Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Stockholmsutställningen 1930 - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholmsutställningen 1930

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stockholmsutställningen 1930

    Den här tennbägaren från Stockholmsutställningen 1930 tycker jag är rolig att ha. Den bär utställningens symbol och borde väl vara ett föremål man kunde köpa som minne av utställningen.

    Vet ni om det finns fler föremål med symbolen från denna utställning? Lägg gärna ut bilder om ni har några andra föremål i era samlingar!
    Bifogade filer

  • #2
    Hej Danjel!
    Det är klart att det måste göra det var ju 80 000 besökarna och efter stängningen av utställningen så såldes det ut för ringa slantar, konst också synd att man inte fanns till.
    Jag tycker mig skymta ett hus i din bild kanske inte långt från stadsdelen kneippen? Där borde du promenare och studera de objekt som finns kvar alltsedan Norrköpingsutställningen!
    Har du verkligen loppat den fina vasen på loppis i Norrköping
    Grattis då.

    Comment


    • #3
      Obeslutsam: Jag menade inte allt som var utställt, utan föremål med utställningens logga på. Fanns det annat än bägare med symbolen/loggan på? Kanske även i andra material än tenn för den delen?
      Tack Japp, den är fyndad på en av kyrkans loppisar i stan för, tror jag, 15 riksdaler
      Vad tänker du på i Kneippen? Jag har promenerat upp till Sylten där utställningen låg i alla fall Är du härifrån stan?!

      Comment


      • #4
        Jag har sett askfat med loggan på.

        Comment


        • #5
          Jag tror du menar massproduktion av bruksföremål det var ett perspektiv på varför utställningen kritiserades.
          Själv tänker jag att även om ett föremål bär symbolen rakbladet eller med det särskilda typsnittet märkt Stockholmsutställningen 1930 är det inte säkert att föremålet i sig är svensktillverkat utan massproducerat i Tyskland t ex. just för utställning.
          Du vet lite som made in Sweden…

          Nog kan man hitta en del objekt i glas, keramik, och tenn med symbolen och även typsnitt när man googlar lite. Men jag har samma känsla som du jag vill se och äga vackra ting i verklighet.

          Jag tycker fortfarande du ska dig en tur i Kneippen och studera det som står kvar…

          Comment


          • #6
            J.J: Tackar!

            Obeslutsam: Jo det är ju möjligt att alla inte tillverkades i Sverige, det vet jag inte. Min bägare är stämplad Norrahammars tenn, så mycket vet jag

            Absolut, jag får ta den där promenaden framöver!

            Comment


            • #7
              Jag har grunnat på vem som formgivit tennbägaren. Jag vet så väl att jag för många år sedan såg den i skylten hos Leni Ehnboms affär i Lund med designer angiven. Hoppas att någon vet!

              ---

              Idag vände jag på en såskanna i Alpacca och under foten fanns "Rakkniven" stämplad - symbolen för uställningen som ritades av Sigurd Lewerentz. (Tillverkare okänd, längd 20 cm)

              Skicket på kannan säger mig att den gjorde tjänst under utställningen och därefter har den möjligtvis varit framme på någon söndagsmiddag.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                "Rakblad" inom citationstecken. Här har ni förlagan och inspirationen:

                Comment


                • #9
                  Ja, och rakblad har jag aldrig hört i detta sammanhang - normalt brukar man väl kalla den "Fällkniv"?

                  Comment


                  • #10
                    Och jag som, i min enfald, alltid trott att loggan skulle föreställa en vinkelhake (utan den tredje linjalen).
                    Sigurd Lewerentz var ju arkitekt och logiskt sett kunde han framhålla ett av sina arbetsredskap.

                    Ok, då är man en illusion fattigare...

                    En försynt fråga: Vad har en fällkniv i detta utställningssammanhang att göra?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
                      Ja, och rakblad har jag aldrig hört i detta sammanhang - normalt brukar man väl kalla den "Fällkniv"?
                      Jag misstänker att Peter S skulle anknyta till rakkniv, som jag skrev. Jag var osäker och kollade vilka källor på nätet som visade störst trovärdighet innan jag skev mitt inlägg "rakkniv" eller "fällkniv" och valet föll på "rakkniv" då det fanns skriftliga belägg för det.

                      Jag har dessvärre inte tillgång till litteratur som hänvisas till i notapparaten, men vid behov går den att anskaffa.

                      Bibi Eklund skriver i Stockholmsutställningen 1930 – typografin och den grafiska formen, att "Utställningens symbol – rakkniven – ger även den en vink om den vilja till uppbrott och förändring som genomsyrade hela uställningen. Utställningen skulle skära som en rakkniv och bana vägen för en modern formgivning."[/I]

                      Eklund hänvisar till Wickman, Kerstin (red) Formens rörelse. Svensk form genom 150 år 1995 Carssons Bokförlag

                      Last edited by Kaptenen; 2010-08-27, 17:22.

                      Comment


                      • #12
                        Tack för den upplysningen, Kaptenen.
                        Utmärkt.
                        Ska se om jag hittar det emaljerade nålmärket från utställningen i någon av byrålådorna, samt en i rent silver, som min far köpte vid besök. Den gjordes i olika varianter och kulörer.
                        Här på PES finns några bägare i porslin, av Louise Adelborg, har jag för mig.

                        Comment


                        • #13
                          På butiken Modell Ä på Skånegatan i Stlm finns en rätt stor samling minnessaker från utställningen. Märket förstås och ganska många koppar och små muggar för olika ändamål, samt ask- och vanliga fat i glas, metall och porslin och större och mindre bägare mm.

                          Comment


                          • #14
                            Ett i trycket slitet nålfat i pressglas (12,3 x 7,2 x 1,2 cm logotyp 1930). Är det någon som vet var dessa tillverkades?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Jag misstänker att Peter S skulle anknyta till rakkniv, som jag skrev. Jag var osäker och kollade vilka källor på nätet som visade störst trovärdighet innan jag skev mitt inlägg "rakkniv" eller "fällkniv" och valet föll på "rakkniv" då det fanns skriftliga belägg för det.
                              Jo, jag hade tänkt skriva rakkniv, som är den vanligaste benämningen på loggan, men det stod så sist i raden av inlägg, så det blev så av bara farten.

                              Comment

                              Working...
                              X