Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikverkstäder i Uppsala.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Keramikverkstäder i Uppsala.

    Jag har tidigare lagt in denna fråga på AP, dock utan att få något svar. Därför gör jag nu ett försök här:

    Jag hoppas nu att någon kan lämna lite upplysningar om någon eller några av de mindre keramiktillverkare som tidigare fanns i Uppsala. De jag tänker på är bl.a. Tal-keramik, Basun, Umbria krukmakeri och Fyris-keramik.
    Jag är också intresserad av att få veta lite mer om Folke Billanders verksamhet efter att han slutat på U-E.
    Kanske någon kan tipsa om tidningsartiklar eller annan skrift.

  • #2
    Såg en kanna och en skål med lock på en antikaffär i Uppsala igår med etiketten Fyris keramik. Jag är också nyfiken på vad det var och har lagt upp bilder på dem på min blogg.

    Umbria fanns åtminstone på 80- och 90-talet med butik i en lokal på Sysslomansgatan alldeles intill Ofvandahls och verkstad inne på gården. Det var mest keramik som var oglaserad på utsidan med tryckt reliefmönster som murgröna till exempel, och glaserat på insidan. Det var en man som var keramiker vill jag minnas, och på slutet när butiken fanns där började han sälja mer och mer leksaker i gammal stil. Nu hittar jag hans företag som verkar helt inriktat på leksaker här. Det står att krukmakeriverksamheten startade 1969. Men de var möjligen flera keramiker. Jag hittar Umbria nämnt i en blogg av en keramiker i Bollnäs som heter Frank Larsen. Han verkar ha varit med där.

    Comment


    • #3
      Fyris keramik

      Lustigt sammanträffande!
      Igår köpte jag en vas med en etikett Fyris keramik, som jag inte sett tidigare.
      Under glasyren finns det någon slags sign eller siffror som jag inte kan tyda.
      GA är väl den person som målat det färggranna bladverket förmodar jag.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Kul att denna gamla tråd fått liv igen, och tack för upplysningar, Kokk.

        Tyvärr har jag inte fått några ytterligare upplysningar om Fyris keramik, men hoppas naturligtvis att det dyker upp några här.

        Tack även till Lars M för fina bilder.

        Comment


        • #5
          Bengt, för min del kan jag inte ge mer hjälp än Du redan fått för något år sedan, som den att ringa Basun direkt.
          Ordentliga personnamn behövs och i Lars M:s vas kan det finnas en ledtråd. Signaturen GA är på pricken lik Göran Anderssons - den Göran som arbetade hos UE 1960-67.

          För TAL Keramik gäller att den bildades 1950 på Sysslomansgatan i Uppsala och avvecklades 1955 och att firmanamnet står för:
          Tord Holger Wettervik (1913-1996), konstnär
          Arne Pettersson (1914-1979)
          Lasse Eriksson (? - ?)
          De tre hade ett förflutet i UE och dessa uppgifter kommer från mina gamla anteckningar i Vingedalsboken.
          Via Wetterviks efterlevande kan det vara möjligt att finna fler uppsalakällor.
          Last edited by Gideon; 2010-02-15, 04:51.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Signaturen GA är på pricken lik Göran Anderssons - den Göran som arbetade hos UE 1960-67.
            Jag tänkte precis detsamma när jag läste detta igår, men stilen är ju inte riktigt hans eller..? Är detta tidig produktion vi pratar om, dvs innan hans UE-period?
            http://www.porslinsbloggen.se/

            Comment


            • #7
              Sitter och tittar i en bok om Nordiskt konsthantverk som ställdes ut på Liljevalchs 1946. Där finns en Inga Hultgren, keramiker som innehade Lergökens verkstad i Uppsala. Hon ställde ut "Keramik".

              Comment


              • #8
                Hittade en mörkblå variant i min etikettpärm.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Bengt, för min del kan jag inte ge mer hjälp än Du redan fått för något år sedan, som den att ringa Basun direkt.
                  Ordentliga personnamn behövs och i Lars M:s vas kan det finnas en ledtråd. Signaturen GA är på pricken lik Göran Anderssons - den Göran som arbetade hos UE 1960-67.

                  För TAL Keramik gäller att den bildades 1950 på Sysslomansgatan i Uppsala och avvecklades 1955 och att firmanamnet står för:
                  Tord Holger Wettervik (1913-1996), konstnär
                  Arne Pettersson (1914-1979)
                  Lasse Eriksson (? - ?)
                  De tre hade ett förflutet i UE och dessa uppgifter kommer från mina gamla anteckningar i Vingedalsboken.
                  Via Wetterviks efterlevande kan det vara möjligt att finna fler uppsalakällor.
                  Stämpel TAL keramik visas på denna länk

                  Comment


                  • #10
                    Du jobbar hårt Kaptenen, och det smittar av sig.
                    Fann detta fat också.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      TAL Norrtälje

                      Ännu en TAL. Lika men ändå några skillnader - färg på etikett, sign och inga siffror.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        En vas av TAL visas här. http://www.primusweb.se/artifactView...1&noInResult=5

                        Comment


                        • #13
                          Observera att i http://www.primusweb.se/artifactView...1&noInResult=5 skiljer sig grundarnas namn. Wettervik heter här Andersson!

                          "TAL-keramik startades av Tord Andersson, Arne Pettersson och Lasse Eriksson. Alla tre var tidigare anställda på Uppsala-Ekeby AB. Omkring 1962-1963 övertog TAL-keramik Erikssons keramik som hade verkstad inne på gården Sysslomansgatan 11, Uppsala. TAL-keramik hade verkstaden i cirka 10 år. Den övertogs sedan av Jana-keramik."

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Observera att i http://www.primusweb.se/artifactView...1&noInResult=5 skiljer sig grundarnas namn. Wettervik heter här Andersson!
                            Till det har jag ingen förklaring.
                            Museets fakta kanske grundar sig på uppgifter av den som skänkte vasen?
                            Tord är åtminstone samstämmigt.

                            En genomgång (om de finns bevarade) av UE:s anställningslistor skulle underlätta enormt, inte bara i det här fallet.

                            Comment


                            • #15
                              Dom börjar bli TALrika snart....
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X