Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 När skall auktionshusen lära sig att värdera persiska mattor rätt? Helt galet. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När skall auktionshusen lära sig att värdera persiska mattor rätt? Helt galet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Chatter: När skall auktionshusen lära sig att värdera persiska mattor rätt? Helt galet.

    Varje gång jag besöker en auktion live eller på nätet så upprörs jag av värderingen, utropet på "äkta" mattor. Utrop 65 000 och den säljs för 400:-
    Var ligger logiken? Följer de inte alls marknaden vad gäller mattor? Ok, det har suttit en gammal kärring i 4 år o knutit mattan och "borde" vara värd 65 000.... Men ingen vill betala mer ändå. Precis som att ha utrop på 100 000 på "vanliga" Graalvaser fast det var 20 år sedan någon var beredd att betala det priset.
    Jag har aldrig sett en matta som gått för utropspris eller över....

  • #2
    vaddå "gammal kärring"!!?? Kan lika gärna varit en liten 10-åring! Är kanske ingen skillnad vad det gäller priset men störde mej på språket

    Comment


    • #3
      tack för din synpunkt. Tillförde oerhört mycket.

      Comment


      • #4
        Hallå Stubben,,
        Tror att du snubblat på olika begrepp i auktionsvärlden. Vem har inte gjort det?
        Värdering är en sak och auktionshusen är bra uppdaterade men ofta väldigt försiktiga
        (kolla tråden Gan). Värdering har ingenting med utrop att göra. Det handlar om taktik.

        Om ett matta får utrop på 65.000:- och ropas hem för 400:- valde man fel taktik. Grattis till köparen som sannolikt gjorde ett klipp.

        So long...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Stubben,,
          Tror att du snubblat på olika begrepp i auktionsvärlden. Vem har inte gjort det?
          Värdering är en sak och auktionshusen är bra uppdaterade men ofta väldigt försiktiga
          (kolla tråden Gan). Värdering har ingenting med utrop att göra. Det handlar om taktik.

          Om ett matta får utrop på 65.000:- och ropas hem för 400:- valde man fel taktik. Grattis till köparen som sannolikt gjorde ett klipp.

          So long...
          Hej!
          Kollar du på Lauritz t ex så har du en värdering av föremålet. Där är mattorna extremt övervärderade.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
            Hej!
            Kollar du på Lauritz t ex så har du en värdering av föremålet. Där är mattorna extremt övervärderade.
            Hallå,
            Ne,j utropet har ingenting med värdering att göra. Några dårar tror att man får bättre betalt med högt utrop. So long..
            Last edited by Kim von Platen; 2011-08-21, 16:39.

            Comment


            • #7
              Jo, på Lauritz är det så. Har nämligen själv lämnat in saker och då gör de en värdering och det står "värdering" i auktionerna. Inte utrop. :-)
              På de flesta auktioner så är det just utrop men inte här.

              Comment


              • #8
                Hallå Stubben,
                Sorry, känner inte Lauriz så väl och du har säkert rätt. Hade jag en matta värd ca 50.000:- skulle jag gå till Buckan och be Anette Granlund om ett omdöme. Hon är proffs. Hon skulle göra en värdering och utifrån den skulle vi enas om lämpligt utrop och just bevakning.

                Det finns inte så himla många verkliga proffs på mattor här hemma. Ett fakum auktionshusen oftast soppar under mattan.
                So long

                PS.Varför la man inte in en bevakning på mattan i ditt exempel. Ca 50.000:- skulle väl vara bra. Då hade den inte slumpats bort.

                Comment


                • #9
                  Nej nej. Jag sålde ingen matta. Jag menar rent allmänt.
                  Jag vet hur det går till på Lauritz för jag har lämnat in saker där. Dock inga mattor.
                  Jag retar mig helt enkelt på att mattor är övervärderade hela tiden.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
                    tack för din synpunkt. Tillförde oerhört mycket.
                    Ja ett nyp i örat!

                    Comment


                    • #11
                      Jag har länge undrat över det. Känns som att iallafall SAV ligger konsekvent 40% eller så högre i sina utrop på mattor än de gör på övrigt gods.

                      Vad kan det bero på? Inkompetens skulle ju lika ofta leda till för låga värderingar. Varför tillåter de att auktion efter auktion ha en massa osålda mattor? För att de är praktiska och vackra i lokalen?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Atena Visa inlägg
                        Ja ett nyp i örat!
                        Det behövs ibland!

                        Comment

                        Working...
                        X