Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Gustafsberg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal Gustafsberg?

    Hejsan!

    En kompis till mig har kommit över ett antal tallrikar av modellen nedan. Bilderna jag fick var inte dom bästa, men jag hoppas någon vet något om dessa. Skulle gärna vilja veta ålder och om servisen har något namn? Om han skulle vilja komplettera sin samling, finns det och få tag på och vad får man betala ungefär?
    Bifogade filer

  • #2
    Heter inte denna Japan? borde stå märkt på baksidan.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Du verkar inte ha fått svar av någon annan med böcker. Med tanke på anemonerna tror jag att det är en servis tillkommen före 1850 - kan ju ha tillverkats ett tag. Om du visar bild på stämpeln så går det ju alla fall att säga när just den här är gjord.
      Har sett liknande men mitt minne är lite för litet så jag kan inte säga om det var exakt den här dekoren.
      Är inte det här Japan? Fast det är ju möjligt att flera serviser benämnts med samma namn. Med elefanten känns motivet mera indiskt än japanskt, men det behöver ju inte betyda så mycket :-)
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Denna är enl. litteraturen från 1830-talet. Dekoren är engelsk. Bården är tydligen anemoner.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ja, det låter ju som MonsterM:s servis. Då finns det tydligen minst två Japan från Gustafsberg.

          Comment


          • #6
            Jag fann bild o text kring tallriken i Serviser Från Gustavsberg Inga Arnö-Berg.
            Den har inget namn.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment

            Working...
            X