Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Liten skål med märklig stämpel - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten skål med märklig stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten skål med märklig stämpel

    En liten skål med för mig helt okänt ursprung. Vet inte ens vilket håll man ska titta på märkningen från . Ser den bekant ut för någon kunnig här på forumet?Click image for larger version

Name:	20190918_175059.jpg
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	692872Click image for larger version

Name:	20190918_175034.jpg
Views:	1
Size:	51,6 KB
ID:	692873Click image for larger version

Name:	20190918_174825.jpg
Views:	1
Size:	15,3 KB
ID:	692874

  • #2
    Hej!

    Ja, det var en märklig skål! Stilen skall påminna om japanskt Imari- eller Arita-porslin, men jag undrar om den inte är gjord någon annanstans. Kina? Europa? Svårt att säga bara från bilder. Ligger den blå färgen över eller under glasyren? Det röda, gröna och guldet borde ligga ovanpå. Märkningen läser jag som en (europeisk) kunglig krona, därunder ett X med några prickar (stiliserad spira?) och så ett par tecken som jag inte kan få ut något läsbart ur, vare sig på japanska eller annat språk.

    Click image for larger version

Name:	441BEA52-233B-450A-B8CB-9D8F482E2A98.jpeg
Views:	1
Size:	23,7 KB
ID:	571838

    Comment


    • #3
      Hej jonasgun!
      Tack så mycket för ditt svar! Jo det stämmer nog enligt mina lekmannaögon och fingrar att den blå färgen ligger under glasyren och de andra över. Vad är egentligen bästa sättet att avgöra det? Jag har dragit med fingret och tittat med lupp. Den blå färgen känns glatt och har ingen sträv yta som färgerna grön, grön och guld. Jag håller med dig - märkningen ser onekligen ut som en krona. Kan de korslagda strecken med prickarna vara någon slags stiliserade svärd?

      Comment


      • #4
        Kolla på Derby Porselian dom har något liknande

        Comment


        • #5
          Ja men så klart nobe där är den ju! Lite annan krumelur men absolut densamma. Tack!
          Click image for larger version

Name:	derby-1806.jpg
Views:	1
Size:	3,7 KB
ID:	571840

          Comment


          • #6
            Krummeluren ska vara ett D

            Comment


            • #7
              Collecting Royal Crown Derby Porcelain means dating Derby marks. Knowing if they are Osmaston road, Nottingham road or King street marks will help date them


              tiden 1806-1825. Siffran 14 står på min skål istället för 38 under D:et men visst verkar det vara samma märkning?

              Comment


              • #8
                Click image for larger version

Name:	30840C4F-07FA-4693-B675-58FD28AB13A8.jpg
Views:	1
Size:	89,4 KB
ID:	571847

                Hittade det här, som kanske kan vara av intresse.

                Comment


                • #9
                  Tack! Intressant med en bakgrund till mönstret.Vilken bok kommer informationen från?

                  Comment


                  • #10
                    Boken heter ”Porslin” (Porcelain) och är skriven av Eileen Aldridge.

                    Comment

                    Working...
                    X