Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Nils Landberg Orrefors, blå "Sandvik"? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nils Landberg Orrefors, blå "Sandvik"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nils Landberg Orrefors, blå "Sandvik"?

    Hej!

    Satt och bläddrade lite i "Svenskt glas" och fick då se en bild på en skål som jag tror mig äga..
    Jag skulle nu verkligen uppskatta hjälp med att verifiera fyndet (eller kanske t.o.m fynden), och kanske få lite kompletterande information!

    Är det en "Sandvik" jag har här och kan de andra 2 jag hittade tillhöra samma serie?

    Det finns enstaka små luftbubblor i glaset och de ser väldigt lika ut i de detaljer jag kan hitta iaf.
    Hittar ingen signering och finns inga etiketter, etc.

    Mvh Skogens
    Bifogade filer
    Last edited by Skogens; 2018-07-12, 22:37. Anledning: Korrigering

  • #2
    Ingen som vill/kan bekräfta, dementera, eller diskutera frågan?

    Mvh

    Comment


    • #3
      Jag tror att det är Sandviksglas. Den blå färgen var inte så vanlig Kommer inte ihåg vad den hette
      Återkommer
      DG

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Jag tror att det är Sandviksglas. Den blå färgen var inte så vanlig Kommer inte ihåg vad den hette
        Återkommer
        DG
        Många tack LasseC!

        Tror du alla 3 kan vara Sandvik?
        Ja, färgen är väldigt säregen på dessa 3 och "kanten" känns och ser likadan ut på dem.
        De är ganska tunna och lätta med.

        Mvh Skogens

        Comment


        • #5
          Den stora skålen är definitivt Landberg och Sandvik.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Den stora skålen är definitivt Landberg och Sandvik.
            Tack Prylsnubben!
            Jag känner mig också ganska säker på den, men inte lika på de andra 2.

            Den mindre har en mkt svag grön ton tycker jag och vasen är lite närmre den blå. Men jag vet inte vad ålder, smuts och omständigheter kan ha påverkat..? Skall erkänna att jag inte heller diskat dem!

            Bland annat blått glas är dessa 3 mkt säregna och lika varandra på flertalet punter dock! Tex kanten/slipningen, m.m.
            Av fötterna är vasen och lilla skålen mkt lika varandra, men där avviker "båten".

            Jag känner inte till mkt om Nils Landberg tyvärr..
            Är det vanligt förekommande, efterfrågat, något jag skall vara lite rädd om, etc?

            Mvh Skogens

            Comment


            • #7
              Skålen till höger är Sandvik, den fins även i klarglas och rökfärgat/brunt glas om jag kommer ihåg rätt.

              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Skålen till höger är Sandvik, den fins även i klarglas och rökfärgat/brunt glas om jag kommer ihåg rätt.
                Tack för info Maria!

                Comment

                Working...
                X