Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Brons Art Deco lampa, okänd tillverkade och land - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brons Art Deco lampa, okänd tillverkade och land

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Brons Art Deco lampa, okänd tillverkade och land

    Vet du något? Allt är intressant!

    Det jag även undrar är vad en tidsenlig skärm skulle vara? Fick den nämligen utan så jag hade velat ha något tidstypiskt som även passar såklart..eller om du rent av vet hur den här specifika lampans skärm såg ut så är du "the one"

    Click image for larger version

Name:	IMG_1765.jpg
Views:	1
Size:	108,9 KB
ID:	671651

    God kväll
    Collecting everything and nothing!

  • #2
    märkte visst nu att det är mässing med "bronslager"...ej brons alltså. Klassiskt 30-tal, har sålt på Bukowskis flera gånger genom åren men dom verkar inte heller känna tillverkaren...
    Collecting everything and nothing!

    Comment


    • #3
      Jag tror att jag har sett någon i NS märkt med GAB för längesedan, men de är säkert tillverkade utomlands, förslagsvis tyskland, och sålda genom återförsäljare här i Sverige.

      Comment


      • #4
        Om det börjar dyka upp fler såna här på auktionsmarknaden, olika former kulor som vilar på örnar och med mystiska lösningar av sladdanslutningen, t ex som på denna, då ska man dra öronen åt sig. Ser ut som en svarvning i metallen på mitten - varför?

        Comment


        • #5
          Den har gamla sladdar o har stått i samma hem i 30 år...så något SKUMT är det inte. Och svarvningen är nog en synvilla tror jag...men tack för alla tips o hjälp. Jag har också tänkt GAB men dom verkar ju ha varit rätt bra på märkning i regel!
          Collecting everything and nothing!

          Comment


          • #6
            Lite lustigt, hittade en mycket välliknande http://www.got2get.se/

            Den som finns på länken är från svenska metallverken och är en vas, men det kan ju också finnas!

            Comment


            • #7
              Jag såg den! har hittat en hel del klotvaser och liknande lampor från samma tillverkare men det är aldrig någon som verkligen vågar/kan tillskriva den en designer/firma.
              Collecting everything and nothing!

              Comment


              • #8
                Det gick på några sekunder för mig ett hitta denna lampa på nätet - detta trots att jag är en såväl ovan som usel googlare.
                Samma dåligt gjutna örnar, samma mystiska svarvning på mitten, samma patinering, samma udda elanslutning.

                Källan var en utländsk handlare. Tillverkare uppgavs vara "SVM Handarbete" i Sverige.
                Någon här ovan tror tydligen att "SVM" har med Svenska metallverken att göra. Detta är förstås FEL. Svenska metallverken - SMV - har aldrig någonsin gjort något liknande, utan sysslar i huvudsak med import och tillverkning av, och partihandel med metaller.

                Jag tror inte en mikrosekund på denna lampa och mitt grundtips är - "Dra öronen åt er"!

                Comment


                • #9
                  SvM

                  Hej alla
                  Hoppas att jag kan bidra med nåt vettigt för en gångs skull ;-)

                  Gällande denna SvM stämpling som finns, (syftar på dessa klotvaser i brons) så har jag en teori.

                  Svm handarbete tror jag är en märkning som användes i Nyköping av Ciselörerna

                  Denna bild visar en stämpel SvM handarbete, i tenn, samt en stämpling på en klotvas i brons

                  Måste säga att slotten är ju rätt så lika, Ciselörerna gjorde mycket föremål i tenn men även i brons
                  Click image for larger version

Name:	SvM.jpg
Views:	1
Size:	149,5 KB
ID:	568507

                  Comment


                  • #10
                    En tanke bara,

                    STJÄRNMETALL -30 tal kanske?

                    Comment


                    • #11
                      Kan kanske komplementera lite om lampan. har en likadan men välstämplad.
                      Frico är nog inne på rätt riktning.
                      Den har för det första "S" märket, sen stämlad med 60w/250v och är även numrerad med 389.
                      Till sist har den husstämpeln för Nyköping av Ciselörerna handarbete.
                      Nog tror jag lampan är svensktillverkad.
                      Vad gäller svarvningen är det en bred mässingdekor på mitten samt att det är en smalare mässingdekor på varje "rygg".
                      Tycker att lampan är mycket välgjord och snygg. /Patron
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X