Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelskt silver 1840 har jag fyndat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Engelskt silver 1840 har jag fyndat?

    Glatt hemkommen från en auktion. Fingrade länge på denna fiskspade, har kollat lite på engelska stämplar tidigare men var inte hundra! Ropade in den för en femtilapp då utroparen sa: engelskt nysilver!
    Hem o kollade stämplar. Vi trordet är sterling silver, sambon är väldigt säker. London märkning, Leopardhuvudet utan krona. Årsbokstaven fick vi till 1840.
    Stämmer detta. Har tagit rejäl bild på stämpeln tycker jag. Urläcker spade, trodde dock inte att den var så pass gammal. Har ingen fena på hur engelskt 1850-tal var formgivet på silver.
    Den väger 175 gram så bara silvervärdet ligger runt 600 sek. Damen till vänster borde väl vara Drottning Victoria. Just det, RW utläser vi som Robert Wallis. Använde denna signatur 1836 - 1853.
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2008-05-28, 22:51.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Vilka deckare vi är, detta stämmer, fann en liknande; 1836, Georgian style!!! Jag HAR fyndat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gud va roligt!!! det här vill jag göra igen!!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Grattis!!!!

      Comment


      • #4
        ja årstal er læst rigtig. Tillykke med fundet. Og det er sterling det vil sige 925 dele sølv. Og altså højere sølv indhold end de svenske 830 dele.
        Skrot værdien af sølvet er nu nærmere 200danske kr - og så stor er forskellen alligevel ikke til de svenske. Men skrotværdien er vel ikke relevant overhovedet?

        Kvinden er dronning Victoria 1838 til 1890 - hendes hoved repræsenterer "duty mark" altså at skatten er betalt.
        Last edited by hose; 2008-05-29, 07:23.

        Comment


        • #5
          Grattis till fyndet. Silver tittar jag aldrig efter. Kanske skall börja med det .....också.
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #6
            Säger också grattis! Alltid roligt att fynda och det roligaste är att kolla upp vad man fyndat!
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #7
              Tack alla. Hose, undrade just över drottningmärket! Tack för den upplysningen.
              Att jag nämnde silvervärdet berodde mest på att jag ville se om det var ett fynd, ÅTMINSTONE, utifrån silvervärdet. Kollade sedan upp en likvärdig spade på nätet som låg på 3500 sek.
              Hur räknar du skrotvärdet Hose? Vi räknade på 16 dollar per ounce.
              Jo, att komma hem och kolla vad man köpt är bland det roligaste. Efter inropet satt jag länge på auktionen och pillade med spaden, mumlande som ett mantra, det måste vara silver, det måste vara... tyngden, ingen annan metall som kommit dagen och. Stämpeln var så igengrodd att jag bara kunde se lejonet. Sambon köper en del silver och har fått mig intresserad oxå de senaste åren, men det är mycket sällan jag sprungit på något sådant här.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                jeg ved ikke lige hvad sølv koster, men er det ikke omkring 1,50 dansk kr pr gram.
                Så kommer der udgifter til omsmeltning og kobber som skal frasorteres (for at få finsølv) mellemhandlere skal tjene - man kan ikke bare sælge 200 eller 300 gram. Man skal op i et antal kilo hvis man skal nærme sig markedsprisen.

                Nydelig er den, men sæt ikke næsen op efter 3.500 kr - hvad vil du selv give? Så er du tættere på "prisen" - men igen værdi er kun interessant hvis du skal købe eller sælge.
                Du har fået den billigt - det er vel det vigtigste.

                Comment


                • #9
                  Det viktigaste är att sambon vill innefatta den i sin samling!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Jag vill också gratulera Dig Äjth. Det var en vacker sak.
                    Lasse

                    Comment

                    Working...
                    X