Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Porfyr, vilken sort? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porfyr, vilken sort?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Porfyr, vilken sort?

    Någon som vet vad stenen heter?
    Click image for larger version

Name:	A. Nilsson 3.jpg
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	680465
    __________________
    MvH Goran W

  • #2
    Eller finns det någon som vet vart man kan fråga?
    Någon mineralkunnig borde det finnas i detta land
    __________________
    MvH Goran W

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Goran W Visa inlägg
      Eller finns det någon som vet vart man kan fråga?
      Någon mineralkunnig borde det finnas i detta land
      Jourhavade geolog

      Comment


      • #4
        Tack.
        Frågan skickad, återkommer med svaret
        __________________
        MvH Goran W

        Comment


        • #5
          granitel/granitl?
          Last edited by nobe; 2017-06-15, 21:45.

          Comment


          • #6
            Glömde skriva att kniven är tillverkad i Älvdalens porfyrverk.
            Detta kanske kan vara en ledtråd, dom använde vad jag vet bara sten ifrån trakten runt Älvdalen.
            Granite granitel/granitl gav en hel del intressanta förslag på google men alla är från andra världsdelar.
            __________________
            MvH Goran W

            Comment


            • #7
              Första Urnan som gjordes av älvdalsporfyr ser ut att stå på gul stensockel eller är det mässing skylten som lurar ögat

              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Skrev om mitt inlägg sedan jag såg att du verkade verkligt säker på att den är från Älvdalens porfyrverk - är nyfiken på vilka beläggen är. Jag har frågat en kunnig men personen kam inte säga något bestämt utifrån ett foto. Den är porfyritisk men det är nödvändigtvis inte porfyr.

                Det finns ganska många varianter av Älvdalsporfyr, vill minnas om ett 80-tal, men den här liknar ingen jag sett. Skulle spontant säga att den inte är svensk om det inte finns belägg för att den verkligen är från Älvdalen.
                Last edited by FBQ; 2017-06-16, 09:18.

                Comment


                • #9
                  Blir nog inte tydligare än så här. Jag borde lagt in fler bilder från början...
                  Det finns som du säger många olika stensorter som förenklat kallas porfyr även i Älvdalen.
                  Jag har nu gjort ganska omfattande sökningar på "nätet" utan något vettigt resultat.
                  Jag har sett ganska många knivar,dolkar, svärd osv... genom åren med porfyrskaft från älvdalen, men inget som liknar detta.
                  Tror detta är en väldigt ovanlig variant.

                  Sockeln ser ut som någon efterproduktion i mäss eller brons? (Redigerar omgående Den stenen vore intressant att se från en annan vinkel) Urnan är GRYM Bränförgyllt & porfyr är en delikat kombi.

                  Click image for larger version

Name:	A. Nilsson 1.jpg
Views:	1
Size:	53,7 KB
ID:	565683
                  Last edited by Goran W; 2017-06-16, 20:41.
                  __________________
                  MvH Goran W

                  Comment


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	A. Nilsson 2.jpg
Views:	1
Size:	118,9 KB
ID:	565684
                    Click image for larger version

Name:	A. Nilsson 5.jpg
Views:	1
Size:	119,5 KB
ID:	565685
                    __________________
                    MvH Goran W

                    Comment


                    • #11
                      En ledtråd kanske kan vara att det finns en hel del silvrig glitter insprängt med jämna mellanrum.
                      Svårt/omöjligt att se på bilderna.
                      __________________
                      MvH Goran W

                      Comment


                      • #12
                        Fick detta svar från jourhavande geolog.

                        "Jag håller med om att knivskaftet på bilderna inte är gjort av porfyr, snarare verkar det vara någon form av granit. En del större föremål (bl.a. Karl XIV Johans sarkofag och den s.k. Rosendalsvasen, en stor blomurna utanför Rosendals slott på Djurgården) tillverkades av Garbergsgranit, en bergart som också finns i Älvdalen. Möjligen är knivskaftet också av Garbergsgranit, även om denna oftast är mer kraftigt rödfärgad. Eftersom en hel del av föremålen i porfyrverket tillverkades av lösa block, som oftast var mer sprickfria än sten bruten i fasta berget, är det ju också tänkbart att detta knivskaft tillverkats av något granitblock som kommit men inlandsisen någonstans längre norrifrån.

                        Det som du beskriver som "glittrigt silver" i stenen är förmodligen plana mineralkorn av ljus glimmer, även kallad muskovit, vars plana ytor reflekterar ljuset.

                        Jag skickar en kopia på detta svar och e-mailet med dina bilder vidare till mina kontakter vid Porfyrmuseet i Älvdalen, vilka säkert har mer detaljkännedom om vilka olika bergarter som bearbetades vid porfyrverket, och därför kan ge ett mer exakt svar på din fråga.

                        Bästa Hälsningar

                        Åke Johansson"
                        __________________
                        MvH Goran W

                        Comment


                        • #13
                          Det är klart en kniv som har fått ett ett handtag i första halvan av 1900-talet från Älvdalens Nya Porfyrverk https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84...Nya_Porfyrverk
                          till skillnad från

                          Comment


                          • #14
                            Detta måste vara en av dom tidigaste alstren som producerades eftersom knivmakaren Anders Nilsson flyttade till Stockholm i början på 1900. Han tog då anställning på Stilles instrumentfabrik.
                            Så mellan 1897-1900 är denna tillverkad.
                            __________________
                            MvH Goran W

                            Comment


                            • #15
                              Ok. Ja, av svaret i andra tråden verkar det som det handlar om någon form av granit. ( oj hade visst kommit massor med inlägg efter det jag tänkt svara på)
                              Last edited by FBQ; 2017-06-17, 13:23.

                              Comment

                              Working...
                              X