Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Ett skåp är ett Skåp är ett Skåp.. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett skåp är ett Skåp är ett Skåp..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett skåp är ett Skåp är ett Skåp..

    Här är skåpet. Avlastningsyta och plats för några blomster. Dörr, med liten metallhyska. har tidigare suttit en spärr uppe till vänster. Nyckelhål och låsdel, liten mässingsknopp. Två dubbla gångjärn överst. Invändigt; hyllor med lagom avstånd. ETT SKÅP varken mer eller mindre, men det har lyst upp hela hallen med LIV!
    Centralt placerat i huset, sväljer det handdukar, kökshanddukar, tallriksunderlägg, räkningar och annan snailmail.
    Inte så gammalt kanske, vet ni?? synpunkter tas tacksamt ermot.
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2008-07-05, 14:46.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Det beror på hur man definierar ordet gammalt, men skåpet har synbarligen kvar sin originalmålning från kanske 1870-90. Kan ha stått i köket i en patriciervåning, i huset med snickarglädje eller rentav torpstugan.
    Ljusstaken skulle jag personligen byta ut mot en likadan i fattigmanssilver, från samma tid, för att liva upp det hela lite.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Det beror på hur man definierar ordet gammalt, men skåpet har synbarligen kvar sin originalmålning från kanske 1870-90. Kan ha stått i köket i en patriciervåning, i huset med snickarglädje eller rentav torpstugan.
      Ljusstaken skulle jag personligen byta ut mot en likadan i fattigmanssilver, från samma tid, för att liva upp det hela lite.
      Ha ha ljust ljusstaken var en som Hirvi sa, just var en som kunde varit en i fattigmanssilver. Nu är den helt i grått glas och lite speciell just därför ( den har alltså inte förlorat sin försilvring), tycker jag.
      Skåpet önskar jag vore ca 1880-1890, ursprungligen tänkt till en dräng eller pigstuga, alternativt till en fattig mans bod.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Folk här på PES med känsla( för det som är bortom 1900-talet i synnerhet) är ganska svårflörtade!!. Mitt skåp som fått sin plats ist. för en 60-tals hallmöbel m. spegel faller inte dessa förhärdade antikspanare på läppen. Ribban höjs ständigt!!det var lite enklare när jag höll mig till 50-60-talet! nu när 1800-talet känns bekvämt är det svårt att "charma". well well....the times they are a changing
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ehh..??
          Vaddå svårflörtade?
          Ditt skåp har sin charm och bör bevaras åt eftervärlden. Hade det på samma plats varit ett skåp av Josef Frank, Jacob Dahlin eller Frans Petterson i Trashulta, hade jag ändå varit lättflörtad.
          Men sätter Du en spegel av Höglund ovanpå, så surnar jag till...
          Vilken kombination Du än väljer, så finns det alltid någon som gnäller - men det är den valda miljön, som skapar hemtrivseln.

          Den där hallmöbeln med spegel från 1960talet, ger mig rysligt styva nackhår och jag förknippar den med lågavlönad arbetarklass och torftigt köksmöblemang...
          Det är en generationsfråga i smak och tycke.

          Comment


          • #6
            Äsch, i grund o botten vill jag bara att ngn säger. BRA!!!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              BRA!
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Tack Tingeling!!! det värmde!!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Okej. Skåpet är BRA!!
                  Nöjd nu?
                  En synpunkt bara: Flaskstället på golvet är en bra snavpunkt, och jag skulle nog putta in skåpet närmare kortväggen för att minska risken för gästers tillkortakommande...
                  Sen kan man sätta upp en snygg och smal vepa från slutet av 1800-talet, för att fylla ut tomrummet liksom.
                  _______________________
                  Kala väggar ger icke lyst och ögonfägnad.

                  Comment


                  • #10
                    Vepa är en bra tanke !, ölkorgen har ännu inte hittat sin väg upp till andra våning. Hos oss sker saker o ting väldigt långsamt och eftertänksamhet står alltid med skorna på i hallen.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Kan trösta dig Äjth med att hos mig skulle skåpet vara välkommet. Rymmer mycket ocl lagom bonnigt.

                      Comment


                      • #12
                        skåpet är bra. har själv kommit på att jag börjat samla på gamla väggskåp ursprungligen inköpta för att få bort saker från golv och överallt har räknat till 12 st varav 6 st är riktigt gamla skåp plus att jag köpte ett gammalt idag oxå men det skåpet du har där äjth det är....gött sletet....patina alltså
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                        Comment


                        • #13
                          Härligt köksskåp! Och vacker slitning har det också!

                          Comment


                          • #14
                            Ett fint och trivsamt skåp. Ett "Trivselskåp" Mycket fint. Jag kan vara fodervärd åt det om du ledsnar. MVH V
                            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                            Comment

                            Working...
                            X