Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yngve Blixt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Yngve Blixt

    Namnet är bekant, men var han en egen-keramiker eller knuten till ngt företag? eller ska det vara Blix?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Är lite för snabb ibland - tänkte på Höganäs och det stämmer väl, men kvarstår gör....arbetade han på egen-produktion oxå?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Yngve Blixt startade egen verkstad i Höganäs under 1950-talet.
      I boken "På grund av lera" av Stellan Olsson finns en del att läsa om honom och även om några andra Höganäskeramiker.

      Comment


      • #4
        Tack för tipset Bengt!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Kom precis hem med boken ?Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926?. Bläddrade i den på bokhandeln och såg bilder på fantastiskt fin jugendkeramik, blev tvungen att köpa.
          Det första jag söker i registret är Yngve Blixt och hittar en notering i samband med Albin Hambergs historia. Citat ur boken: ?Mellan åren 1914, då han var 39 år, och 1946 arbetade han som självständig keramiker. Han river sin ugn detta år och säljer sin keramiska utrustning till en yngre kollega, Yngve Blixt.?

          Det var bilderna på Hambergs keramik som gjorde att jag köpte boken?.får se när jag får tid att läsa den.

          Comment


          • #6
            Jodå

            Hej Äjth
            Jodå, Yngve Blixt jobbade på Höganäsbolaget men inte som drejare utan som grovarbetare, men det var där hans intresse föddes. Han gjorde lite eget som han smög in på lediga platser i brännugnarna. Studerade för Albin Hamberg och startade så småningom eget. Så egentligen är allt som finns på marknaden "egen verkstad". Mycket av det är "turistproduktion" dvs, det gröngråglaserade stengodset med geometriska mönster. Men det bästa av hans unika produktion står sig väl i jämförelse med andra robusta keramiker.
            www.starkeld.com

            Comment


            • #7
              jag har en gumma som det står y.blixt höganäs under. e det någon som vet någe om en sådan.hon står med näsan i vädret o har lång kjol med förkläde.

              Comment


              • #8
                Keramik av Blixt

                Tycker att ämnet ska ha lite illustrationer av Blixts keramik. Enligt "På grund av lera" är den ensamma vasen fältspatglasyr och dekorerad med geometriska figurer (precis som Larspeter skriver) medan de två andra är uranglasyr.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #9
                  De som beskrivs som uranglasyr är läckra
                  Skiljer sig markant från uranglasyr på Palms o Thells alster
                  som blir mycket gulare....

                  Jag har sett benämningen pantherglasyr på Blixts alster

                  Comment


                  • #10
                    "Oil-spot" brukar glasyren kallas på utrikiska.
                    Nej, det är inget loppspel.

                    Comment


                    • #11
                      Hjelm - Blixt

                      Jag har en vas och en mortel som förutom märkningen Y. Blixt Höganäs även är märkta Hjelm, se bilderna nedan.

                      När jag köpt morteln häromdagen ville jag gå till botten med Hjelm-märkningen. Men jag stötte på motstridig information. I Nyströms bok Svensk keramik under 1900-talet står det att Hjelm i denna utformning betyder Rolf Hjelm (1875- omkr 1940). RH var make till Hilma Persson-Hjelm.

                      Märkligt, YB och RH bodde i olika landsändar och var inte verksamma under samma tid. Enligt samma (trovärdiga) källa levde YB 1920-1981 och ställde ut sina alster första gången 1949.

                      Vidare till Nyströms bok Svensk Jugendkeramik från 2003. Under Rolf Hjelm står det "Signatur: ingen känd". Visserligen står det i den senaste boken att det kan förekomma fel, men detta är väl ett ganska allvarligt fel, eller........?

                      Googling ledde mig till www.starkeld.com där jag hittade följande objektsbeskrivning på ett annat föremål med denna märkning:
                      "Yngve Blixt own studio
                      Stoneware sculpture produced for Hjelms garment factory in Örkelljunga. This is number 154 of 175 pieces.
                      Incised: Yngve Blixt Hjelm 154/175
                      Height: 9 cm (3.5")
                      Width: 12 cm (4.7")
                      Price: 600 SEK
                      No. 1386"

                      OK, det var ju också lite absurt, varför skulle YB göra olika keramikföremål till en konfektionsfabrik??? Minnesgåvor till personalen?

                      I en artikel i Helsingborgs Dagblad
                      http://hd.se/orkelljunga/2004/01/11/...ruksbygd_till/
                      kan man bland annat läsa om Carl-Henric Lundberg (från 1919 Hjelme-Lundberg) som i slutet av 1800-talet startade ett skrädderi tillsammans med sin bror Fredrik. De startade senare var sin klädfabrik. Bröderna blev snart rika och C-H skaffade sig ett sommarställe vid Hjälmsjön i Örkelljunga. Där trivdes han så bra att han 1902 flyttade hela verksamheten till en nybyggd fabrik vid sjön. Namnet på företaget var Svensk-Engelska Herrkonfektionsfabriken Hjelm. Den dominerade produktionen var ulstrar, rockar och paletåer. Vid C-H:s död 1937 övertogs fabriken av dottern Ada Werin, från 1940 under namnet AB Fabriken Hjelm. (Ni kan läsa mer i artikeln jag länkat till)

                      Och? Var kommer keramiken in? Det längsta jag kommit är boken "Hjelmsjö. En berättelse om ett familjeföretag" som man kan hitta lite info om på nätet. Ur innehållsförteckningen kan man få reda på att det bl a fanns ett turisthotell, möjligheter att utöva tennis, minigolf, rodd, kanotsport, en camping och ett Konstnärs- och folkdanscentrum

                      Kanske Yngve Blixt levererade föremål till en hantverksbutik på området?

                      Nu Örker jag inte mer.....kan någon annan fylla på?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Bra jobbat, Rosa! Tyvärr har jag inget att bidra med...

                        Comment


                        • #13
                          För bra länge sedan var det, som det tycktes, en insatt person som berättade något om detta med"Hjelm-stämpeln" i ett annat forum.
                          Nu kommer jag ju inte ihåg allting, men informationen var att det var en klädesfirma som beställde denna keramik av Yngve Blixt, för att sedan ge bort dessa till vissa affärsbekanta.

                          Så kanske var det på det viset.

                          Comment


                          • #14
                            Tack ska du ha Peter! Man ska ju inte tro på allt som står i böckerna lärde du mig i höstas

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              För bra länge sedan var det, som det tycktes, en insatt person som berättade något om detta med"Hjelm-stämpeln" i ett annat forum.
                              Nu kommer jag ju inte ihåg allting, men informationen var att det var en klädesfirma som beställde denna keramik av Yngve Blixt, för att sedan ge bort dessa till vissa affärsbekanta.

                              Så kanske var det på det viset.
                              Bengt, du var Blixt-snabb.

                              Vi får se om det kommer fram mer fakta, annars kommer jag att skaffa den där Hjelmsjöboken. Man är ju envis....

                              Comment

                              Working...
                              X