Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏ - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏

    Helt sonika, har jag tagit prylsnubbens skönt gula kopp från dokumentationstråden Allmogekeramik! och startar därmed en ny tråd, enkom för Per Albert Lindblad (P.A.L.) verksam i Norrtälje och Väddö.
    Den åtföljs av en likadan, men med annorlunda glasyrfärg och blomdekorerad.
    Därefter kommer en liten svit av lergodsalster, som jag tror ligger kronologiskt rätt.

    I "Svensk keramik under 1900-talet" av Bengt Nyström m. fl., kan man läsa följande:
    "Lindblad, Per Albert (1877-1964)
    Krukmakare, drev sedan 1906 en krukfabrik i Bältatorp, Norrtälje, där han övertog en äldre verkstad. Sedan 1946 krukmakeri i Ortala på Väddö med tillverkning av blomkrukor och lergods i traditionell stil."

    P.A.L. föddes i Gävle den 1:sta januari 1877, och föräldrarna hette Per Persson Lindblad (*1844), resp. Greta Stina Bergström (*1851). Han fick ett år senare en syster - Maria Kristina.
    Vi återfinner honom som verkmästare, år 1900, på en ort som heter Simpbyle och den är ett "stenkast" från Norrtälje.
    Han kan ha varit anställd i den keramikfabrik, som Nyström nämner i boken, med en tillbakahänvisning till P.A.L.:s krukfabrik, som han alltså skulle ha övertagit?
    Det finns en liten skrift på 36 sidor, sammanställd av Stig Andersson, med titeln "Norrtälje Kakelfabrik", tryckt 1988. Den har jag inte, men är hittad och beställd från ett antikvariat på nätet.
    Om någon också har den, så vore det bra med kompletteringar ur denna under tiden.
    Samma skiva, för 1900, berättar dock att han var/eller skulle bli far tillsammans med hustrun Anna Lovisa Jansson (*1882). Hon avlider, endast 52 år gammal, och begravs 1934 i Norrtälje kyrkogård.
    Barnen har jag inte med säkerhet kunnat spåra, även om två pojkar, födda 1902 och 1905 i Norrtälje, hittats, men det finns inget relevant stöd för att ta med dem här.

    Vad skivorna "Sveriges befolkning" ytterligare berättar, är att den här keramikfabriken i Norrtälje (1890) kan ha ägts av:
    Lund, Johan August
    Kakelfabrikör
    f. 1835 i Kristianstad (Kristianstads län, Skåne)
    Gift man, far i familjen
    Qvart. Venus
    Norrtälje

    Samma år, finns som registrerade kakelugnsmakare, Anders Petter Andersson och Oskar Vilhelm Sundberg, samt fyra kakelarbetare och gesäller. Tio år senare, 1900, finns bara kakelugnsmakaren Johan Zacharias Tidblom (*1823) i Eneberg kvar, inflyttad från Väring i Skaraborgs län.
    Vad hände?
    Kan det vara Tidbloms verkstad, som P.A.L. drev vidare?
    Det är flera frågetecken att räta ut, och bland dem också var och hur Per Albin gjorde sina lärospån i keramikens värld.
    Från kakelfabriken (alternativt krukmakarverkstaden) minns jag en, tyvärr förlorad i tidigare datorkrasch, sliten triangelformad etikett med påskriften Norrtelje och något mer runtom, samt en teckning i dess mitt. Den var i rött och vitt (eller svart?), och satt på en inte alltför vacker blomkruka, och såldes på Tradera för några år sedan.

    Per Albert Lindblad flyttar alltså till Ortala på Väddö, i Norrtälje kommun,1946 och avlider 1964. Där slutar det lilla jag vet om honom för närvarande.
    Trots allt ligger hans Väddö-verksamhet ganska nära i tiden, och det borde finnas vänner och släktingar kvar i livet som skulle kunna berätta.
    Ett foto av honom vore mycket bra. Någon som kan bistå med det?
    Och mycket gärna med fler föremål från honom, samt exempel från kakelfabriken - de hör liksom ihop här.
    Bifogade filer

  • #2
    forts.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Kan meddela att Johan Zacharias Tidblom flyttade till Sörgården Fröstorp i Tibro (dåvarande Kyrkefalla) där han och sedemera sonen fortsatte att verka som kakelugnsmakare. På Tibro museum finns åtminstone ett fat av sonen (vars namn jag inte kommer ihåg just nu). I Kyrkefallas fattigstuga som numera bebos av keramikern Jan-Åke Andersson finns kakelugnar av Tidbloms fabrikat.
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Intressant! När var detta?
        Med tanke på att han föddes 1823 och var 77 år gammal, när folkräkningen företogs i Norrköping 1900.

        Comment


        • #5
          Va skönt att få se fina 'säkra' bilder! Jag blir alltid nervös när objekten står på balkongräcket...
          Tack för trevlig info!

          Comment


          • #6
            Kul med nya intressanta trådar.

            Mitt Wäddö-föremål har visats tidigare på allmoge-tråden, men nu passar det ju att visas en gång till.
            Angående Stig Anderssons skrift, så innehåller den avskrifter av gamla tidningsartiklar och då i första hand sådana som handlar om branden och efterföljande rättegång angående mordbrand.
            I Upplands museums årsbok Uppland 1963 finns en artikel om Norrtelje Kakelfabrik. Där finns dock inget om Lindblad.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Mina Tidblomsanteckningar försvann förmodligen i den senaste flytten men jag vill minnas att han påstås ha promenerat till Stockholm för att lära till kakelugnsmakare. Han var prästson och en tid "barnlärare" i Kyrkefalla. För tio femton år sedan hade jag planerat att besöka hans sista gesäll som levde och bodde i Beateberg men som vanligt var jag för långsam och det blev för sent....
              Nej, det är inget loppspel.

              Comment


              • #8
                Norrtälje

                Typiskt Pes-inköp! Vet inte om den hamnat i rätt tråd men tycker att sättet att signera är likt det första föremålet i inlägg 1 och att utformningen liknar inlägg 2. Höjd 13 cm.
                Bifogade filer
                Last edited by Rosa; 2010-08-04, 23:22.

                Comment


                • #9
                  Intressant, visst ser det ut som den käre PAL. Här ser man att han har övergått till att stava Norrtälje med Ä istället för E. Kanske är föremålet något senare än de första i tråden.

                  Comment


                  • #10
                    Definitivt ett gott köp, Rosa!
                    Det är rart att Du tänker på oss PES:are.

                    Tror också att stopet är av senare tillverkning, och kanske gjord strax före flytten till Väddö.
                    Dekoreringen har stora likheter med kannan från 1947.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Tack för responsen!

                      Comment


                      • #12
                        Såååååå bra trodde jag inte Du var käre PAL, jag ber om ursäkt för denna villfarelse.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Inte illa varierat.
                          Har Per Albert varit en sväng förbi krukmakarna i Arvika?
                          Snyggt så det snurrar i hämringen!

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Inte illa varierat.
                            Har Per Albert varit en sväng förbi krukmakarna i Arvika?
                            Snyggt så det snurrar i hämringen!
                            Nog ser det så ut, dom kanske var på samma krukmakarkonferens.

                            Comment


                            • #15
                              Och bladen då, är de inte Stenbäcks?

                              Comment

                              Working...
                              X