Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
    Hittade tråden efter att jag skickat dessa ljusstakar
    vidare till försäljning, men kanske bilden ändå kan vara av
    intresse?
    Tack för bilden! Alla bilder är välkomna!

Allt är av intresse för mig så ös på med alla bilder ni har!

Ursprungligen postat av tinodee Visa inlägg
    hej har du nån aning om en duva fr ronneby? min
    jobbarkompis undrade idag, det är graverat B870 under den. jag kan tyvärr
    inte säga färg el storlek o ålder men hon fick den för tjugo år sedan. hej
    från tinodee

Det skulle underlätta om du kunde sätta in en bild! B870 finns inte med i dom kataloger jag har och därför vore det intressant att se hur duvan ser ut. Vad står mer än B870, har den någon etikett?

Comment

• Välkommen!

Enligt mina anteckningar skall B870 vara en Svala och det enda jag vet är att den fanns i tillverkning på 70-talet om den fanns tidigare eller senare har jag inga belägg för ...därför skulle det vara mycket intressant att få veta om det sitter någon etikett och hur den ser ut

Mvh Pjotr

Comment

• Svenskt Glas 86: En utställning av arbeten från de svenska glasbruken, Röhsska Konstslöjdmuseet Göteborg 18.6-7.1986.
        Utställningskatalog,text s 24:
        Bild s 25 "Söderhavsfiskar" kristall med inlägg av24 karats guld.

"Marcolin Art Crystal (FM),Ronneby
        Verkställande direktör: Josef Marcolin

" I maj 1954 inbjöd Glimma glasbruk två venetianska glasskonstnärer, Josef och Benito Marcolin att komma till Sverige för att arbeta vid bruket:
        Avsikten var att därmed ge den svenska glaskonsten nya impulser. Redan nästa år kunde de två bröderna visa sin skicklighet på en framgångsrik utställning i Växjö glasmuseum.

Åren 1957-61 hade bröderna ett sammarbete med Rejmyre glasbruk. Det gällde framför allt teknisk och konstnärlig experimenterande, under vilket de hade en givande kontakt med bl.a Tyra Lundgren, Monica Bratt och Tom Möller.

1961 startade Josef och Benito sin egen glashytta i Ronneby. Tillverkningen är baserad på hantverksmässiga metoder, munblåst glas utan maskinella hjälpmedel. Företagets specialitet är konstglad och framförallt djurfigurer. Bruket har 20 anställda. omsättningen ca 8 mkr. Av tillverkningen är ca 90% export.

Glaskonstnärerna Josef och Benito Marcolin föddes i Rom 1933 respektive 1936 Sin yrkesutbildning fick de bägge i Murano, dels som lärlingar i olika hyttor, dels som elever vid Scuola Internationale del Vetro, vilken utöver tekniska ämnen också inrymmer konstnärliga studier".
        Bifogade filer
        Last edited by matti49; 2008-02-26, 15:07.

Comment

• Här en bild av mindre modell av gran än du Pjotr visade som var mera i grönt. Den är kanske den större modellen?
          Den här har text: Marcolini M 15.25 Sweden och är 25 cm hög
          Bifogade filer
          Last edited by matti49; 2008-02-26, 17:25.

Comment

• Ursprungligen postat av matti49 Visa inlägg
            Åren 1957-61 hade bröderna ett sammarbete med Rejmyre glasbruk. Det gällde framför allt teknisk och konstnärlig experimenterande, under vilket de hade en givande kontakt med bl.a Tyra Lundgren, Monica Bratt och Tom Möller.

Hej och välkommen!

Intressant läsning! Det dyker ju upp då och då dessa referenser till
            samarbetet med bl.a. Tyra Lundgren, Monica Bratt och Tom Möller.
            Är det någon som vet mer om vilket resultat detta gav? Hur samarbetet med
            Marcolinbröderna har påverkat nämnda designers fortsatta skapande?

Ingela
            Last edited by alegni; 2008-02-27, 01:35.

Comment

• Tennisdam från FM

Hej,

Jag har en cirka 36 cm hög ljusblå glasskulptur (inklusive sockel) som påminner om en tennisspelande dam. Inristat nederst på skulpturen finns på ena sidan texten "Färe & Marcolin Konstglas AB, Ronneby, Sweden". På andra sidan finns texten "Dubler Cup, Challenge Round, 1-3 October, 1971, La Costa".
              Dubler Cup är en lagtävling för tennisveteraner och skulpturen delades uppenbarligen ut vid tävlingen i La Costa, Kalifornien 1971. Anledningen till att pjäsen har hamnat hos mig är att min far var lagledare för det svenska laget.
              Jag skulle gärna vilja ha lite vägledning till värdet på denna tennisspelande glasdam.

Hälsningar

Snoddas
              Bifogade filer

Comment

• Hej!

Denna figur är nog inte tillverkad som tennispelare utan som en dansande figur i serien Rocken Roll och heter B 812.
                Den är nog köpt och graverad privat för den tävlingen. När det gäller värdet så är det inte min starka sida...Men jag har en figur som tillhör serien dancing girl och den är signerad och jag har sett figurer mellan 150-225 kr men då är det ingen gravyr och om det gör någon skillnad i pris vet jag inte. Jag tror att Tradera är ganska bra att sälja på för många samlare följer den sidan.

Mvh Pjotr

Comment

• Hej FM-vänner.

Ja vad skall man säga om senaste tidens bilder,,, otroligt avis e man.

Bidrar lite även om man nästan inte känner sig värdig nog!!!
                  Bifogade filer

Comment

• Min rocknrolldansande (eller tennisspelande dam) ligger nu på Tradera till försäljning, om det är någon på detta forum som är intresserad.

Comment

• Guldäpple

Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                      Hej!

Det som jag upptäckt är att det finns ganska mycket små olika djur i olika former och vinklar....Det är väl inte så intressant om det inte har ett speciellt utseende eller signering....svårt att beskriva.
                      Därför har det blivit så att jag sökt efter Kataloger prislistor mm.
                      De har också använt ett flertal olika etiketter som det skulle vara bra att kunna tidsbestämma.

Jag kommer att skicka in några bilder på fina saker senare

Mvh Pjotr
                      Jag har ett vackert Guldäpple, i botten inristat FM Ronneby Sweden. Inköpt i Göteborg slutet av 70-talet.
                      Gloryvie

Comment

• Jag har ett guldäpple som påminner mycket om den som är i mitten, väldigt vacker,
                        Gloryvie

Comment

• Också FM konstglas???

När jag hittade en här pippin trodde jag den var från Murano, men efter att ha tittat på den här länken kanske den inte är det. Lyckades slå av en bit på kammen på väg hem och dessutom blev bilden inget vidare, men i alla fall?!
                          Bifogade filer

Comment

• Hej Söffe,

Nej, det här ser inte ut som FM Konstglas. Det är nog Murano i alla fall!

Vilken otur att du slog av en bit på vägen hem.

Ingela

Comment

• Ja, det tycker jag med, men varför gråta över trasig kam? Tack för infon i övrigt!
                              Söffe

Comment

• Ursprungligen postat av Vega Visa inlägg
                                Ja vad skall man säga om senaste tidens bilder,,, otroligt avis e man.
                                Bidrar lite även om man nästan inte känner sig värdig nog!!!

Det var väl inga dåliga grejor du kom med!

Oj, det var många pingviner på en gång!
                                En 'berusande' bild! Så mycket vin på en gång, ping vin! Men fina är dom.
                                Olika etiketter är det också. Hur är det med den till vänster, har den någon
                                etikett och/eller är den signerad?
                                Jag har en pingvin, ca 27 centiliter.... oj, förlåt centimeter ska det ju
                                vara! Mitt exemplar har ingen etikett men är signerad i botten, FM Ronneby Sweden.

Fåglarna är också fina! Jag gillar färginlägget ametist/blå och har själv
                                flertalet objekt i denna färgkombination. Har fågel på bild nr 2 etikett?

Avslutar med ett par bilder på några av mina ametist objekt!

.
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2008-03-01, 01:34.

Comment

Working...
                                X