Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Inte ensam........

Comment

Hej Rosa!

Tack för att jag inte längre behöver känna mig ensam om att inte förstå dem som förstår bättre. Hur blev det..........??

Prylsnubben

Comment

Prylsnubben är i gott sällskap

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Hej Rosa!

Tack för att jag inte längre behöver känna mig ensam om att inte förstå dem som förstår bättre. Hur blev det..........??

Prylsnubben
        Men Prylsnubben då! Tro inte att du är ensam om att ha blivit lurad av ett Aprilskämt. Jag tror inte att det finns någon PES:are, och inte någon annan heller, som inte någon gång "gått på pumpen".
        p-son

Comment

Svärmors tunga/Vajande tång

Inköp från Stadsmissionen . Enbart märkt Trelleborg och priset (det ursprungliga) 75 öre. Dekoren påminner om vajande sjögräs eller, som du Polsson skriver i början av tråden, den trista krukväxten Svärmors tunga. Höjd ca 14 cm.

Fotovädret är tyvärr inte det bästa så här års, det behövdes blixt mitt på "ljusa dan"
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
            Inköp från Stadsmissionen . Enbart märkt Trelleborg och priset (det ursprungliga) 75 öre. Dekoren påminner om vajande sjögräs eller, som du Polsson skriver i början av tråden, den trista krukväxten Svärmors tunga. Höjd ca 14 cm.

Fotovädret är tyvärr inte det bästa så här års, det behövdes blixt mitt på "ljusa dan"
            Vajande sjögräs låter onekligen trevligare än svärmors tunga varför jag tycker att vi använder det namnet i fortsättningen. Blir lika förvånad varje gång över alla Stenbäckare som dyker upp i Stockholm med omnejd. Kanske är det lergods som såldes vid Sthlmsutställningen 1909. "Blixt på ljusa dan" är en sanning utan modifikation även i söder, kan jag berätta. Grattis till fyndet, förresten!
            p-son

Comment

Tack Polsson! Trots några små glasyrskav på kanten ser jag också den som ett fynd. Det är verkligen roligt att hitta saker som man läst om här på Pes!

Comment

Nils Johan Pettersson Berglund gesäll hos F B Stenbäck

När jag köpte en Joh.-Persson-Trelleborg-spilkum (finns på tråden Allmogekeramik) på julmarknaden på Katrinetorp/Malmö i fredags, nämnde
                antikhandlaren något om att han sålt en urna signerad Trelleborg. Jag tänkte inte så mycket på det, men när jag kom hem kunde en kompis berätta att han hade köpt en 33 cm hög urna signerad "NJB Trelleborg 1913" på samma julmarknad.

Tur i oturen är det onekligen att köparen som hann före mig, är en god vän och just därför kan jag presentera urnan här.

NJB utbildade sig hos FB Stenbäck och fick sitt gesällbrev 1892 hos Skytts Härads Handtverksförening. Gesällprovet och gesällboken finns hos Trelleborgs Museum. En sida ur boken finns som extra bilaga. Där framgår att NJB började arbeta hos FBS år 1891, men sannolikt fanns han i verkstaden tidigare med tanke på att han gjorde gesällprovet året därpå. Att han tex skulle ha utbildat sig någon annanstans, framgår inte av hfl (husförhörslängderna) och med tanke på att han var fosterson hos en korpral Hurtig inte långt från Stenbäck, kunde han bo hemma och promenera till verkstaden.

Som framgår av gesällboken slutade han 1913. Han anställdes då hos Kooperativa Föreningen Aktiv. 1920 flyttade han till Nevishög och ägnade sig åt lantbruk för att sedermera bosätta sig i Hammarlöv utanför Trelleborg.

På fritiden ägnade han sig åt kommunalpolitik i Trelleborg, socialdemokrat, och han var dessutom landstingsman under flera år. Han föddes den 1 mars 1872 och dog den 31 oktober 1939 i Hammarlöv.

Hur mycket av lergodset på Stenbäckstråden som är drejat och glaserat av
                NJB, kan ingen svara på, men mer än ett finger har han säkert haft med i spelet.

Bild 1 och 2: Tillhör Trelleborgs Museum. Sittande FB med hustru. Stående på trappan FB:s syster. Stående vid grinden gesäll Nils Johan Berglund. Fatet ovanför FB:s huvud är skyltfatet nedan vilket tillhör Trelleborgs museums samlingar.

Bild 3: Tillhör Kooperativa Föreningen. 1919 köpte samma förening Stenbäcks hus för 10 000 kronor, men han bodde kvar som hyresgäst i halva huset medan den andra delen blev affär i november månad samma år. Som synes flyttades skyltfatet över till andra sidan dörren. På grund av schaktning av Västergatan förefaller huset på sista bilden högre än på den första.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2009-12-06, 20:52.
                p-son

Comment

Stenbäcksparvaser

Hade tänkt köpa bifogade parvaser i dag på auktion hos Crafoords i Lund, men hade oturen att få en konkurrent som betalade 2000:- + 20 % för dem.
                  Istället får jag nöja mig med att visa dem vilket i och för sig är åtminstone halva nöjet.
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

Folk vet för mycket nu...

Det är synd, men förhoppningsvis kan Du utverka bra dokumentationsbilder av den nye ägaren? De behövs för Ditt bildarkiv.
                    Sedan så är det nog försent att skriva mindre om krukmakare Frans Bernhard Stenbäck, för att därigenom sänka auktionspriserna.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Det är synd, men förhoppningsvis kan Du utverka bra dokumentationsbilder av den nye ägaren? De behövs för Ditt bildarkiv.
                      Sedan så är det nog försent att skriva mindre om krukmakare Frans Bernhard Stenbäck, för att därigenom sänka auktionspriserna.
                      Där ligger mycket i vad du skriver, Gideon, men det är en yrkessjukdom hos mig att vidaresända såväl "gammal" som ny kunskap. Halvminns ett kinesiskt ordspråk i stil med, om du kan tre ord och en vän kan tre, kan ni lära varandra era ord och sedan går ni till en tredje person...... Tycker att PES
                      stämmer in på "ordspråket".
                      p-son

Comment

• Stenbäck eller Stenbeck?

Man kan konstatera följande, FB Stenbäck stavade Stenbäck med ä
                        såväl när han signerade sitt gods som när han skrev i Berglunds gesällbok.
                        Tydligen var hustrun och Frans Bernhard inte överens. F B dog först varvid
                        hustrun drog det längsta strået.

Har berättat det tidigare mer gör det igen. Mellan stenen, som finns på Västra Kyrkogården i Trelleborg, och FBS fastighet (numera riven), var avståndet mindre än 200 meter. Kan också berätta att delar av texten var oläsbar tidigare p.g.a gröna (naturligtvis) alger, men vad gör man inte för att kunna ta ett bra foto och samtidigt tydliggöra F B Stenbäck, F B Stenbeck.

Ett Gott Slut och ett Gott Nytt önskas alla läsare av tråden "F B Stenbäck."
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Jag tror att min gamle vän, ryssen Vladimir Petrovich Sviridov, också som jag vill lägga en julstjärna - med glatt sinne över all produktion som Stenbäck och hans krukmakarvänner åstadkom i sin samtid med denna bild vid graven.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Gideon; 2009-12-30, 16:31.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Jag tror att min gamle vän, ryssen Vladimir Petrovich Sviridov, också som jag vill lägga en julstjärna - med glatt sinne över all produktion som Stenbäck och hans krukmakarvänner åstadkom i sin samtid med denna bild vid graven.
                            STORT tack för julblomman till familjen Stenbe/äck, Sviridov och Gideon!

Gott Slut och Gott Nytt

önskar
                            p-son

Comment

• Hjärtevas II

Fem lergodssaker av Stenbäck fanns det vid dagens auktion i Trelleborg. Fyra av dem fanns redan i samlingen, men den femte fanns varken i min eller en annan samlares ägo. Istället för att bjuda över varandra, drog vi lott varvid jag vann och han lät bli att bjuda. Vasen är 12 cm hög och öppningsdiametern är 9 cm.
                              Bifogade filer
                              p-son

Comment

• Grattis till utökningen av din samling!

Comment

Working...
                                X