Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ines Ahlquist [ID: Höganäsbolaget]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ines Ahlquist [ID: Höganäsbolaget]

    Hittade denn lilla fina vas på Esplanaden idag och var bara tvungen att ha den med naggar och allt.

    Vasen är 13 cm hög och signerad (under glasyr) "Ines Ahlquist 1926". Dekoren är även den under glasyren.
    Själva godset är krackelerat, i lite jugendstil och under signaturen kan skönjas en djuppräglad märkning med ett ankare samt HB.

    Det var ett ungt par som sålde den och flickan sa att det var hennes mormor som målat dekoren. Jag frågade om hon var keramiker men hon visste bara att "hon målade mönster å så".

    Så. Vad kan vi lära oss av denna?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-02, 17:23.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Av HB och ankaret säger vi Höganäsbolaget och av vasen i sig själv; förstr att du tog den med skavanker o allt. Jag tycker den är väldigt charmig.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Höganäs förståss!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Höganäsbolaget är en sak, Höganäs keramik en annan.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Höganäsbolaget säger vi populärt, men egentligen står HB för Höganäs-Billesholm AB.
          Ankarstämpeln med HB användes från 1915 till 1926, då tillverkningen av servis- och prydnadsgods upphörde. Den var i bruk på saltglaserat gods fram till nedläggningen 1954.
          Att vasen är målad just 1926 finner jag som en lustig och ödesmättad markering. Ändå ser den ut att vara ett hemmamåleri, om än kanske bränd i Höganäsbolagets ugn.
          Det kan mycket väl tänkas att det fanns oglaserat restlager, som egentligen var ägnat åt till exempel Edgar Böckmans dekorer. Denna vas kan ha tagits fram åt Ines vid hennes besök i fabriken 1926 och som hon målade på plats, men det är bara en spekulation från min sida.

          Ines Ahlquist finns inte med i Weimarcks bok, varken som konstnär, dekoratris eller för den delen drejare.
          För säkerhets skull kan Du förstås titta efter henne i Allhems konstnärslexikon, men som sagt - jag tror att mormor bara nöjesdekorerade.
          Last edited by Gideon; 2008-05-31, 16:59.

          Comment


          • #6
            Tack för intressant inlägg Gideon!

            Någon som har Allhems konstnärslexikon tillgängligt och kan kolla upp Ines?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment

            Working...
            X