Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Rune P. (Persson) - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rune P. (Persson)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rune P. (Persson)

    Rune P. har väl inte gjort något större avtryck i keramikhistorien, men en tråd om honom kan kanske få plats.

    Rune Persson föddes 1924 och började sin yrkesbana som mekaniker.
    I början av 1960-talet kom han så in på keramikområdet och startade sin verkstad hemma i Ekshärad.
    Förutom sitt yrke så var hästar ett stort intresse för honom.
    I verkstaden började dottern Majwonne tidigt att lära sig behandla leran, och så småningom startade hon egen verkstad i Torsby, Mannis keramik.
    Denna verksamhet skall visst nu ha övergått till annan ägare.
    Kanske kan ev. bilder på hennes keramik få samsas med faderns på denna tråd.

    Rune P. tycks ha gjort en hel del keramiktavlor, bl.a. porträtt av Tage Erlander och Olof Palme. Kanske finns det flera politiker som fått stå modell för tavlorna?

    Rune Persson avled 1983.

  • #2
    Bra Bengt H, att Du startade en tråd om Rune P.
    Det enda jag har framme just nu är denna lilla skål från 1977. 11 cm i diam och 4 cm hög. Som vanligt märkt "Hembränt keramik".
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Den här keramiktavlan känns kanske igen, Lars.

      Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-02-12 002.JPG
Views:	1
Size:	43,0 KB
ID:	530348 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-02-12 001.JPG
Views:	1
Size:	50,4 KB
ID:	530349

      Comment


      • #4
        Rune P. finns ju faktiskt representerad på Hallands konstmuseum.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Den här keramiktavlan känns kanske igen, Lars.

          [ATTACH]111614[/ATTACH] [ATTACH]111615[/ATTACH]
          Jo, jag känner igen och är det inte Värmlands landskapsblomma Skogsstjärnan man ser därborta i kanten.........

          Comment


          • #6
            En vas av Rune Persson.

            Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-28 013.JPG
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	534352 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-28 012.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	534353

            Comment


            • #7
              Hembränt från RuneP

              Hej, eftersom jag hittade tråden om RuneP nyligen så ville jag bidra med några bilder. Bilden med ett flertal saker visar keramik från 1969 och 1970. Locksaken är ej daterad och är en av de mer udda sakerna jag har. Den skiljer sig stilmässigt från hur många föremål såg ut senare när både RuneP och anställda producerade gemensamt. Det är intressant att se skillnaderna genom åren.
              mvh Urban ForslundClick image for larger version

Name:	PICT5536.jpg
Views:	1
Size:	97,4 KB
ID:	534394Click image for larger version

Name:	PICT5533.jpg
Views:	1
Size:	82,4 KB
ID:	534395Click image for larger version

Name:	PICT5537.jpg
Views:	1
Size:	80,0 KB
ID:	534396Click image for larger version

Name:	PICT5535.jpg
Views:	1
Size:	148,7 KB
ID:	534398

              Comment


              • #8
                Välkommen till forumet, Urban!

                Det var verkligen en rejäl samling Rune P, som du visar.
                Tack så mycket för det!

                Förhoppningsvis har du också lite mer information angående Rune Perssons keramikverksamhet att lämna?
                Du verkar i varje fall känna till en del om denna.

                Comment


                • #9
                  Hej Bengt! Det är en del av min samling. Med alla dubletter så är det väl bortåt 200 st saker i min samling. Det blev så att jag sålde en RuneP för ca fem år sedan på en loppis. Jag tror att jag fick 40:-, när jag jag sedan gick runt så såg jag en likadan för 20:-! Jag tänkte att den kan jag väl köpa och sälja nästa år och tjäna en hel "Selma". Men sedan så fick jag se fler delar på andra ställen och då tog samlar-intresset över. "Jaså, gjorde han sådana också?". Så började jag samlandet som tagit alldeles för stor plats. Tilläggas bör är att jag samlar på allt möjligt, men att jag nu börjat renodla samlandet lite mer. Jag skall försöka att bidra med lite information framöver. Jag minns att när min familj besökte RuneP i slutet på sextiotalet så hade han gjort iordning så att han hade hästen i det vidhängande garaget.
                  Hälsningar Urban Forslund

                  Comment


                  • #10
                    Hej Urban!

                    Intressant att läsa hur ditt samlande började.

                    Ser fram emot mera bilder och upplysningar.

                    Jag har läst om Rune P och hans häst i någon tidskrift. Kanske var det Värmländsk kultur
                    I varje fall var nog både Rune och hästen rätt så speciella. Tror att det också fanns en häst som hette Gumman i berättelsen, men är osäker på om det var Runes häst.

                    Comment


                    • #11
                      Nu har jag hittat artikeln om Rune "Hembränt" och hans hästar , Gejan och Gejnickan.
                      Artikeln fanns i Värmländsk Kultur nr.2 2002.

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	2009-09-26 Råda Bilhall Loppis 010.jpg
Views:	1
Size:	43,5 KB
ID:	534496Click image for larger version

Name:	RuneP 2007-10-28 10 SEK.jpg
Views:	1
Size:	140,9 KB
ID:	534495Click image for larger version

Name:	Bild000.jpg
Views:	1
Size:	18,9 KB
ID:	534497Hej, jag skall återkomma med mer information, förhoppningsvis nästa vecka. Jag har några tidningsartiklar från sjuttio-talet.

                        Hälsningar Urban

                        Comment


                        • #13
                          RuneP Hembränt keramik Värmlandsbygden

                          Click image for larger version

Name:	RuneP Värmlandsbygden 1971 troligen (3).jpg
Views:	1
Size:	146,0 KB
ID:	535127Click image for larger version

Name:	RuneP Värmlandsbygden 1971 troligen (1).jpg
Views:	1
Size:	147,1 KB
ID:	535128Click image for larger version

Name:	RuneP Värmlandsbygden 1971 troligen (2).jpg
Views:	1
Size:	125,0 KB
ID:	535129Hej igen, jag har skannat en tidningsartikel om RuneP. Artikeln var införd i Värmlandsbygden troligen 1971(?). Jag har haft besök av en journalist på NWT som blivit intresserad av min lilla samling som jag byggt upp under fem-sex år. Pga platsbrist så kommer jag att avyttra en del, magasinera en del samt placera de mest unika sakerna i ett vitrinskåp.
                          Artikeln kommer troligtvis att hamna i ett helgmagasin av NWT.
                          Jag skall lägga ut ytterligare bilder på min samling, då det säkert roar någon att se variationen på produktionen. Jag har sorterat upp keramiken årsvis och också upptäckt att jag köpt en hel del dubletter under åren. Det händer så när jag samlat på så många olika saker under åren. Ojdå, jag hade visst redan det och det gamla vykortet, den gamla bilbanebilen, den gamla motortidningen, osv osv.....
                          Jag återkommer! Urban

                          Comment


                          • #14
                            Verkligen roligt att få möjlighet att läsa lite grann om Rune P., och dessutom också få se ytterligare exempel på hans keramik.

                            Tack så mycket för det, Urban!

                            Comment


                            • #15
                              RUNE P Lite hembränt skadar ej?

                              Hej igen, eftersom jag ställt upp allt hembränt i kronologisk ordning så tänkte jag dela med mig av bilderna. Jag behöver utrymmet till annat och kommer som jag nämnt tidigare att avyttra en del av min samling.

                              Hälsningar UrbanClick image for larger version

Name:	2012-50-27 RUNE P (1).jpg
Views:	1
Size:	54,4 KB
ID:	535301Click image for larger version

Name:	2012-50-27 RUNE P (2).jpg
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	535302Click image for larger version

Name:	2012-50-27 RUNE P (3).jpg
Views:	1
Size:	76,3 KB
ID:	535303Click image for larger version

Name:	2012-50-27 RUNE P (4).jpg
Views:	1
Size:	88,2 KB
ID:	535304Click image for larger version

Name:	2012-50-27 RUNE P (5).jpg
Views:	1
Size:	73,2 KB
ID:	535305Click image for larger version

Name:	2012-50-27 RUNE P (6).jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	535306

                              Comment

                              Working...
                              X