Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Lilla Åland - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lilla Åland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lilla Åland

    Fyndade dessa för 35:- styck, nu undrar jag varför de har upphöjningen på ryggen (har sett att det även finns på armstödsmodellen) då den oftast är rakare högst upp.Click image for larger version

Name:	stol.jpg
Views:	1
Size:	102,1 KB
ID:	659553

  • #2
    Kan det vara för att det inte är pinnstolar av Carl Malmsten utan helt enkelt en annan upphovsman som ligger bakom en snarlik modell? Är de märkta på nåt sätt?

    Jag har själv ägt likadana stolar (baserat på att reyggstödet ser likadant ut med samma kurvatur upptill) som kom från en skolmatsal.


    /Johan

    Comment


    • #3
      Rätt konstigt att allt har samma form och höjd och mått förutom det översta på ryggstödet, stolarna var målade under så jag har inte hittat någon märkning, vilken matsal hade tillverkat dina stolar då?

      Comment


      • #4
        Det är nog inte så märkligt när man tänker på att Carl Malmstens möbler överlag har plagierats ganska fritt. Just denna modellen tror jag började göras av Hagafors möbler redan på 50-60-talet, men sedan även av andra tillverkare. Dina stolar ser ut att vara samma som de Lyckestig nämner, tillverkade för offentlig miljö på 90-talet, vilket man kan se på den kraftiga sitsen och de raka avsluten på ryggstödet. Jag har sett rätt många av dem och de håller i regel mycket bra kvalitet, men är vid jämförelse med en äkta Lilla Åland inte riktigt lika smäckra i formen och har lite grövre dimensioner i virket.

        Edit: Jag sitter nu vid datorn istället för på telefonen och ser nu att sitsen har skålning och att rygglänet inte var så kantigt som jag först trodde. Får revidera och säga att dina stolar är kanske just från Hagafors, modell Haga. De hade i original en rektangulär pappersetikett klistrad under sitsen, kan du se några spår av det?

        Här är ett gäng av samma slag som gått på auktion:
        Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.
        Last edited by Jung_Kee; 2013-10-30, 12:45.

        Comment


        • #5
          Håller med om att de troligtvis är från Hagafors. Jag tycker att de är fina, tråkigt bara om du betalat lika mycket som Åland brukar gå för.

          edit: Såg nu vad du hade betalat och det var ju ändå ett kanonfynd =)

          Comment


          • #6
            Sven-Erik Fryklund

            Ursprungligen postat av meijs Visa inlägg
            Fyndade dessa för 35:- styck, nu undrar jag varför de har upphöjningen på ryggen (har sett att det även finns på armstödsmodellen) då den oftast är rakare högst upp.[ATTACH]137413[/ATTACH]
            Stolen ör designad av Sven-Erik Fryklund, den som igenligen ritade Lilla Småland! https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven-Erik_Fryklund

            Comment

            Working...
            X