Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yngve Blixt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Lägger till en bild på Yngve Blixt, som publicerades i Byahornet nr 3-1954
    Artikel i sin helhet finns på den här länken:
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Rolf Palm och Yngve Blixt på Höganäs museum 1958
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Ljusstake Yngve Blixt för Hjelms. (diameter 11,5 cm, höjd 3,5 cm), stämplad Hjelms, ristad signatur Y. Blixt Höganäs
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Intressant att se fotona på Yngve! Nu är vi uppe i fyra olika julgåvor, varav en i numrerad upplaga. Hoppas BenkeB fyller på.

          Comment


          • #35
            I väntan på fler julgåvor - ett litet askfat med Höganäsfabriken som motiv.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Nekrolog

              Nu har jag varit fotograferat de flesta av familjens Blixt-alster. Jag lägger upp dem efterhand inom kort. Låt mig börja med hans nekrolog bara. Den har legat hopvikt i en låda i 29 år: 6/2 1981.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Tack så mycket BenkeB! Det ska bli spännande att se bilderna!

                Under tiden en lampfot (11 cm), snarlik dekor som vasen i inlägg 31.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av BenkeB Visa inlägg
                  Nu har jag varit fotograferat de flesta av familjens Blixt-alster. Jag lägger upp dem efterhand inom kort. Låt mig börja med hans nekrolog bara. Den har legat hopvikt i en låda i 29 år: 6/2 1981.
                  För att göra det lite säkrare att nekrologen ligger kvar, har jag klippt ut dem till bilder.
                  Hoppas det går bra, BenkeB.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Tack så mycket BenkeB! Det ska bli spännande att se bilderna!

                    Under tiden en lampfot (11 cm), snarlik dekor som vasen i inlägg 31.
                    Ännu en lampfot 15 cm (exkl lampsockel), stämplad Y. Blixt, Höganäs.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Teak och keramik

                      Och ytterligare en liten lampfot av Yngve B.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Jag ber om ursäkt för mina långa handläggningstider. Jag tror jag börjar bli mer tillgänglig nu. Vi får se.

                        Jag tror vi kan prestera en komplett samling av julpresenterna. Samtliga finns i familjens ägo. Fyra stycken har redan lagts upp här, i inlägg 11, 30, 33. Lägg till senapsburken nedan och den blå/geometriska samlingen så tror jag alla 10 finns med. Det hampar sig så att jag skall tillbaka till föräldrahemmet i helgen, så jag kan dubbelkolla.

                        Jag skickar också med smakprov på ett par ytterligare Blixt-alster. Det finns fler och det finns mer detaljerade bilder på samtliga föremål. I helgen kan jag ta nya bilder om så önskas. Berätta vad ni saknar.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Toppen BenkeB, tack!

                          Det skulle vara trevligt med bilder på märkningen av sakerna du visat, om du har möjlighet.

                          Comment


                          • #43
                            OK. Nu är jag inte så hemma i den här subkulturen, så frågan är vad ni önskar er.
                            + Fullständig dok av alla julgåvor inkl bild underifrån.
                            + Många objekt.
                            + I mitt tycke snygga objekt.
                            + Underifrånbilder på alla visade objekt även när det bara står Yngve Blixt, Höganäs.

                            Hur ska jag prioritera?

                            Comment


                            • #44
                              10000000000000 tack för fina bilder BenkeB

                              självklart skall du välja
                              I mitt tycke snygga objekt
                              dvs det JAG tycker är snygga objekt

                              Som du förstår har vi alla olika preferenser så bestäm själv!

                              Den med 'pantherglasyr' 'oil-spot' eller hur vi nu beskriver glasyren tycker jag är häftigast i din senaste bildsvit

                              Comment


                              • #45
                                Undersidan med Hjelm-märket på de julgåvor du visat vore trevligt, gärna ihop med en bild på föremålet.

                                Gör som Jani säger, visa de snyggaste objekten. Du kan väl skriva om det står något mer än den vanliga märkningen, bild på undersidan behövs inte.

                                Som du förstår är vi jättetacksamma för allt du bidrar med . Själv fick jag hem en undermåligt packat tung vas idag som gått sönder i frakten, så jag kan bidra (senare) med en bild på en YB-vas i genomskärning .

                                Comment

                                Working...
                                X