Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikverkstäder i Uppsala.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Eftersom jag bor i närheten så har jag varit lite nyfiken på Basun keramik så jag tog på mig att undersöka det idag. Basun ligger i en källare på Vaksalagatan 44 och drivs av en pensionär som heter Barbro Sundelin. Hon verkar ha hållit på med just Basun sedan åttiotalet i alla fall, men hon sa att hon sysslat med keramik hela livet. De driver kursverksamhet så för en ganska billig peng får man gå och lära sig att dreja och så vidare. Kan tillägga att hon var hemskt trevlig. Sonen driver Sintring keramik på andra sidan gatan som säljer lera och andra material och verktyg för keramikverksamhet.

    Comment


    • #17
      TAL 105 igen!

      Ny stad och ny signatur - denna gång TH och med silveretikett!
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Lars M, här kommer vasen som jag trodde var Ulla Ahlgren, Alingsås. Undersidan och signaturen var så lik så jag antog detta.
        Tyvärr inte jättebra bilder på undersidan, men jag tycker mer det ser ut som ett G än ett U nu kl 6 inåt mitten.

        En ny version av fallande löv iallafall =)

        Click image for larger version

Name:	Ulla Ahlgren möjligen.jpg
Views:	1
Size:	57,5 KB
ID:	542935

        Click image for larger version

Name:	Ulla Ahlgren möjligen1.jpg
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	542936
        Pes är mitt google.

        Comment


        • #19
          Tal 103

          Här ett fat med motiv från Abisko och Lapp-porten. Samma sign som fatet från Gränna men bara 12,8 cm Ø. Priset var en gång i tiden 5:50.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Jana Kasselbäck Uppsala Krukmakeri

            En oljelampa med signatur, etikett och en myra som logga väckte mitt intresse.
            Om Jana Kasselbäck kan man läsa att han är född 1950, praktiserat vid Wallåkra, haft verkstad i Gamla Uppsala, Uppsala Krukmakeri på Sysslomansgatan 11 och därefter i Ulva Kvarn norr om Uppsala. Och numera på Gotland och Stenkyrka.
            Värt att notera är att på Sysslomansgatan 11 fanns keramikverkstaden TAL på 1950-talet. Tidigare på tråden nämns också "Jana-keramik". Men det borde varit någon där mellan TAL och Jana K?
            I Gamla Uppsala hade ju Billander keramikverkstad. För mig var det en nyhet att också Jana K var där samtidigt.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Fyris fat

              Hittade ett fat på en secondhand som är från Fyris.
              Kan inget om keramik, men tyckte den var så vansinnigt söt. Fyris existerar väl inte längre? Googlade men kunde inget hitta. Men så kom jag ju att tänka på er proffs på denna sida. Om inte ni vet, vem vet då?? ;-)
              Är det någon som vet vem keramikern är? och när den på ett ungefär är gjord?
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Kul att få se detta charmiga fat från det okända Fyris keramik.

                Tydligen hade dom en likartad produktion som Laholms keramik och Alingsås keramik hade under 1950-och 1960-talen.
                Gissar att ditt fat är från 1960-talet när denna typ av keramik mestadels tillverkades.

                Hoppas att det tillkommit någon som kan lämna lite upplysningar om detta Fyris keramik.

                Comment


                • #23
                  Inlägget i Kerstin Kokks blogg tillför inga nya fakta, men väl ett annat prov på produktionen hos Fyris keramik.

                  Det är uppenbart att verkstaden hade erfarna keramiker som jobbat på olika håll innan.

                  Comment


                  • #24
                    En liten fotogenlampa med en silverfärgad etikett Fyris keramik - med glas 19 cm hög - fick följa med hem. I godset kan man skönja 26 och rött skrivet något som jag har svårt att läsa. Möjligen något som US:53 58:.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      BiBBi känns rätt för mig.
                      Last edited by prylsnubben; 2014-02-20, 12:03.

                      Comment


                      • #26
                        Tack prylsnubben!
                        Ja, det är säkert någon BiBBi som signerat.
                        I alla fall får ju HeleneL på det andra forumet besked om att det är Fyris keramik som hennes vas kommer från!

                        Comment


                        • #27
                          TAL Keramik

                          Orsa kompani lovar inget bestämt men Orsa kyrka på en liten mugg med nr 104 och sign A.W. är helt säkert. (7 cm hög).
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            I denna skrift berättar Helena Billander om sin och makens verkstad Gamla Upsala keramik. Även föregångaren som hennes svärfar Folke Billander drev under namnet Freja keramik finns med i denna artikel som har publicerats i en av Gamla Upsala hembygdsförenings årsböcker. http://www.hembygd.se/gamla-upsala/f...krift-2002.pdf

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              Jag är också intresserad av att få veta lite mer om Folke Billanders verksamhet efter att han slutat på U-E.
                              Kanske någon kan tipsa om tidningsartiklar eller annan skrift.
                              Gamla Uppsala Keramikverkstad 1964-2008

                              Folke Laurentius Billander föddes i Uppsala den 22 september 1904. Som sjuttonåring 1921, fick han anställning som drejare vid Upsala Ekeby. Trettio år senare 1951, flyttar han till Örebro där han startar sin egen keramikverkstad tillsammans med sonen Leif Billander och dennes hustru Greta. Efter tio år hos sin far lämnar Leif Örebro tillsammans med hustrun Greta och flyttar till Tällberg där de 1961 startar företaget Tällbergs Keramik.
                              Tre år senare 1964, lägger Folke ner sin verkstad i Örebro och återvänder till Uppsala där han startar "Gamla Uppsala Keramik" med bl.a. Karin Karlsson som anställd keramiker. Folke tillverkade lergods enligt traditionella modeller. Det kunde vara lyktor, ljusstakar, tobaksburkar, askfat, krukor, muggar, skålar och kannor m.m. 1978 när Folke fyller 74 år, överlåter han verkstaden till sonen Jan Billander f. 1936 och Helena Billander f. 1940. De fortsätter driften i samma anda som Folke men gör även en del brukskeramik i stengods. Efter Folkes död den 9 oktober 1985 fortsätter driften fram till 2008 då företaget läggs ner. Folke Billander signerade sina objekt "FB", Jan Billander använde sig av "JB", Helena "HB" och Karin Karlsson "KK".




                              Fyris Keramik ca 1940 - ca 1960



                              Fyris Keramik är ett varumärke som användes av en bosättningsaffär på Svartbäcksgatan intill Fyrisån i Uppsala i mitten av 1900-talet. Butiken köpte in keramik från Upsala Ekeby (Ekeby Bruk) som de sedan sålde under eget varumärke "Fyris Keramik". Serien bestod främst av nytto- och prydnadskeramik som t.ex. muggar, sejdlar, vaser, skålar o.s.v.

                              Det har inte gått att få fram under vilken period butiken existerade, ej heller under vilken period keramikserien "Fyris" såldes.
                              [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

                              [SIGPIC][/SIGPIC]

                              Comment


                              • #30
                                Mycket trevligt att återigen få se Din medverkan här på forumet, Melker!

                                Stort Tack för upplysningarna om Gamla Upsala- och Fyris keramik!

                                Även den övriga informationen om U-E har varit väldigt intressant att få ta del av.

                                Comment

                                Working...
                                X