Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johan Alfred Anjou

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nog för att man drack mkt grädde förr men den är 15.5 cm hög, så...
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #17
      Ja, det ställer ju saken på sin saft, eller rättare sagt mjölk då.
      Fin sak, och tack för att Du visade den!

      Comment


      • #18
        Söffe hoppas på semestern!

        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Tack för länken. Har sett den tidigare, men ger inga svar på frågor man kan ställa sig.
        Förlåt det där med Servalac! Vi glömmer det, men det var ju botten som gjorde en lite misstrogen.
        Nu ser Din kanna ännu läckrare ut på de nya bilderna. Är den för grädde?

        Sen vore det bra om söffe kunde återkomma om sin trebening. Hur tänker Du göra?
        Jobbar t.o.m. nästa vecka och sen har jag lite mer tid för att pröva med BUMS eller ngt liknade. Tycker ide´n verkar bra. Gillar inte den röda påmålningen något vidare!
        Söffe

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Riktigt läcker och priset var ju skamlöst. Har ingen koll alls på denne Anjou, men jag läser och lär!! Snyggt jobbat Gideon.
          Jag ser inget kring priset!! Har jag missat ngt?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            söffe - utmärkt. Men börja med Bumsen (kvadratcentimeterstort) helst på undersidan, nära benet och ta lite i taget uppåt. Detta för att bli säker på att utsidan har glaserad dekor och inte i efterhand pålagd oljefärg. Skrapa inte för hårt, så att glasyren repas.
            Visa gärna Ditt jobb i ny tråd sedan.

            Äjth - vilket pris? Ja, den hann E.B. se, eftersom han tydligen följde auktionen, men inte hade nerver nog att bjuda över. Auktionsbilden var dessutom skamlöst dåligt tagen och höll nog storsamlarna borta.

            Comment


            • #21
              Försiktighet är en dygd!

              [QUOTE=Gideon;65672]söffe - utmärkt. Men börja med Bumsen (kvadratcentimeterstort) helst på undersidan, nära benet och ta lite i taget uppåt. Detta för att bli säker på att utsidan har glaserad dekor och inte i efterhand pålagd oljefärg. Skrapa inte för hårt, så att glasyren repas.
              Visa gärna Ditt jobb i ny tråd sedan.

              Tack för tipset! Var lite orolig för vad som kunde hända om det inte var OK
              med glaysren!

              Söffe

              Comment


              • #22
                Anjou x 2

                Här kommer två alster av Anjou, som jag köpe igår. Ingen är glaserad och ser därför lite "ofärdiga" ut.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Återkommer på tråden efter exakt två år med denna lilla skål. Ø 16 cm.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Trevligt fat!
                    Dekoren, som vagt ser ut som ett vikingaskepp, ser man lite då och då.
                    Kan den sägas vara typisk för Anjou, månne?

                    Click image for larger version

Name:	Anjoudekor 1.jpg
Views:	1
Size:	11,2 KB
ID:	546771

                    Comment


                    • #25
                      Tack Gideon!
                      Vid ett besök på Anjougården i Skene för några år sedan tog jag en del bilder och vad jag kan se finns det inga liknande dekorationer och jag har heller inget minne av att det skulle finnas. Här visar jag några av de stop som bland mycket annat fanns där. En karta och förteckning över fastigheter och verksamheter fanns där också och där ser man att det har funnits många krukmakare och kakelugnsmakare i Skene. Leran runt Viskan var väl tillräckligt bra kan man tro. Zelander, Pettersson, Andersson, Nilsson, Lund och Anjou finns med i förteckningen.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        För ett tag sedan ropade jag in ett stort fat/skål signerad Anjou men även med tillägget Skene, understruket. Hur daterar jag detta tro? Kanske skulle höra av mig till Anjou-gården oxå!
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #27
                          Den här gången var Anjou inte blygsam och ristade sitt namn under vasen utan stort och tydligt mitt på och på motsatta sidan 1953.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Mugg Anjou

                            Nyfyndad mugg av Anjou, fick betala hela 25 kr på en lokal loppis.
                            Click image for larger version

Name:	anjou1.jpg
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	571587Click image for larger version

Name:	anjoumugg.jpg
Views:	1
Size:	80,9 KB
ID:	571588

                            Comment


                            • #29
                              Osignerad, men motivet känns igen, se inlägg 23. Diameter ca 19 cm.Click image for larger version

Name:	32A33A87-DB1C-4EC9-87D3-2130D08223F6.jpg
Views:	1
Size:	74,0 KB
ID:	573810
                              Last edited by Mange.P; 2020-12-17, 20:24.

                              Comment


                              • #30
                                Ett par till

                                Två nyinköpta anjouskålarClick image for larger version

Name:	91F1A150-FD30-4CE8-87C8-E0066A881439.jpg
Views:	1
Size:	53,8 KB
ID:	577546Click image for larger version

Name:	IMG_9595.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	577547

                                Comment

                                Working...
                                X