Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Sven Östling

Sven Östling

Jag hoppas nu att det finns någon som kan komma med lite upplysningar om keramikern (och kanske i första hand drejaren) Sven Östling.
    Även fast han var verksam i närapå femtio år, och ansedd som en mycket skicklig yrkesman, så är han nog okänd för de flesta.
    Han skall, enligt de knapphändiga uppgifter jag lyckats få fram, ha kommit till Töreboda i slutet av 1930-talet för att tillsammans med Christer Heijl starta upp keramiktillverkningen där.
    Innan dess skall han varit verksam vid bl.a. U-E och Gustavsberg.
    Han tycks efter Töreboda-perioden ha varit anlitad på ett flertal keramikverkstäder, bl.a. Törngrens och Lerlaxen (ev. även Syco)
    I skriften "Svenska hem" 1964 finns en artikel om Lerlaxen, och där finns även ett fotografi av Sven Östling.
    Han skall också haft egen verkstad i Karlstad och även varit verksam i Norge. (Larholm?

Kanske finns det någon som har ytterligare kunskaper om denne enastående drejare, och är villig att berätta något om honom.

Visar en bild på en vas som troligtvis är ett arbete av honom under Töreboda-perioden.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Citerar Bengt Torngren September 2004. "En otroligt duktig drejare som arbetade hos oss i borjan av 60-talet. Sven Ostling var en orolig sjal som hade svart att finna ro med sitt fina hantverk vart han an kom." Tror mig veta att han startade sin karrier hos Gustavsberg. Han tillforde mycket kunskap dar han arbetade, ocksa enligt BT.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Om Sven Östling kan jag inte bidra med mycket, men bekräftar att en Sven Østling var verksam i tiden runt 1950 hos Larholm Keramikkverksted.
    Jag prövade att se efter på nätet om han var kvar i livet, men utan att veta födelseår blir det lite svårt.
    Det finns fyra olika kandidater, födda mellan 1914 och 1921, som har kvar aktuella telefonummer - alla i 08-området.
    Kanske vill Du höra Dig för med dem om någon är den "rätte"?
    Sänd isåfall mig ett PM, så får Du deras telefonnummer.

Tack för era svar, Andres och Gideon.

Det mesta av den information som jag har om Sven Östling har jag fått av Bengt Törngren.
    När jag nu tittar på den informationen ser jag att Sven Östling skall vara född i Gävle 1902 och avlidit 1989.
    Jag har fått namnet på hans dotter, och skall försöka komma i kontakt med henne för att få ytterligare upplysningar.

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Tack sjalv, ser fram emot fler fakta om Sven O......

Reg.datum
    aug 2005
    Då så, lycka till, Bengt H.
    Hoppas att det blir nya fakta att redovisa här sedan.

Tyvärr har jag inte lyckats att få fram några ytterligare upplysningar.

Jag har för mig att jag fått upplysningen att Sven Östling även varit vid Sala keramikfabrik ett tag.

Hoppas att det tillkommit någon med kännedom om Östling.

Reg.datum
    aug 2005
    För året 1902 finns det bara två Sven Ö. att välja på, så jag har tagit nedanstående, eftersom den andre föddes och dog i Stockholm.

Östling, Sven Olof
    S Vägen 81
    412 54 Göteborg
    Född 21/1 1902 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland).
    Död 7/9 1989
    Begravd 5/10 1989
    Göteborg, Stampens kyrkogård, kv. M-lund, nr. 1

Det fanns en Lena Maria i samma stad (Göteborg) 1970, som föddes 1948 i Nässjö, men henne har jag sedan inte kunnat spåra vidare - inte ens på födelsedatum.
    Är det samma dam Du tänkte på tidigare, Bengt H?

Nu blir jag något förvirrad.
    Uppfattade den information som jag fått tidigare som att Östling återvände till Töreboda efter sin yrkesverksamma tid och bodde där till sin bortgång, och även blev begravd där.
    Men naturligtvis måste det vara rätt Östling som Du hittat,Gideon.
    Födelseort, födelseår och dödsår stämmer ju.

Det är inte denna dam som jag har försökt att få kontakt med. Hon har ett annat förnamn och födelseort.
    Möjligen gör jag ett nytt försök att komma i kontakt med henne.

Hej Bengt,
    jag känner Sven Östlings dotter. Jag har pratat med henne om att intervjua henne om hennes pappa och hans verk. Hon har en hel del material.
    Du får gärna höra av dig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •