Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Behöver info detta porslin - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver info detta porslin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Behöver info detta porslin

    Hej, tacksam för all info jag kan få om detta porslin.
    Tack på förhand.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20210308_212005.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	699431Click image for larger version

Name:	IMG_20210308_212013.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	699432Click image for larger version

Name:	IMG_20210308_212022.jpg
Views:	1
Size:	140,8 KB
ID:	699433

  • #2
    Formen känns som 1840 men jag vet som vanligt inte med säkerhet. Det som jag nästan kan säga med säkerhet är dom har kostat guld när dom var nya. Nu med detta sagt så är dom inte sedan 1800-talet det är rätt säkert. Än om jag duktig på att gissa så vågar jag inte gissa på dess ålder eller?
    Gissa kan man alltid, jag gisssar på 1956 på vårkanten.

    Comment


    • #3
      Raynaud

      Hej!
      Dyrbart porslin av hög kvalitet från Raynaud & Co, Limoges (Frankrike). Modellen heter Cyrus.
      Mohammad Reza Pahlavi (shahen av Iran) lär ska ha beställt sådant porslin (hörsägen), så billigt är det inte.
      https://www.worthpoint.com/worthoped...lene-543182441 (koppen något annorlunda, dock, kanske en tekopp, medan dina är kaffekoppar, skulle jag tro).
      Shop for Casa Alegre dinnerware, flatware, stemware and home decor gifts on sale at HomeBello. Huge selection of Casa Alegre formal and casual dinnerware, plates, bowls and glasses, home decor gifts with free shipping at HomeBello.

      Mvh, Eskil

      Onödigt tillägg:
      Om uppgifterna i länkarna stämmer, så tillverkades porslinet till den stora galan för att fira Irans (Persiens) 2500 år. Då hyllades också Cyros the great (Kyros II). Porslinet bör ha tillkommit, åtminstone modellen, senast 1971.
      Last edited by Eskil; 2021-03-09, 09:02.

      Comment


      • #4
        Tack snälla för info. Gud vad spännande!
        Var tror ni det kan finnas mest intresse att köpa detta?

        Comment


        • #5
          Sälja?

          Auktionsfirmor med internationell kundkrets är väl oftast att föredra.
          Men betänk: Så gott kaffet smakar i en riktigt fin kopp! Kan nästan mäta sig med en trappistöl - i ett riktigt fint glas! Det är sådant som förgyller tillvaron.
          Tillägg:
          Men: "Smaken är ju fårskallig, som dansken säger". (N.P. Möller, spelad av Nils Ahlrot).
          Last edited by Eskil; 2021-03-10, 08:42.

          Comment


          • #6
            Jag har ibland kört med min kopp som står på små ben och kaffet blir helt klart betydligt bätter men i regel kör jag med "alla sorts kaffe" eftersom jag tycker kaffe i nuläget inte är vad det har varit. Jag tror det är så att Vi är lite ulandsanpassade så det finns dom länder som får riktigt kaffe i ställt för vi. Ok det finns bryggare som mal och brygger vilket gör ett kaffe som är lite extra.
            Liten håla i Spanien där fick man riktigt kaffe, kom man sen in till storstaden så blev det blask.

            Comment

            Working...
            X