Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johan Alfred Anjou

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Johan Alfred Anjou

    Visst hade jag kunnat ta med den här artikeln i tråden Allmogekeramik!, men jag tror att läsarna skulle tycka att den skulle ta upp alltför stor plats bland de många skönheterna.
    Hur som helst, så vill jag berätta om ett litet rön jag snubblade över, när jag på nytt bläddrade igenom Tom Möllers bok och hajade till vid en bild.
    ”-Handtaget känns bekant?” sa jag till mig själv. Och visst gjorde den det.
    För en tid sedan köpte jag ett inte alltför snyggt, osignerat krus, men som ändå har charm, trots sin knottriga glasyr och sträva yta.
    Det var hornen och ormhuvudena, alternativt omslutande blad, som gjorde det. Sedan färgerna och att glasyren med avsikt stundtals är glanslös och grov.
    Med stor sannolikhet, och med stöd av uppgifterna i boken, vågar jag påstå att kruset är gjort av Johan Alfred Anjou.
    Vad tror ni? Och kanske finns det fler exemplar av Anjous´ därute, att visa upp här?

    Krukmakarsläkten Anjou i Skene by, Västergötland:
    Carl Erik Anjou, född 1837, död 1873.
    Salomon Johansson gifte sig med änkan, övertog verkstaden i hennes regi, och drev den till sin död 1923.
    Johan Alfred Anjou, då 57 år gammal, drev krukmakeriet vidare till 1931.
    Carl Erik Anjou, sonson med samma namn, fortsatte fram till sin död 1959.
    En mindre historik finns också i Vingedals.

    Utdrag ur Tom Möllers bok ”Krukmakare och kakelugnsmakare – eldens gång från fyr till pipa”, utgiven 1999:
    Intervjun med sonsonen gjordes 1943.
    ”…Efter Salomons död 1923 övertog min far krukmakeriet. Femtiosju år gammal hann han bli, innan han rådde sig själv. Far hade gift sig tidigt med min mor Augusta Larsdotter, som tjänade som piga på vår gård.
    Fars produktion var kanske inte helt lik farfars eller det som Salomon drejade. Han marmorerade en hel del och dessutom blandade han i oxider i den transparenta glasyren. En del nya former blev det också, som vaser, ölkrus, kaffekannor och värmlandsfat. Men han fortsatte att torrglasera och det gör jag också. Blåleran hämtade vi alltid från Viskans stränder när vattenståndet var lågt. Det var ett tungt arbete. Vi hyrde hästar och kärra och körde upp leran till verkstaden. Där bar vi in den och slog upp den till en toppig storklös med en träspade. Sedan rensade vi den på det lilla som fanns av sten och grus och bar ner den i lerkällaren under golvet. Där fick den sedan ligga och mogna...”

    De tre sista bilderna är från Möllers bok, avfotograferade och redigerade.
    Bifogade filer

  • #2
    Riktigt läcker och priset var ju skamlöst. Har ingen koll alls på denne Anjou, men jag läser och lär!! Snyggt jobbat Gideon.

    Comment


    • #3
      Intressant läsning..aldrig hört talas om Anjou innan.

      Finns inte stämpel eller signatur på bild ? man kanske har något annat av honom.
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

      Comment


      • #4
        Här finns en trevlig sida om krukmakeriet. http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=5067

        Comment


        • #5
          Kruka av Anjou?!

          På loppisauktion i helgen såldes den här trebenta krukan och en lokal kännare påstod att den var av Anjou. Tyvärr har någon målat den i julfärger men formen är fin och glasyren inuti är inte förstörd! Ca 15 cm hög.

          Mvh Söffe
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Fin form, undrar om glasyren invändigt är åt det lime-färgade hållet? vilken av bilderna ligger närmast verkligheten?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Insidans färg

              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Fin form, undrar om glasyren invändigt är åt det lime-färgade hållet? vilken av bilderna ligger närmast verkligheten?
              Bilden där insidan är i centrum är mest korrekt i färgen. Den tenderar åt limefärg!
              Mvh
              Söffe

              Comment


              • #8
                Utan att förfäras, skulle jag gå direkt med dagens svaga Bums som man säljer i färgaffärerna numera.
                Det finns en gammal tråd om ett fat, som jag ännu inte följt upp av tidsbrist, men ska omsider avslutas.
                Det är möjligt att instämplingen är övermålad, eller att signeringen är det.
                Prova sig fram är bästa receptet.
                Men att säga att det är en Anjou, nej, det kan ingen göra nu.
                Det kan också vara en Stenbäckare till och med. Vem vet?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Men att säga att det är en Anjou, nej, det kan ingen göra nu.
                  Det kan också vara en Stenbäckare till och med. Vem vet?
                  Här är en Anjou däremot. Samma hänkel som på den du visade Gideon. Glasyren ser svart ut, i visst läge djup blå nyans, men svart måste den sägas vara.
                  Bifogade filer
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Visst hade jag kunnat ta med den här artikeln i tråden Allmogekeramik!, men jag tror att läsarna skulle tycka att den skulle ta upp alltför stor plats bland de många skönheterna.
                    Hur som helst, så vill jag berätta om ett litet rön jag snubblade över, när jag på nytt bläddrade igenom Tom Möllers bok och hajade till vid en bild.
                    ”-Handtaget känns bekant?” sa jag till mig själv. Och visst gjorde den det.
                    För en tid sedan köpte jag ett inte alltför snyggt, osignerat krus, men som ändå har charm, trots sin knottriga glasyr och sträva yta.
                    Det var hornen och ormhuvudena, alternativt omslutande blad, som gjorde det. Sedan färgerna och att glasyren med avsikt stundtals är glanslös och grov.
                    Med stor sannolikhet, och med stöd av uppgifterna i boken, vågar jag påstå att kruset är gjort av Johan Alfred Anjou.
                    Vad tror ni? Och kanske finns det fler exemplar av Anjous´ därute, att visa upp här?

                    Krukmakarsläkten Anjou i Skene by, Västergötland:
                    Carl Erik Anjou, född 1837, död 1873.
                    Salomon Johansson gifte sig med änkan, övertog verkstaden i hennes regi, och drev den till sin död 1923.
                    Johan Alfred Anjou, då 57 år gammal, drev krukmakeriet vidare till 1931.
                    Carl Erik Anjou, sonson med samma namn, fortsatte fram till sin död 1959.
                    En mindre historik finns också i Vingedals.

                    Utdrag ur Tom Möllers bok ”Krukmakare och kakelugnsmakare – eldens gång från fyr till pipa”, utgiven 1999:
                    Intervjun med sonsonen gjordes 1943.
                    ”…Efter Salomons död 1923 övertog min far krukmakeriet. Femtiosju år gammal hann han bli, innan han rådde sig själv. Far hade gift sig tidigt med min mor Augusta Larsdotter, som tjänade som piga på vår gård.
                    Fars produktion var kanske inte helt lik farfars eller det som Salomon drejade. Han marmorerade en hel del och dessutom blandade han i oxider i den transparenta glasyren. En del nya former blev det också, som vaser, ölkrus, kaffekannor och värmlandsfat. Men han fortsatte att torrglasera och det gör jag också. Blåleran hämtade vi alltid från Viskans stränder när vattenståndet var lågt. Det var ett tungt arbete. Vi hyrde hästar och kärra och körde upp leran till verkstaden. Där bar vi in den och slog upp den till en toppig storklös med en träspade. Sedan rensade vi den på det lilla som fanns av sten och grus och bar ner den i lerkällaren under golvet. Där fick den sedan ligga och mogna...”

                    De tre sista bilderna är från Möllers bok, avfotograferade och redigerade.
                    Det står i texten att kannan är bevarad på krukmakeriet i Skene, men jag tycker bestämt det ser ut som den står på ditt balkongräcke Gideon!!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Läcker kanna, måste jag säga!
                      Men den har tre aber som frågetecken.

                      1. Signeringen Anjou pekar på den siste verksamme Carl Erik, som gick bort 1959, såvida det inte finns ungefärligt desamma signeringar av Johan Alfred. Om man nu ska gå efter Vingedals.
                      2. Handtaget är uttryckt i form, vilken kan ha bevarats och återanvänts.
                      3. Den svarta färgen verkar vara tillkommen senare, speciellt om man ser hur tunt den flödat ut under botten. Det är bara Du som kan avgöra om det känns som äkta glasering eller målat med Servalac högblank svart..
                      Det skymtar här och var, lite gult på ytan.

                      Förutom Tom Möllers bok, har jag inte hittat bättre läsning om krukmakarätten Anjou ännu.
                      Någon som har fler boktips därom?
                      Last edited by Gideon; 2008-06-11, 20:37.

                      Comment


                      • #12
                        Sedan så vill jag bestämt säga att sejdeln på balkongräcket INTE är snott från Skene museum.
                        De har kannan på bokens bild och vill nog gärna ha detta exemplar...

                        Comment


                        • #13
                          En länk här:
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Servalac aj aj, tror inte de
                            Bifogade filer
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Tack för länken. Har sett den tidigare, men ger inga svar på frågor man kan ställa sig.
                              Förlåt det där med Servalac! Vi glömmer det, men det var ju botten som gjorde en lite misstrogen.
                              Nu ser Din kanna ännu läckrare ut på de nya bilderna. Är den för grädde?

                              Sen vore det bra om söffe kunde återkomma om sin trebening. Hur tänker Du göra?

                              Comment

                              Working...
                              X