Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs modernare 20-30-talare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs modernare 20-30-talare

    Den här 14 cm höga vasen från Höganäs, enl. stämpel, tillverkningstid 1920-35 ca. har ett i mitt tycke modernt uttryck! Både färgställningen och glasyren för mina tankar till en hel del som tillverkades vid Upsala Ekeby under sent -60-tal tidigt 70-tal. Känner ngn till vem eventuell formgivare kan ha varit?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Höganäs hade en "grupp" dvs en designgrupp som inriktade sig på att göra exlusivare vardagsgods har jag för mig att det stod i boken (har inte boken) där denna antagligen kommer ifrån så någon enskild formgivare tror jag är svårt att få fram.

    Att man känner igen den är nog för att det var vanligt att "låna design" ifrån andra designers.

    Min lilla analys iaf..fin vas föressten..har en vas och skål ifrån Irma Yourstone med liknande glasyr.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

    Comment


    • #3
      PAT, jag har en Höganäsbok, den är av Marie Rehnberg men täcker inte så mycket från första hälften av 1900. Har du tips på ngn annan?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        2 tips men det står stilla om vad de heter..biblioteken i Lund och Malmö har ett antal böcker även de 2 jag refererar till om du har möjlighet ett besök.
        Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

        Comment


        • #5
          Min erfarenhet av höganässtämplarna är att de inte är att lita på när det gäller datering. Kan du inte lägga in en bild på underssidan och stämpeln.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Tidsperioden är ca 1920-35 men formgivaren är mer intressant om det nu inte är som Pat menar, att de är anonyma.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Är du hundra på dateringen? Jag tror nämligen inte du kan gå på stämpeln endast.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Ballong...n om du kikar i Vingedal på Höganäs så är det den stämpeln som anger dessa år. Svårt att fota stämpeln som är svag.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Vad jag försöker säga är att de där förteckningarna över höganässtämplar med årtal inte stämmer helt.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Och jag ville bara förklara hur stämpeln ser ut.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Den stämpel som sannolikt finns på din vas, AJ i ring med Höganäs i halvbåge under, användes betydligt längre än till 1935. Det finns föremål som säkert kan härledas till mitten av 1950-talet med denna stämpel. Exempelvis har jag själv ett Mette Doller-fat med denna stämpel, och hon var anställd 1953 till c:a 1958

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
                        Den stämpel som sannolikt finns på din vas, AJ i ring med Höganäs i halvbåge under, användes betydligt längre än till 1935. Det finns föremål som säkert kan härledas till mitten av 1950-talet med denna stämpel. Exempelvis har jag själv ett Mette Doller-fat med denna stämpel, och hon var anställd 1953 till c:a 1958
                        Den stämpeln användes väl av Andersson & Johannson, Höganäskeramik, from någon gång på 20-talet till slutet av 50-talet.

                        Comment


                        • #13
                          Hoppsan! ja då blir det ett nytt läge.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Och jag ville bara förklara hur stämpeln ser ut.
                            Jag har inte boken.
                            Hur ser din stämpel ut?

                            Comment


                            • #15
                              Information om denna stampel andrades fran 1920-1935 till fran 1920 till en bit in pa 50-talet av Hoganas museum for nagot ar sedan.

                              Comment

                              Working...
                              X