Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack för din information, Gissla.
    Intressant med den nya boken. Beställning kommer inom kort.

    Nog är jag väldigt tveksam till att vaserna skulle vara tillverkad hos Helmut Witt i Steninge (Halland), men möjligen hos någon tidigare tillverkare där.
    Jag har i alla fall skickat över diskussionen till Harplinge hembygdsförening, och hoppas att det finns någon där med intresse och kunskap om keramik.

    Comment


    • #17
      Jag följer den här tråden med stort intresse! och hoppas pjäsernas härkomst blir kända, men jag tycker att Witt låter spännande som ett "kort".
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Man ska inte glömma bort Andres poäng med importerad lera. En del krukmakare föredrog annan lera, än den som fanns på orten.
        Paret Witt tror jag inte heller på - för dem är vaserna alltför långt tillbaka i tiden.
        Den här tråden får bli hängande, tills någon kommer med det förlösande svaret!

        Comment


        • #19
          Steningelera

          Nu finns boken Steningelera till försäljning
          ca 100 sidor
          ca 200 illustrationer
          massor av märkningar
          se WWW.steningelera.se
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ännu en spännande bok om en hittills okänd produktion. Härligt med sånt engagemang!

            Comment


            • #21
              Steningevas

              Eftersom rubriken är Steninge fortsätter jag med mitt senaste keramikfynd i den vägen, även om det inte haar samma härkomst som Gideons. Äger inte boken som det hänvisas till tidigare i tråden så jag vet inget om den.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #22
                Steninge keramik

                Grattis Tingeling! Du har hittat en äkta Steninge.
                Märkningen i botten är rätt och etiketten, som Du kunde ha visat bättre, stämmer. Vasen är tillverkad senast 1937, tidigast 1933, troligen lite senare.

                Du hittar mera om alla märkningar på bokens hemsida www.steningelera.se
                Där hittar Du även information om hur Du kan köpa boken.
                För 190 kr kan Du få den hem i brevlådan.

                Comment


                • #23
                  Boken är beställd!

                  Etiketten är så sliten så där kan man mest gå efter formen mer än texten.

                  Tackar för svaret!
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #24
                    Det här med Steninges konstgods på 30-talet är intressant. Jag har sett några saker men har bara en.......... Alla har hållit hög kvalitét tycker jag.
                    Detta är väl ett av Ebelings verk skulle man gissa.....
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Svar till Prylsnubben: Du har alldeles rätt. Vasen är från Steninge. Märkningen med "runess" tidsbestämmer den till 1933-1937. Formgivaren är mycket riktigt Ebeling. Modellen kallas Japan. Men glasyren är inte typisk för serien. Det kan förståss bero på fotograferingen.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                        Svar till Prylsnubben: Du har alldeles rätt. Vasen är från Steninge. Märkningen med "runess" tidsbestämmer den till 1933-1937. Formgivaren är mycket riktigt Ebeling. Modellen kallas Japan. Men glasyren är inte typisk för serien. Det kan förståss bero på fotograferingen.
                        Tack för svaret Gissla !

                        Roligt att det var Ebeling som är en av mina favoriter.....
                        Prövar att lägga in ett par bilder till, så får vi se om glasyren ser riktigare ut. Glasyren är ju väldigt "oljig" och reflekterar ljuset på ett sätt som gör den svårfotograferad.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                          Svar till Prylsnubben: Du har alldeles rätt. Vasen är från Steninge. Märkningen med "runess" tidsbestämmer den till 1933-1937. Formgivaren är mycket riktigt Ebeling. Modellen kallas Japan. Men glasyren är inte typisk för serien. Det kan förståss bero på fotograferingen.
                          Du, Gissla som kan Steninge verkstad kanske vet vem som designat dessa rustika och härliga äggkoppar.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Äggkoppen har Runess, Tillverkade 1933-1937.
                            Den skulle jag vilja äga/köpa.
                            Med stor säkerhet är formgivaren Alla Ebeling
                            Gissla

                            Comment


                            • #29
                              Tack återigen, Gissla.
                              I nuläget har jag inga funderingar på att göra mig av med dom men om jag skulle komma på andra tankar så lovar jag att höra av mig........

                              Comment


                              • #30
                                Det är ju så att så snart det kommit ut en bok, så blir intresset större - så också med produkter från Steninge. Här är några snygga från Steninge.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X