Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Eva Bengtsson - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eva Bengtsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Eva Bengtsson

    Har fyra sådana Snapsglas i kreamik grönlaserade. Ca 10 cm höga. Kan det vara Eva Bengtsson som gjort dessa. (f. 1955). Egen ateljé 1976 - 1980. Rörstrand 85 - 88.
    De har olika text under och är olika i storlek. Texterna är förutom den på bilden:
    Mot Skoskav, Mot hicka och Mot smitta
    Bifogade filer
    ________________________________________________________________________
    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
    Då måste man ju nedvärdera nuet."

  • #2
    jorå, det skulle mycket väl kunna vara Eva Bengtsson.
    Hon lekte mycket med bokstäver på sina objekt i storformat gjorda under 1990-talet
    Som många andra keramiker utvecklas hon hela tiden och alstren efter Rörstrandperioden tycker jag är häftiga....
    Gissar att dina snapsglas är gjorda före Rörstrandsperioden

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar Jani. Har du någon bild eller länk på hennes senare alster. Vore kul att se.
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #4
        Kul snapsglas Artikus

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
          Kul snapsglas Artikus
          Ja de var väl lite roliga och "Frisk" blir man tydligen oxå.
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

          Comment


          • #6
            bilder efterfrågades....
            Jag har tyvärr inget objekt med 'bokstäver' så jag lånar en bild ur boken 'KRUKAN SOM KROPP' om Eva Bengtsson.
            Har plåtat ett glaserat fat o en dlvis glaserad kanna.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
              bilder efterfrågades....
              Jag har tyvärr inget objekt med 'bokstäver' så jag lånar en bild ur boken 'KRUKAN SOM KROPP' om Eva Bengtsson.
              Har plåtat ett glaserat fat o en dlvis glaserad kanna.
              Häftiga ting du har jani. Är dessa gjorda efter Rörstandsperioden?
              Man tackar för dina foton.
              Finns det en hel bok om henne. Är den dyr eller svår att få tag i?
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • #8
                Eva Bengtsson

                Så vill jag lämna mitt första bidrag till PES med ytterligare två snapsglas av Eva B. De är säkert gjorda i hennes ateljé i Frillesås (mellan Varberg och Kungsbacka). Hon brukar ha "öppen ateljé" vid den årliga konstrundan i Halland vid Kristi Himmelsfärd och dagarna därefter. Nu vet vi alltså att det finns minst sex texter under snapsglasen som är mot någonting!
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Den här tråden var kul..häftig dam den där

                  Comment


                  • #10
                    Så fräcka saker! Är också intresserad av info om boken.

                    Comment


                    • #11
                      alla era frågor får mig nyfiken
                      så det var bara att googla!

                      Eva skapar Höganäs Museums årliga miniatyr 2009


                      här en artikel ur Hallands Nyheter

                      Artikel ger info både om Eva o boken

                      o Hallandsposten


                      Boken 'krukan som kropp' hittar jag här

                      pris 225:-

                      o här

                      pris 170:- i Sjöbo

                      o här
                      Halléns antikvariat

                      225:-

                      själv hittade jag den på Myrorna för 35:-
                      Bingo, bilderna är fantasiska

                      konstvinst


                      Blocketförsäljningar


                      vem fortsätter att söka?

                      Comment


                      • #12
                        Här är ytterligare några bilder med keramik av Eva Bengtsson. Tyvärr är det bara i hanterlig storlek - typ mugg och assiett.
                        Hon är ju Kunglig hovleverantör och då var det nog andra dimensioner, när kungen och drottningen skulle ha med sig gåvor vid statsbesök. Vilka statschefer eller länder har jag glömt.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          jag blir förtjust i dina grejer Lars M
                          jag får ut o leta.....

                          Comment


                          • #14
                            den som söker han finner
                            48 cm brett fat
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Så vill jag lämna mitt första bidrag till PES med ytterligare två snapsglas av Eva B. De är säkert gjorda i hennes ateljé i Frillesås (mellan Varberg och Kungsbacka). Hon brukar ha "öppen ateljé" vid den årliga konstrundan i Halland vid Kristi Himmelsfärd och dagarna därefter. Nu vet vi alltså att det finns minst sex texter under snapsglasen som är mot någonting!
                              Hej Lars
                              Har du alla sex glas? Eller har du dem jag visade plus dessa två

                              Häftigt fat Jani
                              Last edited by Rubus Arcticus; 2009-04-18, 08:22.
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

                              Comment

                              Working...
                              X