Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Militär plunta? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Militär plunta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Militär plunta?

    Någon som har sett den här tidigare och vet vad, varifrån och när?
    Ursäkta de suddiga bilderna, fick ingen ordning på solen idag.
    Bifogade filer

  • #2
    Kan tillägga att jag letat på Lars Kallins förnämliga hemsida men inte hittat den under militärpluntor.

    Comment


    • #3
      Den gillade jag Kecke.
      DG

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Den gillade jag Kecke.
        DG
        Hart du sett den förr?

        Comment


        • #5
          Nej men vill gärna ha en
          Lasse

          Comment


          • #6
            Nu har jag försökt luska ut vad det här är för plunta.
            Märkningen består av lilla stadsvapnet. Runt detta serafimerordens slinga med serafhuvuden och patriarkalkors. Längst ner kan det ev. vara ett malteserkors, är lite osäker där.
            Vad kan man då komma fram till?
            Är det en plunta för/från/av serafimerordens medlemmar?
            Hjälp!!

            Comment


            • #7
              Jag har sett dessa då och då. Vet inte var de kommer från ej heller vad det är för märkning.

              Comment


              • #8
                Någon serafimerriddarnas förening tror jag inte har funnits. Det får ju högts finnas 32 personer som innehar den samtidigt. De skall kommendörsrang av någon annan svensk orden samt ha eller ha haft minst generallöjtnants rang. (idag får bara kungen bära den). Serafimerordens kedja runt riksvapnet syftar nog bara på att vapnet är "kungligt".
                Svenska enkronorna 1910-1950 pryddes av Serafimerordens kedja - jag vill minnas att den finns runt en del kungliga myndigheters vapen bl. a. telegrafverket.

                Däremot har jag inte sett den användas i samband med försvaret. En kunglig myndighet är var jag tror att den hör hemma.

                Comment


                • #9
                  Tack så länge.
                  Återkommer om och när jag får reda på något mer.

                  Comment


                  • #10
                    Du skriver stadsvapnet men Du måste mena Lilla Riksvapnet.
                    Vad jag kan se är det Lilla riksvapnet på pluntan. Det ser ju ut så här med serafimerordens kedja runt omkring och själva orden längst ner.
                    Pluntan måste väl ha varit för dem som ville dricka svensk sprit och vara nationalistiska
                    DG
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Jodå Lasse, visst menar jag lilla riksvapnet.
                      Jag har dock inte sett det med kedjan och korset.
                      Var hittade du bilden?

                      Comment


                      • #12
                        I Almanack för Alla 1938. Fanns alltid i dessa gamla almanackor.
                        Du får se när vi träffas.
                        Lasse

                        Comment


                        • #13
                          Låter bra.
                          Här ser jag att Sladden har en liknande. Kul.

                          Comment


                          • #14
                            Jag har nu fått en brun militär plunta som komplement till min gröna.
                            Det är en god vän som kommer hit med lite bytesgrejor Tack
                            DG
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Stilig flaska av undertecknad ej tidigare beskådad.

                              Men kan man härleda den till något speciellt med tanke på utsmyckningen? Betänk att det har blåsts en hel del pluntor med en hel del olika motiv samtliga tillkomna för att göra flaskan möjlig att sälja.

                              Bara en tanke, rätt eller fel är inte gott att säga.
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

                              Comment

                              Working...
                              X