Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Stig Lindberg-fynd? Flipp eller flopp? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stig Lindberg-fynd? Flipp eller flopp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stig Lindberg-fynd? Flipp eller flopp?

    Hittade denna figurin på en antikmarknad i Danmark idag. Genast jag såg den fick jag Stig Lindberg-vibbar. Damen som sålde den visste ingenting utom att flera handlare varit och dragit girigt i den. Dock hade de inte velat betala något då de inte kunde identifiera upphovsmannen. De var dock överens om att den var signerad ”SL” (syns otydligt på sista bilden). Att damen dessutom hade en del svenskt porslin samt ett gurkfat av Stickan fick mig att slå till.
    Kan dock inte hitta någon liknande figurin av honom. Har jag gjort årets fynd eller står jag här med en snygg men anonym figurin?
    Click image for larger version

Name:	sl1.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	638978Click image for larger version

Name:	sl2.jpg
Views:	1
Size:	55,0 KB
ID:	638977Click image for larger version

Name:	sl3.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	638980Click image for larger version

Name:	sl4.jpg
Views:	1
Size:	53,7 KB
ID:	638981Click image for larger version

Name:	sl5.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	638979Click image for larger version

Name:	sl6.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	638982Click image for larger version

Name:	sl7.jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	638976
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Kn, skulle kunna stå för Kuna. Dvs att den kanske kommer från Kroatien. 70:- kuna skulle idag vara ca 90kr.

    Bara ett sidospår, ska se om jag kan hitta några belägg för det.
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #3
      Jag känner så väl igen den här damen med sin långa hals och klassiskt grekiskt huvud och kraftiga kropp med inspiration från samtida skulptur. Kan det vara Henry Moore?

      Comment


      • #4
        Kan inte hjälpa dig med upphovsmakare....men den är BRA!.................Flipp!!

        Comment


        • #5
          Inspirerad av Modigliani i allafall, och det var väl därför handlarna blev så till sig?
          Det läl värt mödan att försöka ta reda på vem denne S.L. var, etablerad eller inte.

          Comment


          • #6
            Jag märker att ingen är inne på lindbergspåret.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Inga Lindbergvibbar här...

              Comment


              • #8
                Det var kanske lite överilat att tro på Lindberg (fast helt har jag inte släppt tanken). Hur som helst så är det en himla läcker figurin som kommer att pryda sin plats hemma.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment

                Working...
                X