Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Nysilvergaffel och kniv? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nysilvergaffel och kniv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nysilvergaffel och kniv?

    De här två hör inte ihop.
    Båda är nysilver.
    Min fundering är användningsområde.
    En gaffel med 5 tänder. Till vad?
    Den andra saken kan jag inte komma på vad den skall användas till.
    Bifogade filer

  • #2
    Den övre hittar man fortfarande i (välsorterade) katalogers uppläggsbestick under namnet "Sardingaffel"

    Den undre verkar vara en privat tillverkad tungspatel - någon läkare som varit förtjust i nysilver?

    Comment


    • #3
      Fiskgaffel är benämningen jag har hört. Jag tycker det ser ut som kniven är lätt skålad eller är det skuggan som spelar ett spratt? Är den lite skedformad skulle jag kunna tänka mig att den är en del av ett skaldjursbestick.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

      Comment


      • #4
        Nej det ÄR en sardingaffel. Det finns även varianter med en tvärslå längst fram för att säkrare få upp sardinerna hela.

        Kan "skeden" vara en märgsked?

        Comment


        • #5
          "Spateln" är lätt skålformad.
          Stämplad: A.G.D. ALP
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Sardin är en fisk, alltså en fiskgaffel
            Kan det vara så enkelt som en marmeladkniv/sked?
            Det ser ju onekligen ut som den ska kunna hänga på kanten av något.
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

            Comment


            • #7
              En fiskgaffel är en gaffel avsedd att äta fisk med - har en motsvarighet i en fiskkniv - även den avsedd att äta med, ligger på ömse sidor om tallriken;om men inte har Drottningen av England som gäst - hon är van att äta fisk med TVÅ vanliga gafflar - fiskbestick är en småborgerlig - "noveau Riche" - uppfinning, används inte i bättre kretsar!

              Sardingaffel,ävenså sillgaffel, är gafflar avsedda att ta- servera sig- dessa fiskar med!

              Comment


              • #8
                Tack, då verkar gaffeln vara klarlagd.
                En gaffel att lägga upp firrar med.
                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Kan "skeden" vara en märgsked?
                Hade faktiskt den funderingen men krävs det inte något smalare instrument till märgbenen?

                Comment


                • #9
                  Med risk för att trassla in mej i min egen förklaring, sillgaffel vill jag kalla en lång, smal gaffel med två kanske tre tänder.
                  ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                  Comment


                  • #10
                    Helt rätt, Broder, en sillgaffel är en smal gaffel att servera sig sill med - inte att äta med - om man inte står vid smörgåsbordet och ingen ser dig

                    Comment


                    • #11
                      P S
                      och en märgsked skall nog vara åtskilligt smalare!
                      Som dessa - www.leopardantiques.com/object/stock/detail/136
                      D S

                      Comment


                      • #12
                        Senap då? Kan det vara ett användningsområde?
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                        Comment


                        • #13
                          Hejdlöst kastar även jag mig in i diskussionen. Kniven / skeden är till att äta skaldjur med - krabba. Iaf har jag ätit denna delikatess många gånger - och med dylikt redskap. Den används för att äta det som är i skölden. Till klorna och benen är det avsevärt bättre med hummergaffel.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                            Jag tycker det ser ut som kniven är lätt skålad eller är det skuggan som spelar ett spratt? Är den lite skedformad skulle jag kunna tänka mig att den är en del av ett skaldjursbestick.
                            Jag hade samma tankar tidigare men det var ingen som nappade på den idén
                            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                              Hejdlöst kastar även jag mig in i diskussionen. Kniven / skeden är till att äta skaldjur med - krabba. Iaf har jag ätit denna delikatess många gånger - och med dylikt redskap. Den används för att äta det som är i skölden. Till klorna och benen är det avsevärt bättre med hummergaffel.
                              Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                              Jag hade samma tankar tidigare men det var ingen som nappade på den idén
                              Sorry.
                              Såg bara frågan om den var lätt skålformad.
                              Det skulle betyda att man har flera verktyg vid krabbätandet????
                              De moderna som jag har har ett skedformat blad i ena änden och ett spetsigt med två klor i andra.
                              Det konstiga hacket mellan skaft och blad kanske är till för att hålla ihop besticken då?

                              Comment

                              Working...
                              X