Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 1800-tal till återvinning... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1800-tal till återvinning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1800-tal till återvinning...

    En förkrossande helg, noterade nämligen att gamla flaskor på två olika platser lämnats till glasåtervinning, däribland mer 100-åriga knoppöl och ölflaskor av engelsk modell förmodligen från slutet av 1800-talet. Hur ska detta förhindras?

  • #2
    Tråkigt att höra! Rentav frustrerande. Enda lösningen är väl att försöka sprida information och kunskap om att även gamla flaskor har ett högt kulturhistoriskt och ibland till och med ekonomiskt värde. De där flaskorna hade gjort sig bra på någon välgörenhetsloppis med många hundralappar till bättre behövande.

    Comment


    • #3
      Samtidigt är det i ett större perspektiv helt naturligt och också nödvändigt med återvinning av gamla saker. Tänk tex. om alla 10-tals miljoner knoppisar fanns kvar Var skulle de förvaras och vem skulle ha intresse för dem? Samlarna vill ju helst ha det ovanliga.

      Comment


      • #4
        Mer gamla flaskor till kross...

        Självklart kan inte allt bevaras, men när föremålen uppnått en ålder på 100 år eller mer och klarat sig genom den kritiska perioden då de var "halvgamla", tycker jag de kan få fortsätta finnas kvar.

        Ånyo en förkrossande upplevelse för ett tag sedan, denna gång kunde jag i alla fall rädda ett kvartsstop från Årnäs, dvs. engelsk modell. Nog inte från 1800-talet, men med råge antik (märkt med formnummer i botten).
        Last edited by Per; 2017-11-26, 15:55.

        Comment


        • #5
          Gemene man har nog väldigt dålig koll på vilka flaskor som är gamla och värda att bevara. En del skickar allt till återvinningen, andra försöker förgäves sälja maskingjorda standardflaskor för dyra pengar. Vet egentligen inte om det finns så mycket att göra.

          Comment


          • #6
            Stod själv och slängde burkar från landstället för ett par veckor sen.

            Jag trodde alla jag sorterat ut var nya, men ser att det står surte i botten på en. Den kunde jag inte slänga så den fick följa med hem igen till det stora lagret med gamla flaskor och glasburkar från kosta, hovmantorp, sandvik mfl.

            Funderar ibland på vad jag ska göra med alla, men tänker inte kasta dem i alla fall.

            Comment


            • #7
              Två knoppöl hade lämnats till återvinningen, den ena, maskinblåst, höll och kunde omhändertas, medan den munblåsta med tre rökpunkter i botten gick i bitar...kunde inte få tag i överdelen så jag vet inte vilket glasbruk som gjorde den.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                Två knoppöl hade lämnats till återvinningen, den ena, maskinblåst, höll och kunde omhändertas, medan den munblåsta med tre rökpunkter i botten gick i bitar...kunde inte få tag i överdelen så jag vet inte vilket glasbruk som gjorde den.
                Rökpunkter i botten, då kan man börja misstänka att det är en LITER-knoppis.

                Comment

                Working...
                X