Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Vem har gjort denna? Turkos jordgubbe med snigel. [ID: Vallerysthal, Frankrike] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna? Turkos jordgubbe med snigel. [ID: Vallerysthal, Frankrike]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vem har gjort denna? Turkos jordgubbe med snigel. [ID: Vallerysthal, Frankrike]

    Jag har denna fulsnygga skål av glas i min ägo. Turkos med en snigel på en jordgubbe(?).

    Har aldrig lyckats ta reda på vem/vilka som gjort den eller exakt hur gammal den är. Min mormors mor (1905-1988) har ägt den en gång.

    Har inte heller lyckats fota undersidan där det verkar stå något skrivet men svårt att se med blotta ögat.

    Tips någon?
    Bifogade filer

  • #2
    Snigel på jordgubbe vet jag inget om, däremot snigel på ögat.

    Comment


    • #3
      Materialet ser ut att vara i glas?
      Men visa ändå undersidan, och tråden flyttas till våra glasvänner, om det visar sig att bonbonjären inte är i keramik.

      Comment


      • #4
        Denna är mycket riktigt i glas och från den franska firman Valleryshtal.
        Vallerysthal var belägen i Lorraine vid starten 1836, 1870 blev området tyskt.
        Vallerysthal hade handlat mestadels med sina varor i Frankrike men det blev svårt att exportera när Tyskland tog makten, för att komma runt detta köpte man upp den franska firman Portieux som var belägen i Vosges och kunde på så sätt exportera glaset via dem. På de listningar jag har sett så är denna lockdosa/sockerskål är tillskriven Vallerysthal men eftersom de senare ägde Portieux så är det svårt att veta om den är tillverkad där eller inte. Om du tittar under foten så kan det finnas en svag märkning där det står "Vallerysthal". Modellen ska vara från 1902

        Comment


        • #5
          Ämnet är ny flyttat till "Övrigt glas", Mvh Simco

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Denna är mycket riktigt i glas och från den franska firman Valleryshtal.
            Vallerysthal var belägen i Lorraine vid starten 1836, 1870 blev området tyskt.
            Vallerysthal hade handlat mestadels med sina varor i Frankrike men det blev svårt att exportera när Tyskland tog makten, för att komma runt detta köpte man upp den franska firman Portieux som var belägen i Vosges och kunde på så sätt exportera glaset via dem. På de listningar jag har sett så är denna lockdosa/sockerskål är tillskriven Vallerysthal men eftersom de senare ägde Portieux så är det svårt att veta om den är tillverkad där eller inte. Om du tittar under foten så kan det finnas en svag märkning där det står "Vallerysthal". Modellen ska vara från 1902
            Tack! Ska kolla undersidan vid tillfälle.

            Comment


            • #7
              Har den något samlarvärde idag?

              Comment


              • #8
                Jo, det kan den ha. Det finns många som gillar Vallerysthals lockdosor och bonbonjärer, jag har själv en ananas från firman. Det säkraste sättet att bilda sig en prisbild är att söka på nätet om det sålts liknande på auktioner eller dylikt i Sverige och utomlands.

                Comment


                • #9
                  Bra jobbat, simco!
                  Hatten av.

                  Comment


                  • #10
                    Tack! :-) Jag gjorde en rejäl research när jag skaffade min ananas! :-)

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Bra jobbat, simco!
                      Hatten av.
                      Simco, Din uthållighet är beundransvärd. (Säger en som tröttnar fort).

                      Comment


                      • #12
                        Tack vad snällt! Det är nyfikenheten som är den bästa drivkraften

                        Comment

                        Working...
                        X