Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 50-mm

    ska blockljuset vara för att passa precis
    i denna lilla sparsmakade ljusstake från
    Steninge verkstad. Fet svart glasyr f.ö.

    PS Verkligen på tiden att Steninge får
    visa upp sig på Ebelingmuséet...........
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      ska blockljuset vara för att passa precis
      i denna lilla sparsmakade ljusstake från
      Steninge verkstad. Fet svart glasyr f.ö.

      PS Verkligen på tiden att Steninge får
      visa upp sig på Ebelingmuséet...........
      Nu är det dag!
      Välkomna alla Steningevänner!
      Bifogade filer
      Last edited by Gissla; 2017-08-30, 22:00.

      Comment


      • Tungviktare....

        Tack Gissla, önskar att jag kunde komma men, men............
        Som lite kuriosa lägger jag in Allans exlibris, en elefant såklart.
        Visst är han ett tungt namn i vår keramikhimmel !
        Bifogade filer

        Comment


        • Tunt mellan Steningeprylarna för min del, men hittade en för några dagar sedan. Frågan är nu om det är en liten flaska och att korken är original eller inte.
          Bifogade filer

          Comment


          • Påminner om......

            -arméns glasplunta, Du vet den där ovanliga runda modellen.
            Vad gäller om proppen är original eller ej kan jag bara Giss(l)a.

            Comment


            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              -arméns glasplunta, Du vet den där ovanliga runda modellen.
              Vad gäller om proppen är original eller ej kan jag bara Giss(l)a.
              Det är bara att gratulera E.B.!
              En sådan flaska skulle vi också vilja ha. Det finns något som med god vilja kan liknas i vår ritade katalog från sent 1930-tal. Vore bra att få se märkningen i botten för att komma vidare.
              Proppen behöver man inte oroa sig för. Den är från tiden, om än inte samma vi sett på andra flaskor. Steninge hade tennproppar på en del flaskor. Var rädd om den!

              Comment


              • Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                Det är bara att gratulera E.B.!
                En sådan flaska skulle vi också vilja ha. Det finns något som med god vilja kan liknas i vår ritade katalog från sent 1930-tal. Vore bra att få se märkningen i botten för att komma vidare.
                Proppen behöver man inte oroa sig för. Den är från tiden, om än inte samma vi sett på andra flaskor. Steninge hade tennproppar på en del flaskor. Var rädd om den!
                Tack Gissla, den har det lite rundade S:et som märkning. Kul att höra att Steninge har haft tennproppar, då skulle den kunna vara original. Finns det i katalogen då också tillhörande likörglas?

                Comment


                • Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                  Har varit lite frånvarande en tid. Skall försöka bli bättre människa.

                  Försöker svara på en del frågor. Börjar med den senaste, Prysnubbens vackra lockdosa.
                  Tyvärr går det inte att läsa de två märkningarna som Du refererar till. Kan Du göra ett nytt försök? Om det verkligen är Gudrun Sletengren vore det kul. Hon försvann ju mer eller mindre för oss efter Steninge. Hennes signatur var Dy Dy. Är det någon som sett den? På Steninge finns inga kända signaturer av henne.
                  Jag tvivlar på att dosan är från Steninge av följande skäl:
                  1, den finns inte i vår dokumentation.
                  2, lockets undersida är inte glaserat, så som Steninge brukar vara.
                  3, dosan har tre prickar i botten, efter trefoten som många keramiker använder vid glasering. Det har vi aldrig sett på någon annan Steningepryl.

                  Hur som - dosan är fin!
                  Vi skulle kanske spana på Nittsjö?
                  /Gissla
                  För att svara på övanstående fråga. Här visade jag upp ett ufo som blev ett utropstecken:

                  Sorry för de gamla bilderna som inte återger den gula färgen korrekt. Kanske borde uppdatera dem

                  Comment


                  • Frans Svensson.....

                    var den som beställt min tobaksburk,
                    men vem som har tillverkat den återstår
                    att lösa...............

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                      Tack Gissla, den har det lite rundade S:et som märkning. Kul att höra att Steninge har haft tennproppar, då skulle den kunna vara original. Finns det i katalogen då också tillhörande likörglas?
                      Det runda S-et för oss till tiden 1937-1940. Det stämmer med kompletteringen i katalogen. Så visst är det en Steninge-flaska och proppen skall du vara rädd om! Däremot finns inga kända likörmuggar i anslutning till just denna flaska. /Gissla

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                        Det runda S-et för oss till tiden 1937-1940. Det stämmer med kompletteringen i katalogen. Så visst är det en Steninge-flaska och proppen skall du vara rädd om! Däremot finns inga kända likörmuggar i anslutning till just denna flaska. /Gissla
                        Tack för klargörandet! Proppen sitter där den ska.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                          För att svara på övanstående fråga. Här visade jag upp ett ufo som blev ett utropstecken:

                          Sorry för de gamla bilderna som inte återger den gula färgen korrekt. Kanske borde uppdatera dem
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          var den som beställt min tobaksburk,
                          men vem som har tillverkat den återstår
                          att lösa...............

                          http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=tobaksburk
                          F´låt United men jag icke förstå. Beror det på att Wolves ligger i andra divisionen.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            F´låt United men jag icke förstå. Beror det på att Wolves ligger i andra divisionen.
                            Gissla frågade efter ett alster med DY DY signatur och jag lade då in en länk till min vas märkt på detta vis. Troligtvis ett otydligt svar från min sida i förra inlägget som är fristående från dina sympatier för ett klassiskt lag på dekis....

                            Comment


                            • Tack Man. U, nu såg jag vad det handlade om. Missade DyDy i inlägget,
                              slarvigt av mig. Lycka till däruppe i den delade toppen.......................

                              Comment


                              • Ristat.....

                                ...verkligen väl och grovt ristat.
                                Denna lilla kanna finns i flera varianter på tråden,
                                dels en brunaktig (glöggkanna) på sid.11 inlägg 110
                                och dels en grön på sid.18 inlägg 173 men min är
                                alltså gul, kul med en ny inte förut visad kulört.
                                Ingrid Abenius senare Triller är mamma till dessa.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X