Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lommeflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    När jag började köpa mina av samlare.
    Var prisbilden såhär:
    Stora 500 kr
    Små 800 kr

    Nu tror jag man kan köpa en stor för några hundra.
    De ovanliga kan bli riktigt dyra
    1 500 betalade jag för en riktigt ovanlig blå märkt Åfors.
    Efter det har jag köpt en ofärgad likadan för 500 på Helsinborgsantiken, så prisbilden varierar.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
      När jag började köpa mina av samlare.
      Var prisbilden såhär:
      Stora 500 kr
      Små 800 kr

      Nu tror jag man kan köpa en stor för några hundra.
      De ovanliga kan bli riktigt dyra
      1 500 betalade jag för en riktigt ovanlig blå märkt Åfors.
      Efter det har jag köpt en ofärgad likadan för 500 på Helsinborgsantiken, så prisbilden varierar.
      Jag tror att jag betalat mellan 200 och 700 kronor för mina.
      Tradera är ju ibland som ett lotteri.

      Menar du att de små är ovanligare?
      Jag har en känsla av att jag betalat mindre för de små än för de stora.
      Däremot så har jag inte hittat så många små.

      Är Åforspluntan den ovanligaste?????

      Comment


      • #18
        De små är nog generellt sett ovanligare.
        Men graden av ovanlighet behöver inte hänga samman med priset.
        Åforspluntan är nog bland de ovanligare i Sverige.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
          De små är nog generellt sett ovanligare.
          Men graden av ovanlighet behöver inte hänga samman med priset.
          Åforspluntan är nog bland de ovanligare i Sverige.
          Har du lust att lägga in ett par bilder på den pluntan?
          Har du flera färger av den?
          På din hemsida syns det inte så bra att det står något (eller så har jag dålig syn).

          Comment


          • #20
            Har spurt om størelse på pluntene tidligere uten å ha registrert svar. Tar det derfor opp igjen her i litt videre sammenheng. Norskblåste plunter finnes i 2 størrelser, 13,5 cm og 16 cm. De små er mye uvanligere å finne enn de store. Av svenske (blåst for det svenske markedet) har jeg en på 18 cm høg. Men regner med at det også finnes andre størrelser. Er det noen som har opplysninger å komme med?

            Comment


            • #21
              I cm har jag inte riktigt måtten i huvudet.
              Men här har du rymmden.

              Comment


              • #22
                Takker og bukker. YPPERLIG

                Comment


                • #23
                  Här kommer några bilder på de nämnda lite mer ovanliga
                  ÅFORS på ena sidan 1877 på andra.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Tack för bilderna.
                    Nu blir min nästa dröm en ÅFORS.

                    Comment


                    • #25
                      Dum fråga kanske, men hur ser jag skillnad på nästan nytillverkade och riktigt gamla lommeflaskor?
                      I’m a real mean bitch!

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                        Dum fråga kanske, men hur ser jag skillnad på nästan nytillverkade och riktigt gamla lommeflaskor?
                        Jag kanske inte är rätt person att svara på detta men jag har en lommeflaska som jag misstänker är nytillverkad. Den har fyra fel som tillsammans gör mig nästan säker på att den är relativt ny.

                        1) Den är tyngre än mina övriga lommeflaskor. Det första man tänker på när man tar upp den är tyngden.

                        2) Den har inget slitage. Om den vore använd så borde utstående delar vara skavda.

                        3) Det heraldiska lejonet ser mer ut som en heraldisk sjöhäst. Lejonet är faktiskt mycket dåligt gjort.

                        4) Formskarven fortsätter upp över halsen vilket är konstigt då den även har puntelmärke. Enligt Collector Sweden ska inte detta förekomma.

                        Detta är mina observationer, om någon har en annan åsikt kommentera gärna. Jag undrar också.

                        Comment


                        • #27
                          Har en Åforsplunta i klarglas,som jag länge tänkt sälja då jag inte är någon samlare av pluntor. Den har eklöven+ekollon på ena sidan samt vapnet m. lejonen på den andra. Årtalsmärkt med 1877. Absolut felfri. Chansar väl på tradera då,eftersom dessa tydligen är ganska ovanliga. PS. Denna inköptes på antikmarknaden i Askersund för många år sedan,och jag har sedan aldrig sett någon mer sådan faktiskt.

                          Comment


                          • #28
                            Även jag är novis, men Årtalsmärkt 1877, hur ser den märkningen ut? Det har jag aldrig hört talas om.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Äjth . Se Lars Kallins inlägg från 2008-05-10. Årtalet 1877 återfinns kanske på alla Åforspluntor av denna modell ? En teori är,att dessa pluntor tillverkades vid nystarten av Åfors efter branden 1877 (bruket startade ju 1876,men brann relativt snart ner). Kan det inte vara så ? Visar gärna en bild på min plunta,men vet inte hur man gör här.

                              Comment


                              • #30
                                Tack för ditt svar!
                                Om du vill lägga in bilder, klicka på SVAR under denna ruta, skriv några rader om din bild, klicka sedan på Ladda upp bild här nedanför, där letar du rätt på dina bilder, ladda upp, skicka.
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X