Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Ab Mjölkförsäljningen Direkt Göteborg - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ab Mjölkförsäljningen Direkt Göteborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ab Mjölkförsäljningen Direkt Göteborg

    Bebådad med en förstående sambo som kommer hem med en enliters mjöklflaska med text i glaset nere vid botten. med text enl. rubriken. Förslutningen som ni ser, samma som på de gamla militärpluntorna. En spännande flaska, kan ngn berätta mer om den?
    Blåst i tvådelad form med regalinen påsatt för hand efteråt.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Ser ut som en trevlig samlarflaska, troligen tillverkad vid Sund eller på något av småbruken runt Jönköpingstrakten, det var väl bara de som tillverkade Strandhs patentpropp. Vad tror vi då om ålder, kanske 1910-20. Vet däremot inget om mjölkförsäljningsföretaget.

    Comment


    • #3
      DIREKT var ett av flera företag som försåg Göteborg med mjölk.
      Vad jag vet så höll dom sig i Göteborgstrakten.
      Far min kommer ihåg dom från 30-talet.
      Jag har en annan typ av flaska (se länk) som även finns i en större variant precis som Arla flaskorna.

      Comment


      • #4
        Tack för dessa uppgifter MB!! Glasbruket som tillverkade dessa låg kanske i Jönköpingstrakten då E.B. Jag har ju enbart sett militärflaskor med denna; strands patentpropp. så det ligger säkert ngt i det.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Jag har någonstans en annan variant av flaska märkt DIREKT i glaset. Tredelad form samt en enkel slät regalin vill jag minnas. Återkommer med ett foto..
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment


          • #6
            Björn, är det en av dessa flaskor du menar?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Nix, slät regalin, tredeladform, annan modell.. Bild kommer längre fram i veckan.
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

              Comment


              • #8
                Här kommer bilder på min flaska. Min gissning blir att den innehållit grädde.
                Flaskan är egenhändigt upphittad och kan förknippas med ett speciellt hus som jag och en sympatisk PES:are fick tillfället att titta i. Huset som hade fungerat som ett litet skolhus under 1920 talet och fram till slutet av -50 talet var från början ett 1700 tals torp. Under den lilla enkla trappan till övervåningen så fann jag även ett litet koppar mynt från tidigt 1700 tal i en springa i golvet ! Jag brukar vara nogrann när chansen ges
                Bifogade filer
                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                Comment


                • #9
                  Under trappor, i springor, under dansgolv och i gamla tippar hittar ni de mest fantastiska ting, jag häpnar!!
                  Din mjölkflaska Björn, var betydligt charmigare än min bumling. Grattis till ett fint fynd. Hur såg den ut när du fann den?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Flaskan var endast lite dammig faktiskt. Lite vatten och en handuk så var den perfekt. Jag har även sparat en flaskbotten ifrån det gamla torpet (troligen en mkt tidig porter) som har ett otroligt fint glas samt en "knack" utan dess like. Hade den varit hel så hade jag och min kamrat fått bryderier för den flaskan har varit något alldeles extra !
                    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                    Comment


                    • #11
                      Och var finns den bilden
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Textflaska DIREKT

                        Köpte en flaska i Lördags med texten DIREKT i relief på bröstet. Flasktypen liknar Vichyvattenflaskorna, denna är ca 16cm hög. Någon som har en aning vad den har innehållit? 3 delad form men ingen annan märkning.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Direkt plakat ?
                          Nä, det är nog något lösnings/färborttagningsmedel gissar jag.

                          Comment


                          • #14
                            Jag får en känsla av att den rör sig om en mjölkflaska.

                            Comment


                            • #15
                              Har en svag aning om att en framkallningsvätska hetat så. Svaaag aning!
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment

                              Working...
                              X