Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: Keramikverkstäder i Uppsala.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

TAL Norrtälje

Ännu en TAL. Lika men ändå några skillnader - färg på etikett, sign och inga siffror.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Observera att i http://www.primusweb.se/artifactView...1&noInResult=5 skiljer sig grundarnas namn. Wettervik heter här Andersson!

"TAL-keramik startades av Tord Andersson, Arne Pettersson och Lasse Eriksson. Alla tre var tidigare anställda på Uppsala-Ekeby AB. Omkring 1962-1963 övertog TAL-keramik Erikssons keramik som hade verkstad inne på gården Sysslomansgatan 11, Uppsala. TAL-keramik hade verkstaden i cirka 10 år. Den övertogs sedan av Jana-keramik."

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Observera att i http://www.primusweb.se/artifactView...1&noInResult=5 skiljer sig grundarnas namn. Wettervik heter här Andersson!
    Till det har jag ingen förklaring.
    Museets fakta kanske grundar sig på uppgifter av den som skänkte vasen?
    Tord är åtminstone samstämmigt.

En genomgång (om de finns bevarade) av UE:s anställningslistor skulle underlätta enormt, inte bara i det här fallet.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Dom börjar bli TALrika snart....

Eftersom jag bor i närheten så har jag varit lite nyfiken på Basun keramik så jag tog på mig att undersöka det idag. Basun ligger i en källare på Vaksalagatan 44 och drivs av en pensionär som heter Barbro Sundelin. Hon verkar ha hållit på med just Basun sedan åttiotalet i alla fall, men hon sa att hon sysslat med keramik hela livet. De driver kursverksamhet så för en ganska billig peng får man gå och lära sig att dreja och så vidare. Kan tillägga att hon var hemskt trevlig. Sonen driver Sintring keramik på andra sidan gatan som säljer lera och andra material och verktyg för keramikverksamhet.

Reg.datum
    apr 2009

TAL 105 igen!

Ny stad och ny signatur - denna gång TH och med silveretikett!

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Lars M, här kommer vasen som jag trodde var Ulla Ahlgren, Alingsås. Undersidan och signaturen var så lik så jag antog detta.
    Tyvärr inte jättebra bilder på undersidan, men jag tycker mer det ser ut som ett G än ett U nu kl 6 inåt mitten.

En ny version av fallande löv iallafall =)

Namn:  Ulla Ahlgren möjligen.jpg
Visningar: 828
Storlek:  57,5 KB

Namn:  Ulla Ahlgren möjligen1.jpg
Visningar: 769
Storlek:  33,3 KB
    Pes är mitt google.

Reg.datum
    apr 2009

Tal 103

Här ett fat med motiv från Abisko och Lapp-porten. Samma sign som fatet från Gränna men bara 12,8 cm Ø. Priset var en gång i tiden 5:50.

Reg.datum
    apr 2009

Jana Kasselbäck Uppsala Krukmakeri

En oljelampa med signatur, etikett och en myra som logga väckte mitt intresse.
    Om Jana Kasselbäck kan man läsa att han är född 1950, praktiserat vid Wallåkra, haft verkstad i Gamla Uppsala, Uppsala Krukmakeri på Sysslomansgatan 11 och därefter i Ulva Kvarn norr om Uppsala. Och numera på Gotland och Stenkyrka.
    Värt att notera är att på Sysslomansgatan 11 fanns keramikverkstaden TAL på 1950-talet. Tidigare på tråden nämns också "Jana-keramik". Men det borde varit någon där mellan TAL och Jana K?
    I Gamla Uppsala hade ju Billander keramikverkstad. För mig var det en nyhet att också Jana K var där samtidigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •