Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 "Engelska" parhundar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Engelska" parhundar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Engelska" parhundar

    "Engelska" skrev jag, dels för att den här tråden är tänkt att handla om kopior av de berömda, engelska staffordshirehundarna, som gjorts i annat land än England. De flesta under hela 1900-talet.
    Tillinge och Bornholm inspirerades friskt av dessa populära och välkända voffsingar på spiselkransar och fönsterbleck.
    Det finns också avarter, varav jag börjar med en här.
    Kom gärna också med era egna varianter, med eller utan sina makar.

    Högblank, mest i svart men också skiftande i brunt i glasyren - nästan som lyster. Tungt lergods och antagligen modellerad i form.
    Signaturen är en mysterium. En stund inbillade jag mig att det står ELSI (Bourelius) men L:et stämmer inte. Sedan kan ett GL vara möjligt, och då blir Göran Loneberg på tapeten, men hur förklara resten av bokstäverna?
    Nåja, pudeln behöver inte vara svensk...
    Några förslag?
    Bifogade filer

  • #2
    "Nåja, pudeln behöver inte vara svensk..."
    Nä, han eller hon kan vara skotte också.

    Comment


    • #3
      Har hon/han skrivit signaturen 2 ggr på samma föremål? Signaturen tolkar jag till GLG Gunhild Linning, kanske? Det här är för mig ett typiskt amatörarbete. Särskilt signaturen är inte lagd för att kunna visas upp. Alldeles för mycket grader (ristat i för blöt lera, som också täcker igen det ristade när man ställer figuren rätt igen). Alldeles för tjock efter utkarvningen

      Men hur har han/hon fått till formen då? Ja, det kanske är det som är själva grejen? Att själv göra en form av en befintlig staffordshirehund och att sedan skapa figuren i den. Hittar man exakt samma hund i originaltillverkning ska man nog finna att denna är ca 10% mindre än originalet, pga krympningen vid torkning och bränning.

      Comment


      • #4
        Ja, två gånger. På insidan och på bottenringen.
        Det är fullt möjligt att någon hade med sig en stor, och äkta staffordshirespaniel, som amatören kopierade till en pudel.
        Så jag är också inne på Din linje.

        Men vad säger Du och andra om den här spanieln då? Den verkar ha sett ett spöke och är enbart kallmålad efter bränningen.
        För att hitta och ordentligt se märkningen, var jag tvungen att tvätta fram den på sockelns insida.
        Amatörarbete, tysk eller trots allt engelsk? En kandidat finns, men jag är ganska långt ifrån säker på tillverkaren. Annars kan det lika gärna vara någon Göran Jonasson på Sysslolösgatan...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ingen som har en hint?
          Då kommer jag med en egen - George Jones, då han jobbade själv:

          Comment


          • #6
            Det verkar högst troligt. Grattis!

            Comment


            • #7
              Ser ju väldigt liknande ut. Nice findings!

              Comment

              Working...
              X