Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Arthur Percy - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arthur Percy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Arthur Percy

    Hej alla,

    Med tanke på hans enorma produktion och hur många olika uttryck hans konstnärskap tog sig är det ju skam att vi hittills inte haft en tematråd om Arthur Percy. För att råda bot på detta börjar jag med en bild på lite glas, och uppmanar övriga att mata på med mer, och hoppas att få se såväl mer glas som porslin, måleri, textil och allt annat som han kan tänkas ha ägnat sig åt! Vem vet, det kanske blir en dokumentationstråd av det hela till slut...

    Som sagt, mata på!

    /cjf (kopierat från ett senare inlägg/Kaptenen)





    Hej.
    Jag har ärvt en skål och ett par ljusstakar märkta Gefle Percy 2039 (se bifogade bilder). Jag skulle vilja vet vad de heter, när de tillverkades och vilket värd de kan ha. Har inte hittat nån bild på dem på www.svenskt-porslin.net.

    Mvh, Tomas
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-12-22, 00:02.

  • #2
    Är porslinet gult?

    Är porslinet gult?
    Känner till en gul servis den heter Neapel!
    Men är väldigt osäker om det här är denna!

    Comment


    • #3
      Nej, det är vitt. Med gulddekor. Det finns ett par grejor på tradera, men inget namn, bara 2039...

      /Tomas

      Comment


      • #4
        Hej Tompa_62!
        Dekoren har inget annat namn än "2039", den finns med i boken Gefle porslin under rubriken "Vanliga dekornummer utan namn".
        Den gjordes mellan 1943-55. Modellen kan ju också ha någon bokstavskombination....

        Comment


        • #5
          Arthur Percy

          Hej alla,

          Med tanke på hans enorma produktion och hur många olika uttryck hans konstnärskap tog sig är det ju skam att vi hittills inte haft en tematråd om Arthur Percy. För att råda bot på detta börjar jag med en bild på lite glas, och uppmanar övriga att mata på med mer, och hoppas att få se såväl mer glas som porslin, måleri, textil och allt annat som han kan tänkas ha ägnat sig åt! Vem vet, det kanske blir en dokumentationstråd av det hela till slut...

          Det vita och gröna glaset på bilden är formgivet av Percy för Gullaskrufs glasbruk 1957. De två till vänster finns det delade meningar om; för egen del känner jag mig rätt övertygad om att Percy ligger bakom, men mer erfaren sakkunskap än jag har förklarat sig skeptisk...

          Kastar även in lite Formannonser nedan, samtliga från 1950-talet.

          Som sagt, mata på!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Oj oj..detta ser jag fram emot...bara ös in bilder alla ni gullaskrufskunniga..

            Comment


            • #7
              Hittade en bíld på min gamla Karlskrona-kaffekanna.
              TEBE.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8

                Här kommer en gammal fråga med svar.

                Comment


                • #9
                  Kom på att jag hade en bild till att posta. Tagen i somras, men var?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Öland.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Öland.
                      Rätt, men lite mer precisa får vi väl ändå vara...

                      Comment


                      • #12
                        Mörbylånga. Det sorgligt avsomnade samhället.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Vickleby

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Mörbylånga. Det sorgligt avsomnade samhället.
                            Tror någon har googlat, men det slog faktiskt fel den här gången...

                            Diskussionen om Mörbylånga får vi ta nån annan gång, men jag själv föredrar lugnet där framför "folklivet" i ex.vis. Borgholm...

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                              vickleby
                              rätt!

                              Comment

                              Working...
                              X