Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Puderstol - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Puderstol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Puderstol

    Hej! Fick tag i en puderstol på auktion och när man lyfter sitsen så finns det lite roliga saker kvar som antagligen användes till peruken . Får en känsla av att den ska höja upp peruken . Hittar ingen info på nätet och tror inte det är så vanligt att allt finns kvar . Någon som vet . Även om det går att fastställa någon ålder . Mvh Fredrik
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tror att det du har är en nattstol och en fallhatt. Alltså en stol som dubblerade som pottstol (för vuxna), och en stoppad ring man sätter på huvudet på ett barn som håller på att lära sig gå, för att skydda huvudet när det ramlar. Om du söker på Digitalt Museum hittar du fler exempel.

    Stolen har gustavianska ben, och reproduktioner av stolar har knappast byggts med pottfunktion, så den borde vara "från tiden", vilket förstås kan sträcka sig en bit framåt från Gustav III:s livstid. Fallhatten ger mig en känsla av tidigt 1800-tal (de tunna bomullstygerna var populära då). Jag hoppas att någon mer erfaren forummedlem vill komplettera, eller korrigera, detta!

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Jag tror att det du har är en nattstol och en fallhatt. Alltså en stol som dubblerade som pottstol (för vuxna), och en stoppad ring man sätter på huvudet på ett barn som håller på att lära sig gå, för att skydda huvudet när det ramlar. Om du söker på Digitalt Museum hittar du fler exempel.

      Stolen har gustavianska ben, och reproduktioner av stolar har knappast byggts med pottfunktion, så den borde vara "från tiden", vilket förstås kan sträcka sig en bit framåt från Gustav III:s livstid. Fallhatten ger mig en känsla av tidigt 1800-tal (de tunna bomullstygerna var populära då). Jag hoppas att någon mer erfaren forummedlem vill komplettera, eller korrigera, detta!
      Tack! har jag köpt en toalett . Spännande ! Tänkte på det med men kändes konstigt med stoppningen . Borde vara någon ring att sitta på eller ett skydd . Huvudbonaden har tyg som hänger ner i bakkant och tror den är för stor för ett barnhuvud . Kan ta lite mer bilder , även under stolen .

      Comment


      • #4
        Jag tror inte på den, men bilderna är åter väldigt suddiga. Ryggen är inte gustaviansk utan i chippendalestil, men den behöver ju för den saken skull inte vara svensk. Hursomhelt tror jag inte på att det är någon pottstol, tygklädd inredning skulle ju vara fruktansvärt opraktiskt i en pottstol, den skulle ju snabbt bli rejält äcklig. Tycker inte heller att den riktigt liknar någon fallhatt och ser inte tillräckligt välsydd ut.

        Vita stolar med gulddekor kommer på modet på 1890-talet och under 1900-talet. Många är ju visserligen gamla ommålade men i så fall borde ju även inredningen ha bytts i den vevan. Korsstygnsbroderiet på sitsen ser ut som sent 1800-tal, men ser med sitt tvärband ut som en mycket udda stolsdekor, är det ett gammalt spjällband som sytts på?

        Jag kan inte riktigt komma med några vettiga ideer kring vad jag skall tro att det är i stället. Något kopplat till teater? Bättre foton skulle kunna ge bättre vägledning.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Jag tror inte på den, men bilderna är åter väldigt suddiga. Ryggen är inte gustaviansk utan i chippendalestil, men den behöver ju för den saken skull inte vara svensk. Hursomhelt tror jag inte på att det är någon pottstol, tygklädd inredning skulle ju vara fruktansvärt opraktiskt i en pottstol, den skulle ju snabbt bli rejält äcklig. Tycker inte heller att den riktigt liknar någon fallhatt och ser inte tillräckligt välsydd ut.

          Vita stolar med gulddekor kommer på modet på 1890-talet och under 1900-talet. Många är ju visserligen gamla ommålade men i så fall borde ju även inredningen ha bytts i den vevan. Korsstygnsbroderiet på sitsen ser ut som sent 1800-tal, men ser med sitt tvärband ut som en mycket udda stolsdekor, är det ett gammalt spjällband som sytts på?

          Jag kan inte riktigt komma med några vettiga ideer kring vad jag skall tro att det är i stället. Något kopplat till teater? Bättre foton skulle kunna ge bättre vägledning.
          Tack för att du rättar mig! Teater är en tanke ("exotisk" möbel i pjäs med 1700-talskung, och "medeltida" teaterhuvudbonader kunde nog se ut lite hur som helst), men det finns också en annan möjlighet.

          Jag har läst någonstans, i någon äldre bok för husmödrar, att vid besvär med hemorrojder skulle man göra ett slags uppstoppad ring att sitta på för att avlasta det ömma stället. Stolen kan ha fyllt den funktionen. Och ringen kan ha lagts till i efterhand (kanske återvunnen från något tidigare ändamål) när man ville göra öppningen mindre. (Jag googlade f.ö. på "sittring" och såg att det finns gott om moderna varianter, uppblåsbara, att användas just vid hemorrojder eller efter förlossning, eller för att avlasta svanskotan.) Den lösa sitsen kan antingen vara ett senare tillägg, eller avsedd för perioder då man inte hade besvär. Jag håller med om att det liknar ett spjällsnöre!

          Comment


          • #6
            Jo, en sittring hade ju säkert kunnat fungera vid hemorjoder eller andra besvär. Men då hade det ju varit bättre med just en sittring och inte en heltäckande tygfordring. Helst en som gick att ta bort.

            Men jag kommer att tänka på en gustaviansk stol som kom från mormors mormor. Mormor sade att den varit en "pottstol" innan hon tog rätt på den. Men vid hennes beskriving framgick att så inte alls var fallet, den har ju benkryss och ser ju för övrigt ut som en helt vanlig stol från tiden. Det var bara att den då saknade sits och hon därför tyckte den liknade en pottstol.

            Allt hänger ju här på hur gammal både sits och klädsel är, den kan ju ha sett mycket annorlunda ut från början, och för all del möjligen också varit pottstol. Men, jag skulle nog vilja se bättre bilder.

            Comment


            • #7
              Tror du är ganska nära där FBQ. Men jag skulle väldigt gärna se en bild på undersidan av stolen. Avslöjar nästan hela stolen för mig.

              Comment


              • #8
                Jag ger mig! Kan dock inte låta bli att tänka att en sådan sits, täckt med ett stolsöverdrag (vilket väl var tanken eftersom sitsen bara är klädd med något domestik-liknande tyg), skulle vara bra mycket mer diskret än en sittring för den som vill kunna ta emot visiter utan att bekanta börjar spekulera och skvallra om ens pinsamma besvär...

                Comment


                • #9
                  Spana in den här....
                  Auktionshuset.com - Pottstol, gripsholmsmodell, sent 1700-tal - tidigt 1800-tal. Framstår med ädelträimiterande målning från 1800-talet. Höjd 87 cm. Bruksspår/ålderstecken/mindre skador. JH Transport erbjuder transport av denna vara till en kostnad av DKK 300 + dansk moms till JH's lager i Odense eller Ishöj, ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                    Jag ger mig! Kan dock inte låta bli att tänka att en sådan sits, täckt med ett stolsöverdrag (vilket väl var tanken eftersom sitsen bara är klädd med något domestik-liknande tyg), skulle vara bra mycket mer diskret än en sittring för den som vill kunna ta emot visiter utan att bekanta börjar spekulera och skvallra om ens pinsamma besvär...
                    Tackar dig Anna-Carin , vem vet du kanske har rätt . Tar några fler bilder ikväll . Tror ändå det är en huvudbonad av något slag . Är som ett band som säkert ska knytas under hakan och tyget som hänger bakpå . Vet inte om jag vill prova den ifall du har rätt

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                      Undrar om pottan läggs i ringen , ser svårstädad ut annars Högst troligt att den haft en pott funktion .

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Jag tror inte på den, men bilderna är åter väldigt suddiga. Ryggen är inte gustaviansk utan i chippendalestil, men den behöver ju för den saken skull inte vara svensk. Hursomhelt tror jag inte på att det är någon pottstol, tygklädd inredning skulle ju vara fruktansvärt opraktiskt i en pottstol, den skulle ju snabbt bli rejält äcklig. Tycker inte heller att den riktigt liknar någon fallhatt och ser inte tillräckligt välsydd ut.

                        Vita stolar med gulddekor kommer på modet på 1890-talet och under 1900-talet. Många är ju visserligen gamla ommålade men i så fall borde ju även inredningen ha bytts i den vevan. Korsstygnsbroderiet på sitsen ser ut som sent 1800-tal, men ser med sitt tvärband ut som en mycket udda stolsdekor, är det ett gammalt spjällband som sytts på?

                        Jag kan inte riktigt komma med några vettiga ideer kring vad jag skall tro att det är i stället. Något kopplat till teater? Bättre foton skulle kunna ge bättre vägledning.
                        Tror den varit lackad från början som stolen på bilden som är från 1700 talet .Den är rätt sliten där man har händerna så ser man skikt av en lackad yta , sen har den varit en mörkare färg och sist vit med guld . Tycker den liknar min stolsrygg rätt bra . Hur ser man skillnaden mellan chippendalestil och gustaviansk . Eller tror du stolen på bilden är feldaterad .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Fredde Visa inlägg
                          Tror den varit lackad från början som stolen på bilden som är från 1700 talet .Den är rätt sliten där man har händerna så ser man skikt av en lackad yta , sen har den varit en mörkare färg och sist vit med guld . Tycker den liknar min stolsrygg rätt bra . Hur ser man skillnaden mellan chippendalestil och gustaviansk . Eller tror du stolen på bilden är feldaterad .
                          Där har du en stol från tiden. Skulle dock inte kalla den för gustaviansk, den är nog inte svensk utan engelsk eller engelskinfluerad. Jag noterar ju dock att den är målad i linoljefärg vilket ju inte är så typiskt engelsk. Kanske var fel att kalla den chippendale, det här väl Var har du fått bilden ifrån?

                          Hursomhelt säger jag som Tompa, en bild på undersidan skulle svara på om det är en renoverad stol från tiden eller en nyare stol.

                          Comment


                          • #14
                            Missade snusfrökens inlägg. Intressant stol, uppenbart har man tillverkat pottstolar så. Men, frågan är hur länge tyget på stolen på bilden setat, jag tror att den säker bytts, konstruktionen här gör den ju trots allt enklare att byta. Trots det är den ju om den här stolen är från tiden yngre men trots det mer missfärgad och sliten.

                            Comment


                            • #15
                              Här kommer några bilder , kattens favorit plats så fick bli en grön filt runt sitsen . Mina barn som klätt på kissen en hallsduk En bild är under sitsen och en annan under stolen.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X