Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tematråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
    Om, säger OM, vi skulle lägga upp en underkategori för
    tematrådar är det ok att helt enkelt flytta dem dit? För troll och ugglor är
    det ju inga problem då de representerar alla möjliga material men saltkar
    har ju en naturlig placering under glas.

    Jag tycker inte trådarna ska flyttas utan stanna kvar på sin
    ursprungliga plats. Jag var först inne på samma upplägg som för
    dokumentationstrådarna.
    Men jag har nu börjat fundera på om det är bra med en underkategori?
    Det kanske blir rörigt?

    Vi kanske ska använda prefix istället?
    Jag var inte medveten om denna funktion, det hade jag missat!
    Sedan får vi som lägger in i dessa tematrådar uppdatera emellanåt så att
    "våra trådar" inte hamnar för långt bak. Och om det skulle bli t.ex. en lång
    brevpresstråd till så kan den slås samman med redan existerande
    tråd........

    Eftersom man kan söka på prefix så skulle detta kanske kunna vara den
    smidigaste lösningen.
    I så fall kunde prefixet "tema" läggas till trådar som t.ex. brevpressar och
    ugglor.

    I dagsläget finns inte prefix "tema"! Går det lätt att lägga upp ett prefix till?

    .

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Kan fungera så länge tråden ligger på sidan 1.
      Men vad händer när tråden halkat över till sidan 15 eller 38? Ska man sitta
      och scrolla 38 sidor ......




      Varför ska trådarna flyttas? Pratar vi inte om samma upplägg som i
      Dokumentationstrådar?

      Om man går in på t.ex. "Tips på hur man fotograferar glas"

      -----------------------------
      Följ länk:

      Och nu kan man läsa tråden som ligger kvar i:
      FORUM: Antikt, Retro & Design > Glas > Övrigt glas
      ------------------------------
      Den här tråden ligger idag på sidan 3, på väg att halka över till sidan 4.

      Inget behöver flyttas! Vi ska inte försämra sökfunktioner, inte flytta trådar från ursprunglig plats.
      Jag pratar om att utöka sättet att hitta något, i detta fall teman! Vad det än rör sig om: saltkar, troll,
      prinsessor, pressglas, buteljer......

      .
      Trådarna ska inteflyttas. Jag har inte nämnt ngt om detta.
      På det hela taget får man lov att hålla ögonen öppna när man letar efter något man saknar sökord för.
      Personligen frågar jag ofta alldeles för oftaandra forummedlemmar om de minns vilken tråd jag avser eller så får jag sätta mig att scrolla igenom alt. söka, trial and error.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Vill bara säga att jag fortfarande vurmar för länkar. Medlemmar kommer och gär och om någon som startat en tematråd försvinner blir inte tråden uppdaterad. Sedan är inte människans minne perfekt...

        Vad gäller uppdelningen av länkar till dokumentationstrådar håller jag med Alegni om att den nuvarande uppdelningen får det att kännas lite rörigt. Ta bort ett steg i vandrandet så kommer det att bli mycket mer överskådligt...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

        Comment


        • #19
          Nu har jag sovit på saken, nu vet jag hur jag vill ha det!


          Ett nytt prefix - TEMA - skapas

          Trådar som t.ex. brevpress mfl. får nu i efterhand märkas upp med prefixet
          tema.

          Prefix är sökbart så alla tematrådar är lätta att hitta.

          Sista steget som gör att tematrådar inte försvinner i mängden utan lätt kan
          hittas....

          Under DOKUMENTATIONSTRÅDAR så vill jag ha en ämnesrad som låses fast näst
          högst upp:
          TEMATRÅDAR

          när man klickar på ämnesraden TEMATRÅDAR så förklaras vad tematrådar
          är... dvs. trådar som kan innehålla en viss typ av objekt/motiv men från
          flera olika tillverkare och i olika material.
          Där ges även en länk till söksidan.
          Prefixet tema finns inte att söka på så i det här exemplet använder jag mig
          av existerande prefixet "fråga" och då ser det ut så här:



          .
          Last edited by alegni; 2008-05-31, 14:50.

          Comment


          • #20
            Som en början har nu prefixet "Tema" lagts till.
            /Admin
            admin@precisensan.com

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Trådar som t.ex. brevpress mfl. får nu i efterhand märkas upp med prefixet
              tema.
              Jag kollade på en tråd jag skapat. Det går inte att ge prefix i efterhand... Annars tycker jag du drömt upp den smidigast möjliga lösningen nu.
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                Jag kollade på en tråd jag skapat. Det går inte att ge prefix i efterhand... Annars tycker jag du drömt upp den smidigast möjliga lösningen nu.
                Det fixar Admin. Anmäl bara vilka/vilken tråd det gäller.
                /Admin
                admin@precisensan.com

                Comment


                • #23
                  Jag fattar ingenting!!! huvudsaken att det inte blir rörigare!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Jag fattar ingenting!!! huvudsaken att det inte blir rörigare!
                    Det blir inte rörigare, tvärt om. Alla tematrådar ligger kvar där de är, med stjärnor och allt , och utrustas med prefixet "Tema", Prefixet är sedan sökbart så att stollar som jag kan hitta saker jag inte visste att jag ville se. Inga länkar á la dokumentationstrådarna utan en liten blänkare som förklarar vad tematrådar är för nybörjare, och visar hur man söker efter sådana.

                    Så har i alla fall jag fattat saken. Har jag rätt tycker jag att det är absolut bästa lösningen för att alla ska få som de vill - inga kompromisser här inte...
                    Last edited by Bizan; 2008-05-31, 20:57. Anledning: Tryckfelsnisse
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment


                    • #25
                      Förexten så kan jag tala om att jag, när jag famlade runt på okända farvatten igår, slutligen hittade fram till en tråd om järn - Järnbrist tror jag det var. Medan jag satt och tittade ryckte det hela tiden i postarfingret eftersom jag faktiskt har några järngrejer som kan intressera grabbarna (och minst en tjej). Jag har t ex ett lästjärn med tre storlekar, barn, dam och herr, som jag använder som fönsterstopp på somrarna. Jag hade inte en tanke på att någon kunde vara intresserad av att se detta lästjärn, men nu är det fotat och ska visas nästa gång jag tömmer kameran...
                      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                      Comment


                      • #26
                        Så här ser sökningsresultat ur på "Dokumentation":

                        och på "Tema":
                        Last edited by Bruce; 2008-05-31, 19:52.
                        /Admin
                        admin@precisensan.com

                        Comment


                        • #27
                          Tipsa gärna om kandidater till "Dokumentations" och "Tematrådar".
                          /Admin
                          admin@precisensan.com

                          Comment


                          • #28
                            Klockrent! Inga kompromisser som sagt och ändå har alla fått som de ville. Bra tänkt av alegni och bra utfört av Bruce. Tack och bock!
                            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
                              Tipsa gärna om kandidater till "Dokumentations" och "Tematrådar".
                              några trevliga/roliga tematrådar:
                              brevpressar

                              Elefantparaden (och andra elefanter)

                              Era småttigaste djur



                              Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                              Klockrent! Inga kompromisser som sagt och ändå har alla fått som de ville. Bra tänkt av alegni och bra utfört av Bruce. Tack och bock!
                              Det blev inte så dumt om jag får säga det själv! ...

                              Bra jobbat, Bruce! Tack!

                              .

                              Comment


                              • #30
                                Jag har inte hunnit testa allt nytt ännu men jag tycker mej se att ingen har tänkt på att vi kan använda oss av taggar i trådarna.
                                Man kan ju lägga till flera taggar och sedan söka på dem.
                                Ett alldelens utmärkt sätt tycker jag.

                                Problemet är kanske att vem som helst kan redigera taggar och det kanske är lite rörigt.

                                Comment

                                Working...
                                X