Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Medaljong - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medaljong

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Medaljong

Har precis köpt en äldre medaljong i vad jag tror är silver med tjock svart emalj och tre små orientaliska pärlor i ett löv på framsidan.

Om någon har någon aning om ursprung blir jag förstås glad, men egentligen undrar jag mest över de romerska siffrorna som är ristade på insidorna, under där fotot ska vara. Stämplarna som finns är två pyttesmå identiska stämplar med ett stort A i på ringen. Inne i medaljongen är det stämplat CB på bägge halvor.

Jag har sett andra exempel på romerska siffror i medaljonger, men det verkar inte vara någon som vet varför. De ser ju definitivt hemmagjorda ut. Till saken hör att ett par av de andra medaljongerna har haft olika siffror på sidorna, en t o m tre olika. Några idéer?
    Last edited by Gunilla; 2005-11-10, 23:42.
    [I]It's nice to be green[/I]

Jag har en liten snuffbox som är brännförgylld, den har romerska siffror
    på var sida om locket,
    båda har samma siffror och jag har sett fler exempel på det.

Den du visar på kortet har ju samma siffror på lock och botten.

Jag har alltid tagit förgivet att det är för att tillverkaren ska veta
    vilka delar som är gjorda för att passa varandra.

Då en smed gjorde kanske flera exemplar av en sorts tex. dosa och
    det var handgjort kan jag tänka mig att han numrerade lock och
    dosa med samma nummer för att veta vilka som fixats till för att passa
    varandra.

De föremål du sett haft olika siffror är ju knivigare att lista ut vad det
    varit för.

Comment

Jag har tänkt i precis samma banor som du, AF, men det blir ju lite knepigare när det är olika siffror. Fast det kanske inte är konstigare än att när smycket skulle monteras visade det sej att nederdel IV passade bättre till överdel VII än överdel IV, så då tog de den istället. Den medaljong som hade tre olika siffror hade den tredje ristad i glaset kanske ska tilläggas, men det kan ju vara samma där.

Comment

Med den storleken på siffror så är det ingen tillverkare som varit framme. Det är bäraren som visar hur många "exenplar" som vandrat "genom" medaljongen.
        Å andra sidan skulle det då inte behövas på båda delarna.
        Kan det vara en så kass tillverkare så han behöver sådana jätte siffror?

Comment

Det betyder säkert Vänster och Höger. Det skulle ingen guldsmed skriva dit.

Comment

Tack för alla funderingar kring min medaljong! Jag har dock vissa invändningar:

Ursprungligen postat av 766
            Med den storleken på siffror så är det ingen tillverkare som varit framme. Det är bäraren som visar hur många "exenplar" som vandrat "genom" medaljongen.
            Å andra sidan skulle det då inte behövas på båda delarna.
            Kan det vara en så kass tillverkare så han behöver sådana jätte siffror?
            Om du menar hur många olika personers fotografier det suttit i medaljongen tror jag inte att det stämmer. I så fall borde man väl kanske ha ristat in initialerna, eller åtminstone börjat på I och inte VII. Jag förstår inte riktigt värdet av att upplysa eftervärlden om det heller. Dessutom tror jag inte att den gamla damen som ägt min medaljong i över 80 år hade så många som sju fästmän.

Det är mycket hög kvalitet på medaljongen, så det är nog inte någon kass tillverkare som varit framme. Om nu AF har rätt i att siffrorna sitter där för att underlätta monteringen är det en fördel om de går att se med blotta ögat, och eftersom det i normala fall sitter fotografier framför siffrorna, så syns de ju inte alls på det färdiga smycket.

Ursprungligen postat av Julius
            Det betyder säkert Vänster och Höger. Det skulle ingen guldsmed skriva dit.
            Det står samma sak på båda halvorna, VII med ett streck tvärs över. Och vad skulle det vara för mening med vänster och höger?

Jag blir mer och mer övertygad om att AF har rätt. Något som stärker den teorin är att några av de andra medaljongerna haft siffrorna placerade vågrätt precis vid gångjärnen. De två jag sett med olika siffror kan säkert förklaras med att de halvorna passade bättre än de ursprungliga, eller att lärlingen som monterade medaljongerna inte hittade den rätta utan tog en annan istället.

Comment

Working...
            X