen. Om det skulle ha varit regeringsformen eller stadskuppen som åsyftades, hade sannolikt något i dekoren visat detta.
              Tack för uppgifterna Polsson!
              Helt rätt och logiskt att det borde vara något i motivet som anspelar på händelsen om det hde något med datumet att göra.
              Ser också att flera av faten här på tråden bär årtal från 1700-talet.
              Kul att få veta mer om Villes inspiration och motivet.

              Comment


              • #22
                Örskål (13 cm i diameter med örat)
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  En till örskål. Denna dock något större (22 cm inkl. örat)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Jag är osäker på om Nils Holgersson eller tomtenissen är av Sjöholm. Längre bak i tråden visas fat och gris där vågen under signaturen VS saknas. Wasistdas visar också en bock med motsvarande signatur som denna. Godset tycker jag stämmer bra.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Jättefin Nisse!
                      Nisse Holgerson eller tomte-Nisse passar lika bra.
                      Det jag reagerar på är att punkterna mellan initialerna saknas. Såg att vågmönstret inte finns med på fatet och grisen, men vad det gäller punkterna verkar Ville ha varit ganska konsekvent. Nisse ser ut att vara av hög kvalité med fin dekor. Hoppas att fler kan vända på sina Sjöholmare och se om punkterna finns med. Om de gör det så har vi ett nytt spännande uppdrag att lösa; vem är Nisses pappa?

                      Comment


                      • #26
                        Tack simco! Nej, punkterna saknas på både bocken och denna figurin som för övrigt är 11 cm hög. Jämför man den röda glasyren på mössan med grisen verkar VS haft problem med att få den täckande och inte flammig.

                        Comment


                        • #27
                          Kul att se att det dyker upp fler VS utan punkter och vågen. Min bock står fortfarande här hemma som ett UFO. Så det hade varit kul att hitta en lösning.

                          Ps, vad gör Nils Holgersson eller Tomtenissen egentligen. Ser ju ut som att han skulle vara blottare
                          Pes är mitt google.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                            Kul att se att det dyker upp fler VS utan punkter och vågen. Min bock står fortfarande här hemma som ett UFO. Så det hade varit kul att hitta en lösning.

                            Ps, vad gör Nils Holgersson eller Tomtenissen egentligen. Ser ju ut som att han skulle vara blottare
                            Med en tänkt gås, som han sjasar på, blir ställningen mer naturlig. Men det ser ju ut som om han vore utan byxor...

                            Comment


                            • #29
                              Men då kan vi antaga att det är i Scandinavien denna okända signatur kommer från iallafall?
                              Pes är mitt google.

                              Comment


                              • #30
                                Utan att ha ordentligt på fötterna, och utan fokus i skärpan för tillfället, vill jag dra till med något snarlikt Sjöholm - nämligen Söholm!
                                Min arbetshypotes blir JS, inte VS, för såväl bock som nisse.

                                Jozsef Simon, född 1934, arbetade i i flera år hos Söholm på Bornholm, innan han bosatte sig på Djursholm och fortsatte som keramiker.
                                Det tål att tänka på, och fler jämförelseobjekt kommer att tas fram...

                                Comment

                                Working...
                                X