Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KaffepetterstÄll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • KaffepetterstÄll

    Drog jag fram längst bak från en hylla på Myrorna. Bara skräp från häromdagen eller ganska gammal?
    Hur avgöra ålder? och är det intressant? i så fall för vem? Känns rustik, lite sned men är i våg.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Trefot tillräckligt gammal för att inte kunna efterapas i brådrasket. Svårt att avgöra hur gammal men som sagt tillräckligt. En av de enklare modellerna.

    Comment


    • #3
      Tack 766. Talar vi 1900 el. 1800-tal?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        5% chans att den är gjord på 1700 resp 1900-talet, så det är försummbart att tala om. 1820 ligger bra till men när den är gjord har inte så stor betydelse.
        Man vet med säkerhet att det är ett föremål som nyttjats i svunnen tid och det räcker. Gick ur användandet ungefär 1880 om man bodde något sånär "centralt".

        Comment


        • #5
          Får tillägga att den är lite härlig om man skall va ärlig.

          Comment


          • #6
            Håller väldigt mycket med 766!
            I det här fallet.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Jag tycker det är ett lite lyxigare ställ med de tre spetsarna inåt så att mindre grytor står stadigt. Jag har inte det på mitt ställ, Det var väl inte så att man hade det för att ställa kaffepannan på när kaffet var kokt utan det stod väl i den öppna spisen och man satte grytor och även kaffepettern på det när man lagade mat. Därför är de ofta väldigt hårt brända.
              Jag håller med 766 jag också, men jag undrar om han tappat stinget
              mvh

              Comment


              • #8
                På tal om att tappa stinget så kanske man blivit normaliserad, ve och fasa.

                Ok det finns utan tappar in mot centrum men det finns också med bågformade sådana som är betydligt mer pompösa.

                Comment


                • #9
                  Trevligt att det finns människor som uppskattar denna!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Den er rigtig fin og jeg tror også på nogen alder. Det kan dog være fantastisk svært med de her ting i jern. Smedene har brugt samme teknik over lang tid.

                    Comment


                    • #11
                      Jag är ju egentligen inte så mkt för gamla allmoge ting men den känns riktigt bra. Som barn på sommarlov i Norrland hade man ett sånt här stående i "övernattningsstugorna" när man skulle vara på fjället några dagar. istället för att hänga pettern på en gren och köra ner den i marken hade vi ett sånt här järn att placera i elden.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        En bamse också.
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X