Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda gammal telefon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Använda gammal telefon

    Jag fick koppla bort min bakelittelefon från 1961 nyligen. Det verkar som om den ringer upp nummer själv efter att man har lyft luren några gånger.

    Synd att inte kunna använda den mer, är det fler som stött på liknande problem?

  • #2
    De problem vi har med vår "nöd" telefon, d.v.s vi använder den när batteriet är slut i den mobila eller ngt annat strul, är att det ekar så man kan inte föra mer än ett kort "nöd" samtal .
    Har du provat med att alternera mellan de olika jacken?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Jack

      Jag kan inte ha telefonen i hallen, i grunduttaget. Då fungerar inte någon av de andra telefonerna. Mer tekniskt kunniga har sagt att det beror på att dessa gamla telefoner är "lågohmiga"...
      Last edited by Per; 2008-05-21, 15:51.

      Comment


      • #4
        Läste lite slarvigt. Bakelittelefonerna går nog inte använda nej, däremot dialogerna m snurrskiva även om det ekar som sagt.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Läste lite slarvigt. Bakelittelefonerna går nog inte använda nej, däremot dialogerna m snurrskiva även om det ekar som sagt.

          Jag har fyndat ett sådan röd idag. Hur snygg som helst!!!

          Comment


          • #6
            Återigen försöker jag använda min bakelittelefon. Prövade i ett annat jack. Det gick bra, kunde ta emot samtal och även ringa ut. Men nu går det inte att ringa ut på den...efter att varje siffra slås, hörs kopplingstonen. Vad kan ha hänt?

            Comment


            • #7
              Det där med att det inte går att ringa ut med Dialogen har att göra med att det är skillnad på tonvalstelefoner och pulsvalstelefoner. Dialog hör till de sistnämnda. Det finns omkopplare men de kostar en slant. Jag har en Dialog hemma som jag fick "ny i kartong" av en kollega vars bortgångne man jobbade på Televerket, skitsnygg med grå "kropp" och vit lur, men vansinnigt opraktisk då vi inte kan ringa ut på den.



              Mvh
              Emil

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                Det där med att det inte går att ringa ut med Dialogen har att göra med att det är skillnad på tonvalstelefoner och pulsvalstelefoner. Dialog hör till de sistnämnda. Det finns omkopplare men de kostar en slant. Jag har en Dialog hemma som jag fick "ny i kartong" av en kollega vars bortgångne man jobbade på Televerket, skitsnygg med grå "kropp" och vit lur, men vansinnigt opraktisk då vi inte kan ringa ut på den.



                Mvh
                Emil
                Intressant! Men nu hade ju han ju inte en dialog, utan en bakelittelefon... Använde själv flera olika bakeliter i många år, men de verkar som sagt inte alltid komma överens med de moderna linjerna. Hade för övrigt en bakelit med en extra "hörlur", som en kompis kan lyssna i, eller för att ha till det andra örat vid höga ljudmiljöer kanske...? Det var lite säpo-känsla på den!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                  Jag fick koppla bort min bakelittelefon från 1961 nyligen. Det verkar som om den ringer upp nummer själv efter att man har lyft luren några gånger.

                  Synd att inte kunna använda den mer, är det fler som stött på liknande problem?
                  Jag vill minnas jag råkat ut för att telefoner "ringt upp" om jag hackat upprepade gånger på klykknappen - sannolikt har telefonväxeln uppfattat det som ett pulsvalt telefonnummer.

                  Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                  Jag kan inte ha telefonen i hallen, i grunduttaget. Då fungerar inte någon av de andra telefonerna. Mer tekniskt kunniga har sagt att det beror på att dessa gamla telefoner är "lågohmiga"...
                  Ofta sitter väl första-/huvudjacket i hallen och om då telefonen inte är rätt (in)kopplad för att bära linjen vidare till efterföljande jack, kan det väl bli så där.

                  Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                  Återigen försöker jag använda min bakelittelefon. Prövade i ett annat jack. Det gick bra, kunde ta emot samtal och även ringa ut. Men nu går det inte att ringa ut på den...efter att varje siffra slås, hörs kopplingstonen. Vad kan ha hänt?
                  Funkar den att ringa med om du provar i hallen igen?

                  Comment


                  • #10
                    Vet ej om jag kommer från ämnet nu, men funderade lite på det där med pulsval och tonval. Som jag förstått det så representeras en siffra av en ton med viss frekvens när det gäller tonval. En skolkamrat från gymnasietiden hade en avancerad klocka med miniräknare, av den typ som var populär på 80-talet. På den kunde han knappa in ett telenummer, och sedan hålla den mot en telefonlur, varvid klockan avgav ett ljud av den typ som kan höras i telefonen när man ringer ett nr. Alltså en rad olika toner som motsvarar numret. Då ringde telefonen upp det numret! Är det så simpelt att numret helt enkelt "hörs" av luren och på det sättet skickas iväg för koppling? Liksom på akustiskt manér....? Skulle det vara möjligt att lära sig att med sin egen röst "tala" in numret? Någon som är kunnig på detta område, snälla berätta!!

                    Edit: Fick delvis svar via wikipedia.... http://sv.wikipedia.org/wiki/Joybubbles
                    Last edited by hankypanky; 2013-01-25, 22:50.

                    Comment


                    • #11
                      Det fanns uppringare som delades ut som reklam och även en del bättre som såldes. Jag har ingen kvar De var inte så tillförlitliga. Det sägs att musikaliska människor kan vissla toner och ringa på det viset, men det tror jag är en skröna det är nämligen två toner som sänds.
                      De gamla pulsvalstelefonerna kunde man ringa upp genom att slå numret på "klykan". Med lite träning gick det bra.

                      De som kan mycket om det här är personer i Sveriges Telehistoriska Förening http://www.stsf.org/
                      DG

                      Comment


                      • #12
                        Glömde skriva att jag också har en gammal svart bakelittelefon. Den står i garaget där jag tycker den passar bra med sin ljudliga signal, och om man känner sig nödgad greppa luren med smutsiga händer... och där det mycket sällan är aktuellt att själv ringa upp. Men det går - jag testade i förrgår till Fröken Ur.

                        Comment


                        • #13
                          Tack för ert engagemang!

                          Det fungerar heller inte att ringa ut när den är inkopplad i hallen, i grunduttaget.

                          Så när jag är sugen på att ta emot samtal i den, blir det till att koppla in den tillfälligtvis.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                            Tack för ert engagemang!

                            Det fungerar heller inte att ringa ut när den är inkopplad i hallen, i grunduttaget.

                            Så när jag är sugen på att ta emot samtal i den, blir det till att koppla in den tillfälligtvis.
                            Som jag tolkar dig har telefonen tidigare fungerat fullt ut i det uttaget...?

                            Först kanske du borde försöka ta reda på om pulsvalsmöjligheterna finns kvar i telenätet hos dig.

                            Inte vet jag - kanske kan man mista pulsvalsmöjligheten om man byter operatör...?

                            Finns pulsvalsmöjligheten kvar, kanske felet ligger i en eller annan över- eller ihopoxiderad kontaktpunkt inne i telefonen. Den innehåller ju ett antal mekaniska brytare och slutare som ska påverkas av klykan och fingerskivan. De kontaktställena skulle säkert må bra av att behandlas med kontaktspray!

                            Eller kanske har någon ledare i anslutningssladden gått av.

                            Comment


                            • #15
                              Det är nog läge att öppna upp och titta in i apparaten. Förhoppningsvis är detta något som är enkelt att göra? Är inte den mest tekniskt kunnige..

                              Comment

                              Working...
                              X