Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grattis prylsnubben - kul med en gul!
    Själv får jag nöja mig med att plantera kaktus i Kaktus. Här en variant modell större av Signe Persson Melin. Inlägg finns också på nr 125, 158, 160 och 203.
    Och då kan jag inte låta bli att länka till en av mina favoriter: Max Raabe med Mein kleiner grüner Kaktus. Holleri - Hollero!
    Bifogade filer

    Comment


    • En häftig Ebeling 42 cm hög

      Denna 42 cm höga urna av Allan Ebelings egen hand bör vara tillverkad 1933, förmodligen som förlaga för en tänkt serie.
      Den finns avbildad i säljar-katalogen. Frågan är om den någonsin kom i serieproduktion?
      Den var säkert dyr då, inte billig nu heller!
      Bifogade filer

      Comment


      • Ja, det var en häftig Ebeling - grattis!

        Igår hittade jag en häftig vas som jag tyckte jag kände igen. Men det var otroligt svårt att hitta någon signering. De som sålde hade säkert inte sett något. Men hemma och med rätt vinkel och rätt belysning kunde jag se ett "runt" S. I Steningeboken finns den som skiss och nr 937. Där anges höjden till 26 cm men min är 27,5 cm.
        Jag passar också på att visa en sentida trefoting som har etikett BodaSteninge. På inlägg 177 finns ett annat exempel på BodaSteninge.

        Slutligen visar jag en bild på en orange assiett som jag inte köpte när jag hade chansen. S i signeringen var gjord i som jag uppfattar två moment och färgen kände jag inte igen så jag avstod från den handfull assietter som för en 50-lapp kunde blivit mina. Mönstret men i helt andra färger har prylsnubben visat här http://precisensan.com/antikforum/sh...Steninge/page9
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2018-06-04, 21:52.

        Comment


        • Ett ess i rockärmen kan ju vara helt OK. Men det här 1,6 kg tunga och 33,5 cm i diam döljer man inte.....
          Jag vet inte vem som formgivit men ändå typiskt och där det röda lergodset lyser igenom. En detalj som jag funderat över:
          Detta runda S verkar ha en liten "släng" längst nere till vänster. Jag har sett samma sak på andra alster med svängda S.
          Någon som vet?
          Bifogade filer

          Comment


          • Ibland slinter tummen rätt. Askfatet kom upp där jag satte tummen i katalogen. Det var bland kompletteringar alldeles på slutet.
            Av det vill jag dra slutsatsen att fatet kom till efter 1937. Kan således bara finnas med det runda S-et. Slängen har ingen betydelse, men det kan vara en typisk släng av en viss drejare?

            Comment


            • Tack Gissla! Menar du att fatet var tänkt som askfat med sina 33,5 cm? För mig är det som ett fruktfat - men rökarna hade ju storhetstider redan på 30-talet Eller finns det en serie med olika storlekar?

              Comment


              • Nej Lars, jag menade egentligen ingenting. Det var bilden som signalerade askfat till mitt huvudet.
                Håller med om att storleken kan tala emot det. Men på ett fruktfat skulle jag vilja ha inåtlutande bräm.
                Den delen av katalogen av katalogen är tyvärr mycket otydlig, den ger ingen vidare ledning.

                Comment


                • Modellen finnas på nr 220 http://precisensan.com/antikforum/sh...teninge/page22
                  I går fick jag fatt på den här med lite skiftande och rinnig glasyr.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Många ytterkrukor, planteringskrukor, ytterfoder och blomkrukor har visats både här på PES och i Steningeboken. Men AGAVE 86 har jag inte sett förr. Förmodligen avsedd för kaktus eller någon suckulent. 7 cm hög och 9 cm diam.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Modellen finnas på nr 220 http://precisensan.com/antikforum/sh...teninge/page22
                      I går fick jag fatt på den här med lite skiftande och rinnig glasyr.
                      Underbar!

                      Comment


                      • Tack Kent G!
                        Här är en som inte är fullt så underbar - men så är den tillverkad i Gävle på 1970-talet enligt steningeboken…… Steninge 43-1 och är 9,7 cm hög och 11,0 cm diam.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Steninge

                          Hittade den här på loppis idag, -20-tal gissar jag.Click image for larger version

Name:	2019-02-26 16.06.26.jpg
Views:	1
Size:	82,6 KB
ID:	570448Click image for larger version

Name:	2019-02-26 16.07.11.jpg
Views:	1
Size:	91,4 KB
ID:	570449Click image for larger version

Name:	2019-02-26 16.07.02.jpg
Views:	1
Size:	93,9 KB
ID:	570450Click image for larger version

Name:	2019-02-26 16.06.36.jpg
Views:	1
Size:	67,7 KB
ID:	570451

                          Comment


                          • Färgen känner man ju igen och formen får jag till att vara s.k. cyperngods - "pastischer på föremål funna vid svenska utgrävningar på Cypern 1927-1931". 13 cm hög.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Helt rätt Lars M. Men det heter väl Cyperngodis, tror jag ?

                              Comment


                              • Tack prylsnubben och https://www.youtube.com/watch?v=JUQVXo-bZtI
                                Last edited by Lars M; 2019-03-05, 20:02.

                                Comment

                                Working...
                                X