Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 69

Ämne: Ville Sjöholm, Lerberget, Höganäs

Ytterligare ett fint fat av Ville Sjöholm, runt 32 cm i diameter och från 1950, även detta är märkt Hemslöjden Båstad.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Ytterligare ett fint fat av Ville Sjöholm, runt 32 cm i diameter och från 1950, även detta är märkt Hemslöjden Båstad.
    Maria! Nu har du ju två fantastiskt fina fat av Ville Sjöholm! Jag tycker att hans lergods är välgjort och charmigt och oerhört underskattat vilket märks på prisbilden på mässor och auktioner. Grattis till fat nummer två!
    p-son

Polsson, nu har jag så många Ville Sjöholm föremål att det börjar bli en liten samling, vi får väl se vart det slutar

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Polsson, nu har jag så många Ville Sjöholm föremål att det börjar bli en liten samling, vi får väl se vart det slutar
    Eftersom Ville levde ända till 1961, bör det finnas en hel del gods av honom varvid du "riskerar" att få en jättesamling. Men det är ju roligt så länge det varar och hur länge det varar bestämmer man själv, som tur är.
    p-son

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Fyller på med en bock, som jag tror är av Ville. Eller är det ett WS? istället för VS?
    Senast redigerat av wasistdas den 2010-05-18 klockan 21:53.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Samtida, men inte gjord av V.S, och ändå svensk. Det är den bestämda känslan jag får.
    Den typiska vågen under Sjöholms signatur saknas på den här trevliga bocken. W.S? Möjligen.
    Det är värt att hålla bocken på UFO-avdelningen, för en senare uppenbarelse.

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Samtida, men inte gjord av V.S, och ändå svensk. Det är den bestämda känslan jag får.
    Den typiska vågen under Sjöholms signatur saknas på den här trevliga bocken. W.S? Möjligen.
    Det är värt att hålla bocken på UFO-avdelningen, för en senare uppenbarelse.
    ok, scheisse också =)
    Finns det en UFO avdelning alltså. Skrämmande att jag inte vetat om det det. Tack. Kommer absolut posta den där.

Seniormedlem söffes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ett fruktfat med assietter av Ville Sjöholm. Fatets diameter är 32 cm.
    söffe

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ett fint fat av Ville Sjöholm loppat i en lada för ett par helger sedan.
    Den yttre gröna slingan på brättet är i relief och blomman i sgrafitto.
    Signerad "Hemslöjden Båstad, V.S. 1937".
    Undrar lite vad som hände 1772 och vad det står för på fatet? är det Gustav III antagna regeringsform efter stadskuppen som hedras?

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Ett fint fat av Ville Sjöholm loppat i en lada för ett par helger sedan.
    Den yttre gröna slingan på brättet är i relief och blomman i sgrafitto.
    Signerad "Hemslöjden Båstad, V.S. 1937".
    Undrar lite vad som hände 1772 och vad det står för på fatet? är det Gustav III antagna regeringsform efter stadskuppen som hedras?
    Ville Sjöholm gjorde en hel del lergods där han inspirerades av 1700-tals gods
    vilket han sannolikt studerade på museer och i böcker. I boken "Av lera och Eld" av Inge Bonge -Bergengren utgiven av Nordiska museet, finns fat liknande VS med bla det på den tiden populära tulpanmotivet. Jag tror att året 1772 endast omtalar årtalet då fatet tillverkades ursprungligen. Om det skulle ha varit regeringsformen eller stadskuppen som åsyftades, hade sannolikt något i dekoren visat detta.
    Senast redigerat av Polsson den 2010-09-06 klockan 21:23.
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •