Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ville Sjöholm, Lerberget, Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ville Sjöholm, Lerberget, Höganäs

    Den här vasen tror jag är av Ville Sjöholm som arbetade som keramiker och målare, vad jag kan hitta är att han undervisades av modellören Albin Hambergs vid Höganäs yrkesskola, någon som kan/vill fylla på med mer information………..
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 12:51.
    I’m a real mean bitch!

  • #2
    Visst är det Ville Sjöholm.

    Adolf Vilhelm Sjöholm föddes 1896 i Höganäs.
    Utbildningar: Slöjdföreningens skola i Göteborg 1916, Teknisk Selskabs Skole i Köpenhamn 1920, Möller & Bögelys keramik i Snekkersten och P Ipsens Enkes Terracottafabrik.
    Under några år i början av 1920-talet var han anställd hos Andersson & Johansson, där han ansvarade för ”Lilla verkstaden” som sysslade med det dekorerade lergodset.
    Efter denna korta anställning startade han egen verkstad i Höganäs, men var även verksam som målande konstnär.
    Ville Sjöholm avled 1961 vid en ålder av 65 år.
    Källor: Svenskt konstnärslexikon, Skånska Dagbladet 20/2 1987, Höganäskeramik (Marie Rehnberg)

    Jag har visat några bilder på Ville Sjöholms keramik under rubriken "Allmogekeramik" men passar på att visa en del igen.

    Jag hoppas också på flera bilder och mera information.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Här är en:

      Click image for larger version

Name:	vas_ville_sjoholm.jpg
Views:	1
Size:	9,7 KB
ID:	458725
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

      Comment


      • #4
        Den här skålen loppade jag i somras, när jag såg att den var av Ville så kunde jag inte låta den stå kvar, 29 cm i diameter och 8,5 cm hög, märkt Hemslöjden Båstad V.S. -1931
        Bifogade filer
        Last edited by Maria; 2009-11-21, 20:00.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Jag fär bidra med två fat av Ville S. Båda ca 30 cm i diameter men helt olika. Det nedersta tycker jag har tydlig likhet med alster av den andre keramikern i Höganäs södra utkant Lerberget - H-E Rosenkvist, som ju visats på annan tråd här i PES.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Min "maritima" V.S till beseende.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Väldigt dåliga bilder, försöker igen.......

              Comment


              • #8
                Nu, kanske. Ville är värd så myckert bättre.......
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Jättekul att det blev lite fart på denna tråden, fyller på med en randig vas av Ville, 12,5 cm hög.
                  Bifogade filer
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Bidrager gärna med mina två sjöholmare. Den ena av dem är i högsta grad aktuell.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Ytterligare ett fint fat av Ville Sjöholm, runt 32 cm i diameter och från 1950, även detta är märkt Hemslöjden Båstad.
                      Bifogade filer
                      I’m a real mean bitch!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                        Ytterligare ett fint fat av Ville Sjöholm, runt 32 cm i diameter och från 1950, även detta är märkt Hemslöjden Båstad.
                        Maria! Nu har du ju två fantastiskt fina fat av Ville Sjöholm! Jag tycker att hans lergods är välgjort och charmigt och oerhört underskattat vilket märks på prisbilden på mässor och auktioner. Grattis till fat nummer två!
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Polsson, nu har jag så många Ville Sjöholm föremål att det börjar bli en liten samling, vi får väl se vart det slutar
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Polsson, nu har jag så många Ville Sjöholm föremål att det börjar bli en liten samling, vi får väl se vart det slutar
                            Eftersom Ville levde ända till 1961, bör det finnas en hel del gods av honom varvid du "riskerar" att få en jättesamling. Men det är ju roligt så länge det varar och hur länge det varar bestämmer man själv, som tur är.
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Fyller på med en bock, som jag tror är av Ville. Eller är det ett WS? istället för VS?
                              Bifogade filer
                              Last edited by wasistdas; 2010-05-18, 22:53.
                              Pes är mitt google.

                              Comment

                              Working...
                              X